| کد خبر: 238338 |

عضو سابق شورای شهر تهران؛

بخشی از ردیف های بودجه حذف شده شهرداری مربوط به "توسعه حمل و نقل عمومی" است!

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: بسیاری از ردیف‌های کاهش داده شده از بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران که اعلام کردند قابل وصول نیست متکی بر روابط مالی دولت با شهرداری است؛ از جمله عوارض شهرسازی ساختمان‌های دولتی که در قالب اسناد خزانه قرار بود دریافت شود.

تین نیوز

مجید فراهانی، عضو دوره پنجم شورای شهر تهران در واکنش به اینکه هفته گذشته در لایحه‌ بودجه شهرداری تهران در حدود یازده میلیارد کاهش یافت و اعضای شورای ششم معتقدند بودجه شهرداری توسط دوره پنجم سیاسی بسته شده است، اظهار کرد: بودجه بازنمای نحوه اجرائی شدن وعده‌های سیاست گذاران از طریق مدیریت منابع و مصارف است و محکی برای سنجش ادعای سیاست گذاران است که تا چه اندازه به وعده‌هایشان جنبه عملی می‌دهند. 

او ادامه داد: بسیاری از ردیف‌های کاهش داده شده از بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران که اعلام کردند قابل وصول نیست متکی بر روابط مالی دولت با شهرداری است؛ از جمله عوارض شهرسازی ساختمان‌های دولتی که در قالب اسناد خزانه قرار بود دریافت شود. 

فراهانی گفت: یارانه بلیطی که قرار بود دولت بدهد، حتی کمک دولت برای پروژه متروی پرند کاهش داده شده است. اینها به رغم اعلام اینکه دولت و شهرداری با همدیگر هماهنگ هستند رخ داده است. 

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: کاهش ۴ هزار میلیارد تومانی حاصل از فروش اموال غیر منقول شهرداری، در کنار سقف تسهیلات قابل دریافت شهرداری از بانک ها، همچنین اوراق مشارکت و پروژه‌های مشارکتی نشان می‌دهد معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران اساسا در جهت مولدسازی دارایی‌ها در سازمان املاک و مشارکت‌ها و مولدسازی درامدهای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در اختیار دارد خیلی موفق نبوده است و خود این جای سوال دارد که چرا شهرداری نتوانسته است از این منابع کسب درآمد داشته باشد. 

فراهانی با بیان اینکه کاهش این رقم از بودجه عمدتا در زمینه کاهش توسعه شهر بوده است اظهار کرد: در حالی که مردم عملا انتظار دارند هزینه‌هایی که پرداخت می‌کنند هزینه توسعه شهر شود در حالی که عملا بودجه‌ای که کاهش داده شده از محل توسعه شهری بوده است. 

عضو دوره پنجم شورای شهر تهران ادامه داد: کاهش در منابع حاصل از توسعه و ساخت خطوط مترو، تامین ناوگان مترو و اتوبوس کاهش رخ داده است و بودجه ردیف‌های سرمایه‌ای برای خرید قطعات مترو، تکمیل پایانه‌ها و ایستگاه‌های مترو و غیره نشان می‌دهد عمده کاهشی که رخ داده بخشی از آن در حوزه حمل و نقل عمومی است. 

فراهانی با تاکید بر اینکه اعتبارات حمل و نقل عمومی خط قرمز شورای پنجم بود و گفت: به رغم اینکه مرتب انتقاد از بی‌توجهی به حمل و نقل عمومی می‌کنند، اما جای تعجب دارد که کاهش این اعتبارات از حوزه مترو و اتوبوس رخ داده است. به ویژه کاهش ردیف‌های هزینه‌ای مابه التفاوت قیمت بلیت اتوبوس و مترو نیز جای تعجب دارد. 

او با بیان اینکه دوره ششم شعارهایی درباره رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی دارد افزود: اما اعتبار مورد نیاز توسعه دو گرمخانه در تهران را از ۴۰ میلیارد که توسط شورای پنجم تصویب شده بود به ۵ میلیارد تومان رساندند و یک هشتم مبلغ مصوب شورای پنجم شده است. همچنین ردیف‌های اعتباری ارائه خدمات سیار به کودکان نیز با کاهش مواجه شده است. 

فراهانی اضافه کرد: اصلاحیه بودجه با وعده‌ها و شعارهای داده شده همخوانی ندارد. 

او در واکنش به اینکه در دوره پنجم و قبل از استقرار مدیریت شهری دوره ششم، کارشناسان اعلام می کردند بودجه مصوب شده قابل تحقق نیست گفت: شورای شهر محل محرک شهرداری است و قرار نیست گوش به فرمان و بله قربان گوی شهرداری باشد. لذا شورا باید شهرداری را تحت فشار قرار دهد که درآمدها را محقق کند. 

او گفت: از طرفی شهرداری ابزاری به نام کمیته تخصیص دارد و وقتی می‌بینند منابع حاصل نمی‌شود منابع کسب شده را به پروژه‌های اولویت دار اختصاص دهد. شهرداری لایحه داده است که نمی‌توانم منابع را کسب کنم و شورا بدون اینکه مطالبه‌گری داشته باشد و شهرداری را تحت فشار قرار دهد با آن موافقت کرده است. در حالی که باید مطالبه‌گری می‌کردند که منابع را محقق کنند چرا که اداره شهر هزینه دارد. 

او با بیان اینکه بودجه در آذر ماه سال قبل تصویب شده، گفت: بودجه‌ای که مصوب کردیم در ماه نهم سال گذشته بود و علم غیب نداشتیم که چه گروهی قرار است اداره شهر را به دست بگیرند. بودجه را به نحوی بستیم که خودمان بتوانیم اجرائی کنیم. از طرفی در سال ۱۴۰۰ تغییر ساختار رخ داد و بودجه را شفاف کردیم. ۱۱ هزار میلیارد تومان تنها از تبصره‌های بودجه بود که به ردیف‌های بودجه اضافه شد. 

فراهانی افزود: اعتبارات عمرانی در زمینه توسعه مترو و تامین واگن و اتوبوس به طور متوسط ۱۵ درصد کاهش یافته است. اعتبارات پروژه‌های توسعه محلی و کوچک مقیاس نیز بیش از هزار و دویست میلیارد تومان کسر شده است و عمدتا کاهش بودجه از پروژه‌های کوچک مقیاس بوده است و این با شعارهای گفته شده نمی‌خواند. 

او تاکید کرد: مسئولیت این سند بودجه با شورای ششم است و نمی‌توانند بگویند شورای پنجم بودجه را سیاسی بسته و یا به آن آب بسته است و نمی‌توانند آن را گردن شورای قبل بیندازند. کاملا قابل پیش بینی است که شهرداری امسال نیز جز پرداخت حقوق و دستمزد کاری در حوزه پروژه‌های عمرانی و تحولی شهر نمی‌تواند انجام دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.