| کد خبر: 172333 |

جزئیات طرح «دوچرخه اشتراکی» که قرار است این ماه اجرا شود

این دوچرخه‌ها هوشمند هستند، لاستیک این دوچرخه‌ها با تکنولوژی‌های خاص ایجاد شده به‌گونه‌ای که پنچر نمی‌شوند. همچنین این دوچرخه دیسکی است و به همین دلیل امکان پاره‌شدن زنجیر چرخ وجود ندارد. این دوچرخه‌ها دارای قفل هوشمند هستند و در بدنه آن دو GPS نصب شده است، به همین دلیل امکان رصد مداوم این دوچرخه‌ها وجود دارد. تهرانی‌ها می‌توانند برای استفاده از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی، اپلیکیشن «بیدود» را نصب و با ثبت‌نام در این اپلیکیشن، از همه دوچرخه‌های موجود در سطح پایتخت و در فاز بعدی، در سطح کشور استفاده کنند.

تین نیوز

 محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره جزئیات طرح «دوچرخه اشتراکی» گفت: «این طرح قرار است از شهریورماه امسال اجرایی شود و در قالب این طرح، شهروندان با نصب اپلیکیشن روی تلفن همراه می‌توانند تقاضای خود برای دریافت دوچرخه را ثبت و با استفاده از دستگاه GPS که داخل بدنه دوچرخه نصب شده است، نزدیک‌ترین دوچرخه را انتخاب کنند.»

به گزارش تین‌نیوز به نقل از هفته‌نامه حمل‌ونقل، پورسیدآقایی با بیان اینکه همزمان با برگزاری نمایشگاه دوچرخه از ۶ تا ۸ شهریورماه، طرح دوچرخه اشتراکی با ورود ۵ هزار دوچرخه به خیابان‌های تهران آغاز می‌شود، می‌گوید: «هم‌اکنون اقدامات مربوط به تست کیفیت دوچرخه از سوی دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است و پس از اتمام مراحل تست، دوچرخه‌ها با همکاری سرمایه‌گذار خصوصی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند.»

پورسیدآقایی با تأکید بر اینکه یکی از شروط شهرداری تهران برای اجرای این طرح، لحاظ بیمه سرنشین و رعایت تمامی مقررات ایمنی از سوی سرمایه‌گذار است، تصریح می‌کند: «با در نظر گرفتن این شروط از سوی بخش خصوصی، شهرداری تهران پروانه عمومی برای اجرای طرح دوچرخه اشتراکی را صادر کرده است و معتقدیم با استقبال خوب شهروندان، در آینده بسیاری از سرمایه‌گذاران در این طرح مشارکت خواهند کرد.»

حسین قاسمی، مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی هم درباره این طرح می‌گوید: «از یک سال‌و‌نیم پیش طرح دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند در کشور کلید خورد. شش ماه است که ما آماده ورود به بازار هستیم، اما در حال کسب آمادگی‌های بیشتر و جمع‌بندی‌های نهایی بودیم.»

او درباره دوچرخه‌های نارنجی توضیح می‌دهد: «این دوچرخه‌ها هوشمند هستند، لاستیک این دوچرخه‌ها با تکنولوژی‌های خاص ایجاد شده به‌گونه‌ای که پنچر نمی‌شوند. همچنین این دوچرخه دیسکی است و به همین دلیل امکان پاره‌شدن زنجیر چرخ وجود ندارد. این دوچرخه‌ها دارای قفل هوشمند هستند و در بدنه آن دو GPS نصب شده است، به همین دلیل امکان رصد مداوم این دوچرخه‌ها وجود دارد. تهرانی‌ها می‌توانند برای استفاده از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی، اپلیکیشن «بیدود» را نصب و با ثبت‌نام در این اپلیکیشن، از همه دوچرخه‌های موجود در سطح پایتخت و در فاز بعدی، در سطح کشور استفاده کنند. شهروندان با ثبت‌نام و درخواست دوچرخه به قفل دوچرخه‌ها دسترسی می‌یابند و گوشی خود را هنگام استفاده روی بارکد قرار داده و قفل دوچرخه را باز می‌کنند و بعد از آنکه به مقصد رسیدند دوچرخه را قفل کرده و نفر بعد از آن استفاده ‌می‌کند.

تور دوچرخه

 به گفته قاسمی این طرح در ۲۱۷ شهر دنیا اجرایی شده است. او اضافه می‌کند: برآورد اولیه نشان می‌دهد که با توجه به شرایط شهر تهران نیازمند ۲۵۰ هزار دوچرخه هستیم. راکبان دوچرخه به طور کامل بیمه هستند و هنگام ثبت‌نام نیز عنوان شده است که استفاده‌کنندگان از دوچرخه بیمه هستند، اما دقت داشته باشید که استفاده از این دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی دارای قوانین و مقررات است به گونه‌ای که اجازه ورود به بزرگراه‌ها را ندارند و برای گروه سنی ۱۶ تا ۷۵ سال در نظر گرفته شده است و در شرایط برفی و بارانی نیز از این دوچرخه‌ها نباید استفاده کرد، چرا که ممکن است خطراتی داشته باشد.

دوچرخه

در حال حاضر در چهار خیابان انقلاب، بلوار کشاورز، بهشتی و مطهری ۲۹ پارکینگ دوچرخه در نظر گرفته شده است. این پارکینگ‌ها تنها با یک خط نارنجی و بدون حصار مشخص شده و شهروندان می‌توانند به‌صورت شبانه‌روزی به این دوچرخه‌ها دسترسی داشته و پس از استفاده، آن را در هر گوشه شهر رها کنند. با توجه به حساسیت این موضوع، بعد از حدود پنج ماه هنوز تصمیم نهایی در مورد قیمت نهایی استفاده از دوچرخه‌ها اتخاذ نشده است، با این وجود پیش‌بینی می‌شود که هزینه استفاده از دوچرخه برای هر ۳۰ دقیقه، بین هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان باشد. به گفته قاسمی همزمان با ثبت‌نام در طرح، مبلغی به‌عنوان حق عضویت از شهروند دریافت می‌شود تا فرد امکان استفاده از تمام دوچرخه‌های عمومی در کشور را داشته باشد.

سپس شهروندان با پرداخت مبلغی به‌صورت قرض‌الحسنه که شامل بیمه سرنشین هم می‌شود، امکان استفاده از دوچرخه و پرداخت هزینه را خواهند داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.