| کد خبر: 270711 |

واردات اتوبوس توسط شهرداری تهران فاقد ضرورت| اتوبوس های چینی باید خدمات پس از فروش داشته باشند

عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به بازار گفت: باتوجه به ظرفیت های تولید اتوبوس در واحدهای خودروساز مانند ایران خودرو دیزل واردات این نوع وسایل نقلیه عمومی فاقد ضرورت است.

تین نیوز

روح الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به بازار گفت: باتوجه به ظرفیت های تولید اتوبوس در واحدهای خودروساز مانند ایران خودرو دیزل واردات این نوع وسایل نقلیه عمومی فاقد ضرورت است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، بازار خودرو به عنوان یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی هر کشوری محسوب می شود که اغلب کشورها در صورت تولید داخلی، تمایل به ارائه محصولات خودشان در این محل هستند. محصولاتی که می توانند خیلی زود با پیشرفت و توسعه، مسیر صادرات و ارزآوری را ایجاد کنند و حتی در عرصه بین المللی قدرت چانه زنی شان را افزایش دهند. با این حال خیلی از کشورها حرفی برای زدن در حوزه خودروسازی چه سنگین، چه سبک و حتی عمومی ندارند و از این رو ناچار به واردات هستند.

در این میان بعضی از کشورهای دیگر همچون ایران نیز به رغم تمام کمی ها و کاستی ها توانمندی هایی بسیاری در این حوزه دارند اما گاهی برای توسعه بیشتر و یا دریافت امتیازاتی خاص رو به واردات می آورند. این امتیازات اغلب در حوزه دریافت تکنولوژی، جذب سرمایه خارجی، توسعه زیرساخت های تولید و غیره است که می تواند در کنار تامین نیاز داخلی به پیشرفت و توسعه صنعت کشور نیز کمک کند.

در این رابطه به تازگی مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اعلام کرده که اتوبوس های وارداتی از «چین» تا پایان سال جاری تحویل خواهد شد، این درحالی است که همانطور که قبل تر گفته شد، شرکت هایی در کشور از جمله ایران خودرو دیزل توانمندی های بیشماری در حوزه تولید اتوبوس دارند؛ به طوری که این شرکت به عنوان پنجمین تولیدکننده بزرگ اتوبوس از نظر ظرفیت در دنیا شناخته می شود.

حالا باید دید شهرداری تهران در مقابل چراغ سبزی که برای خودروسازان چینی روشن کرده چه امتیازاتی قرار است دریافت کند؟ آیا واردات اتوبوس ها با هدف توسعه صنعت در داخل کشور دنبال می شود و یا فقط به منظور رفع کم و کاستی های حمل و نقل عمومی است؟ اگر گزینه نخست باشد که واردات به طور حتم بلامانع است اما اگر فقط رفع مقطعی نیاز شهری ملاک باشد نه تنها این اقدام کمر تولید داخلی می شکند بلکه کشور را در آینده با وابستگی بیشتر به خارجی ها هم مواجه خواهد کرد.

 

چشم پوشی از ظرفیت تولید اتوبوس داخل

روح الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام شهرداری تهران جهت خرید اتوبوس های شهری به خبرنگار «بازار» گفت: باتوجه به اینکه ظرفیت های قابل توجهی برای تولید اتوبوس در واحدهای خودروساز مانند «ایران خودرو دیزل»، «عقاب افشان» و سایر شرکت ها در کشور وجود دارد، واردات این نوع وسایل نقلیه عمومی فاقد ضرورت است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در کلانشهرها، اظهار داشت: جابجایی مسافران در سطح شهرها باید با خودروهای با کیفیت انجام شود، از سوی نوسازی می تواند در کاهش مصرف سوخت تاثیر ویژه ای داشته باشد. سود ناشی از این صرفه جویی سوخت را می توان در توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی هزینه کرد.

عباسپور در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر چالش تامین خدمات پس از فروش برای اتوبوس های وارداتی توسط شهرداری، بیان کرد: باتوجه به اینکه اتوبوس های وارداتی شهرداری جهت حمل و نقل عمومی استفاده خواهد شد، مهم ترین چالش در زمان ورود این اتوبوس ها به خیابان های پایتخت وجود خدمات پس از فروش است. اگر شهرداری تهران اقدام به خرید اتوبوس های داخلی به جای اتوبوس های وارداتی می کرد، این چالش ایجاد نمی شد.

وی افزود: اگر شرکت های تولیدکننده اتوبوس در کشور در حد نیاز جامعه تولید نداشتند، شهرداری می توانست جهت رفع نیاز اقدام به واردات اتوبوس کند. البته از نظر قانونی منعی برای واردات اتوبوس توسط شهرداری تهران وجود ندارد، لذا باتوجه به شعار سال جاری که «جهش تولید با مشارکت مردم» نام دارد بهتر بود اتوبوس های مورد نیاز تهران از تولیدات داخل تامین می شد.

 

اتوبوس غیر برقی مورد قبول نیست

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات اتوبوس های درون شهری توسط «شهرداری» تهران به خبرنگار «بازار» گفت: اگر واردات اتوبوس توسط شهرداری تهران از نوع برقی باشد، نقدی به آن وارد نیست. زیرا در حال حاضر ظرفیت تولید اتوبوس های الکتریکی در حد نیاز تقاضا در کشور نیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید منتظر بود و دید که اتوبوس های وارداتی از چه نوعی است، بیان کرد: اگر اتوبوس های وارداتی از چین توسط شهرداری پایتخت مشابه محصولات داخلی باشد، قطعا اقدامی اشتباه است. شاید قانون سهمیه ای برای واردات خودرو به شهرداری ها اختصاص داده باشد، این موضوع بیانگر چشم پوشی از ظرفیت های تولید داخل نیست.

جدی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه خدمات پس از فروش چالش اتوبوس های چینی خواهد شد، توضیح داد: اتوبوس های وارداتی باید دارای خدمات پس از فروش باشد، هیچ خودرو خارجی نباید بدون ارائه خدمات به خیابان های کشور راه یابد. لازم به ذکر است قانون انواع خودرو وارداتی اعم از سواری و سنگین را مکلف به داشتن خدمات پس از فروش کرده است.

وی افزود: باتوجه به برنامه برقی سازی حمل و نقل در کشور، واردات اتوبوس های چینی اگر برقی باشد می تواند سبب توسعه و رشد محصولات داخلی نیز شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.