| کد خبر: 171683 |

◄ تردد روزانه 60 هزار خودرو در تونل نیایش

کنترل ترافیک در تونل‌های شهری پایتخت به‌صورت هوشمند انجام می‌شود.

تین نیوز

کنترل ترافیک در تونل‌های شهری پایتخت به‌صورت هوشمند انجام می‌شود.

علیرضا ویسه، مدیر بخش حمل‌ونقل هوشمند پل‌ها و تونل‌های شهری شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود: پنج تونل شهری رسالت، امیرکبیر، توحید، نیایش و شهدای غزه از یک استاندارد استفاده می‌کنند اما دقت داشته باشید که تکنولوژی به‌روز تغییر می‌کند و ما نیز باید پا به‌پای آن توانایی‌های خود را افزایش دهیم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، ویسه با بیان اینکه تونل نیایش و پل طبقاتی صدر به‌صورت هوشمند اداره می‌شوند گفت: پل صدر و نیایش یک سیستم کلی هوشمند دارد که در زیرمجموعه آن سیستم‌های کنترلی جانبی، آن را پشتیبانی می‌کند.

ویسه بابیان اینکه هر تونل سه کیلومتر طول دارد و 9 دسترسی برای آن پیش‌بینی‌شده است گفت: برای اولین بار در تونل نیایش سه دسترسی اضطراری به بیرون از تونل تعبیه‌شده است که حتی خودروهای سنگین نیز می‌توانند از این دسترسی اضطراری استفاده کنند.

او بابیان اینکه 115 دوربین وضعیت ترافیکی صدر و نیایش را کنترل می‌کنند، گفت: به فاصله هر 150 متر این دوربین‌ها نصب‌شده است و این درحالی است که هر 50 متر نیز باکس آتش‌نشانی نصب‌شده که درصورت وقوع حریق می‌توان از آن استفاده کرد. یک کابل هوشمند نیز در سقف تونل کشیده شده است که اگر درجه حرارت افزایش یابد نسبت به اعلام هشدار اقدام می‌کند و همچنین 62 جت فن وظیفه تهویه هوای تونل برعهده دارند.

ویسه در مورد تهویه هوای تونل‌ها نیز بابیان اینکه دو سناریو برای تهویه تونل‌های شهری درنظر گرفته‌شده است گفت: حسگرهای نصب‌شده در تونل براساس میزان دود، طول دید و میزان مونواکسید کربن در تونل سیستم تهویه هوا را کنترل می‌کنند که می‌تواند وضعیت آن عادی و یا به‌صورت اضطراری تعیین شود که براساس وضعیت تهویه هوا شدت می‌گیرد.

ویسه بابیان اینکه براساس آمارها میانگین روزانه 60 هزار تردد در هر دو مسیر صدر و نیایش ثبت می‌شود گفت: روشنایی تونل به‌صورت خودکار درنظر گرفته‌شده است. به‌گونه‌ای که در 200 متر ابتدایی تونل شاهد آبشار نور هستیم که البته این آبشار نور با توجه به حس‌گرهای نوری حساس به وضعیت پیرامونی فعال است و میزان شدت نور براساس این حس‌گرها در ابتدای تونل تنظیم‌ می‌شود. این تونل‌ها غیر از برق شهری برای تأمین برق مجهز به پنج دیزل ژنراتور هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.