تحویل رسمی٢٠ کیلومتر از مسیر راه آهن رشت-آستارا به روس ها
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: ٢٠ کیلومتر از مسیر راه آهن رشت-آستارا به طور رسمی به روس ها تحویل شده است و روس ها هم در حال مطالعات و برنامه ریزی هستند. ما هم به عنوان طرف ایران میزان کیلومتراژ تملک اراضی را اضافه می کنیم و در حال حاضر به بیش از ٣۴ کیلومتر رسیده ایم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور درباره آخرین اقدامات روسیه برای تامین مالی پروژه راه آهن رشت - آستارا و اجرای عملیات این خط ریلی اظهار داشت: تیم روسی در ایران مستقر شده است و جلسات با نمایندگان روسیه پی در پی برگزار می شود و این پروژه پویا و در جریان است و هیچ توقفی ندارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، عباس خطیبی با بیان اینکه روند تملک اراضی پروژه خط آهن رشت - آستارا در حال انجام است، گفت: همچنان مشغول تملک اراضی مسیر هستیم و این اقدام یکی از آیتم های مهم پروژه محسوب می شود و ٢٠ کیلومتر طول مسیر به طور رسمی به روس ها تحویل شده است و روس ها هم در حال مطالعات و برنامه ریزی هستند. ما هم به عنوان طرف ایران میزان کیلومتراژ تملک اراضی را اضافه می کنیم و در حال حاضر به بیش از ٣۴ کیلومتر رسیده ایم.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه در تلاش هستیم این عدد را به ۵٠ کیلومتر برسانیم و به طرف روس تحویل دهیم، ادامه داد: به زودی این میزان اراضی را هم به روس ها تحویل می دهیم تا روس ها مطالعات در اراضی جدید را هم انجام دهند. طراحی مسیر و پروژه خط آهن انجام شده و در بحث مطالعات هم با روس ها به توافق رسیده ایم و صورت جلسه شده البته مطالعات سطوح مختلفی را دارد. درباره تدقیق کارهای ژئوتکنیک روس ها دغدغه هایی دارند و از این بابت سال گذشته الحاقیه را با روس ها امضا کردیم و به روس ها اجازه دادیم تدقیق نقشه برداری و ژئوتکنیک را انجام دهند و روسیه هم از اسفند ماه سال گذشته اقدامات خود را آغاز کرد.
خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا تملک اراضی با پول روسیه و تامین مالی روس ها انجام می شود، اظهار داشت: تملک اراضی از تعهدات ایران است و منابع خودمان تملک آزاد سازی می شود.
وی افزود: البته از سمت رشت فعالیت هایی برای اقدامات اجرایی انجام شده است اما میزان فعالیت در مقایسه کل پروژه اما قابل توجه نیست و هدف این است با تامین مالی بتوانیم تمام جبهه ها را درگیر کنیم و در حال حاضر نمی توان گفت پیشرفت فیزیکی حاصل شده و در واقع در ١۶٢ کیلومتر در نقاطی به صورت محدود اقداماتی انجام شده و فعلا پیشرفت کار در بخش تملک اراضی است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به تعیین قیمت نهایی پروژه گفت: قیمت نهایی را در نظر گرفته ایم و باید ذیل آن اقداماتی انجام شود. توجه داشته باشیم که پروژه راه آهن رشت-آستارا جزو پروژه های بزرگ کشور و بسیار تکنیکال بوده و این ملاحظات هم طبیعی است. راه آهن رشت-آستارا بخشی از کریدور شمال-جنوب بوده و با همکاری سه کشور روسیه- آذربایجان- ایران پیش می رود و درباره احداث مذاکرات صرفا با روسیه است.
بخوایم نخوایم باید شبکه ریلی نرمال کشور را تکمیل کنیم ایران نیاز دارد به داشتن حدودا ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی نرمال که از ارکان مهم توسعه کشور است درواقع کشورهای قدرتمند و توسعه یافته یکسری اقدامات انجام دادن تا در چنین لولی قرار بگیرن که از مهم ترینش همین توسعه ریلیه کشورهای در حال توسعه هم فهمیدن و توسعه ریلی را در الویت خود گذاشتند کوه و دریا و جنگل را هم شکافتند الان بهرش مال مردمانشان و ابتدا مردم بومی شان و اقتصادشون و سیاستشونه و حتی به نفع نظامی شان ، هر کسی از ساخت ریل بد گفت کارشناس نماست یا در حال خوشبینانه جوگیر مطالب ضدایرانی ، مبارک تمام مردم ایران باشه