| کد خبر: 149711 |

◄ مهاجرپذیری تهران تشدید می‌شود؟

ورود و خروج 530 هزار دستگاه خودرو از تهران در روز این روزها این کلان‌شهر را با مصائبی روبه‌رو کرده که فرار آن غیر ممکن شده است، گسترش حاشیه نشینی و افزایش مهاجرت و ساکن شدن آنها در حواشی شهر، باعث شده تا انبوهی از خودرو روزانه به این شهر سرازیر شده و عرصه بر ساکنان آن تنگ و تنگ‌تر کنند.

تین نیوز

تردد روزانه 530 هزار دستگاه خودرو در تهران، این کلان‌شهر را با مشکل بزرگی به نام ترافیک سنگین و آلودگی هوا مواجه ساخته که با آغاز فصل سرد، نمود بیش‌تری هم خواهد داشت. گسترش حاشیه‌نشینی و افزایش مهاجرت و ساکن شدن  در حواشی شهر، باعث شده تا انبوهی از خودروهای مختلف به طور روزانه به تهران سرازیر شده و عرصه را بر ساکنان آن تنگ و تنگ‌تر کنند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این روزها تهران کاملا تحت تاثیر مناطق پیرامونی خود قرار گرفته و ناگزیر از پذیرش حدود 1.5 میلیون جمعیتی است که همه روزه به دلایلی چون اشتغال، تحصیل، درمان، خرید و کارهای اداری به آن وارد و همین تعداد جمعیت در پایان روز از تهران به منطقه سکونت خود برمی‌گردند.

 دوری راه و کمبود وسایل نقلیه عمومی، شرایطی را به وجود آورده که تعداد زیادی از این افراد با خودروی شخصی به تهران آمدورفت می‌کنند و طبق آمار، روزانه 530 هزار دستگاه خودرو تنها از شهرک‌های اقماری به این کلان‌شهر تردد می‌کنند.

یکی از جاذبه‌هایی که تشدید مهاجرت و تردد به تهران را ایجاد کرده، رشد اقتصادی و ورونق کسب‌وکار در تهران است که همه‌روزه تعداد زیادی را به سودای کسب درآمد بیش‌تر روانه شهری می‌کند که ظرفیت برای ایجاد شغل جدید دارد. مشاغلی کاذب مانند مسافربری شخصی که این روزها به ساده‌ترین راه کسب درآمد تبدیل شده است. رشد اقتصادی در تهران، 1.27 درصد برابر  میانگین ملی بوده است و قاعدتا هرجا که رشد اقتصادی دارد جاذبه‌ بیش‌تری برای جمعیت دارد.

هفته گذشته، وزیر راه‌وشهرسازی در صحن علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه در بازه زمانی سال‌های 82 تا 92، حدود 760 هزار پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شد اظهار کرد: در این بازه زمانی سالانه چیزی حدود 200 هزار پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شده است و اگر متوسط خانوار را 3.3 میلیون بگیریم؛ به مفهوم این است که در شهر تهران برای بیش از 2 میلیون نفر جمعیت‌پذیری پروانه ساختمانی صادر شد.

در واقع جمعیت شهر تهران رشدی را در سال‌های اخیر تجربه نکرده اما مهاجرپذیری آن باعث شده این شهر به حدی شلوغ و مملو از ازدحام جمعیت به‌نظر برسد که دربرخی ساعات حرکت کردن در آن حتی برای عابران پیاده نیز با کندی همراه باشد.

در حال حاضر جمعیت منطقه تهران و پیرامون آن شامل استان البرز حدود 16 میلیون نفر است برآوردها حاکی از این است که جمعیت منطقه شهری تهران بزرگ تا سال 1400 به 19 میلیون نفر برسد ، رشد منفی سال‌های گذشته جمعیت در تهران نیز موجب نشده تا آرامش و کاهش ترافیک به این شهر برگردد، این آمار نشان می‌دهد رشد این منطقه از رشد میانگین ملی کمتر خواهد بود.

در طرح تفصیلی تهران، جمعیت‌پذیری پایتخت چیزی حدود 12.5 میلیون نفر خواهد بود و افق جمعیتی پیش‌بینی شده برای تهران 10.5 میلیون نفر است که اگر مدیریت‌شهری تخلفی در اداره شهر نداشته باشد نهایت جمعیت‌پذیری تهران 12.5 میلیون نفر نیز خواهد بود. با تغییر مدیریت شهری، به نظر می‌رسد که شهرفروشی از این پس بازاری نخواهد داشت و این یک نقطه مثبت در تحولات آینده است زیرا آمار نشان می‌دهد،  پیش از این هم درسال‌های 93 تا 95 فروش تراکم در تهران بدون مشتری بود.

درست 110 سال از روزی که در اولین دوره مجلس، از «طهران» به عنوان دارالخلافه نام برده شد و برای نخستین بار شهر تهران به صورت قانونی به عنوان پایتخت معرفی شد، می‌گذرد، اما امروز خطری بزرگ تهران را تهدید می‌کند، خالی شدن شهر از حافظهٔ تاریخی کهن خود است.

پایتخت ایران امروزه بیش از هر زمان دیگری از هویت خالی شده است. معماری‌ بناهای جدید تهران نه ایرانی است و نه اروپائی. این‌ها زنگ خطری است که برای این کلان‌شهر به صدا درآمده و به نظر می‌رسد شهردار تهران در دوره مدیریت جدید با چالش‌هایی بزرگ‌تر از آنچه که دیده می‌شود؛ مواجه باشد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.