| کد خبر: 268145 |

◄ فهرستی بلند بالا از خلف وعده مسئولان در ساخت و اتمام پروژه های ریلی

تعدادی از این پروژه ها حتی اگر بعد از گذشت 15 سال از زمان کلنگ زنی هم افتتاح شوند یا باری برای عبور وجود ندارد یا قطاری وجود ندارد یا سیستم بارگیری و باراندازی سریع وجود ندارد.

تین نیوز

مدیر مهندس پروژه های عمرانی، معدنی و پدافند غیرعامل با ارایه نموداری از وعده های شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی در کلنگ زنی و وضعیت پیشرفت پروژه های ریلی موجود گفت: تعدادی از این پروژه ها حتی اگر بعد از گذشت 15 سال از زمان کلنگ زنی هم افتتاح شوند یا باری برای عبور وجود ندارد یا قطاری وجود ندارد یا سیستم بارگیری و باراندازی سریع وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز، محمد رضا حدادی کارشناس حوزه اقتصاد، امنیت و پدافند غیرعامل، مهندسی ارزش و ارائه گزارشات تحلیلی با بیان این مطلب به خبرنگار ما، افزود: بر این اساس می توان گفت مردم بهره ای از این همه زحمت شبانه روزی مسئولان نخواهند برد.

وی این پروژها را به شرح زیر برشمرد: 

  • راه آهن رشت قزوین کاسپین 200 کیلومتری در سال 1385 با وعده ساخت چهار ساله از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، کلنگ خورد و هم اکنون بعد از گذشت 17  اگر هم تا پایان امسال تکمیل شود به دلیل آماده نبودن کامل بندر کاسپین برای وعده های داده شده برای عبور بار و عدم دیپلماسی برای انعقاد قراردادهای عبور بار، بار قابل توجهی از این مسیر عبور نخواهد کرد و با وعده های عبور بار و مسافر اختلاف فاحش وجود دارد.
  • راه آهن 175 کیلومتری میانه اردبیل در سال 1384 با وعده ساخت پنج ساله از سوی شرکت ساخت، کلنگ خورد و هم اکنون بعد از گذشت 18 سال، مشخص نیست شرکت ساخت از درآمد های نفتی مردم چند سال دیگر باید برای پروژه ای هزینه کند که به اعتقاد کارشناساس تخصصی ریلی کشور، احداث این پروژه از ابتدا توجیه نداشته و با اتمام آن نیز مردم بهره خاصی از این پروژه نخواهند برد. متاسفانه در چنین شرایطی و برخلاف نظرات کارشناسی، پیگیری کلنگ زنی راه آهن اردبیل پارس آباد نیز مشاهد می شود که بسیار جای تامل دارد!
  • راه آهن 270 کیلومتری یزد اقلید در سال 1390 با وعده ساخت چهار ساله از سوی شرکت ساخت کلنگ خورد و هم اکنون بعد از 12 سال که به طور ناقص افتتاح شده است مردم بهره ای از آن نمی برند.
  • راه آهن 151 کیلومتری همدان سنندج در سال 1384 با وعده ساخت چهار ساله از سوی شرکت ساخت کلنگ خورد و هم اکنون که بعد از 18 سال در سال 1402 افتتاح و قول اختصاص دو سرویس قطار مسافری در هفته به این مسیر داده شده است که با وعده های اولیه برای جذب بار و مسافر اختلاف فاحش دارد.
  • راه آهن 203 کیلومتری میانه تبریز در سال 1379 با وعده ساخت چهار ساله از سوی شرکت ساخت کلنگ خورد و هم اکنون بعد از 23 سال، در سال 1402 افتتاح شده است که وعده های داده شده برای عبور بار و مسافر با واقعیت اختلاف فاحش دارد.
  • راه آهن 450 کیلومتری شیراز بوشهر در سال 1387 با وعده ساخت چهار سال از سوی شرکت ساخت کلنگ خورد و بعد از گذشت 15 سال پیشرفت فیزیکی کمتر از 10 درصد دارد و چشم اندازی برای تامین مالی و زمان اتمام آن هنوز بعد از گذشت 15 سال از کلنگ زنی وجود ندارد چون پروژه های جدید دیگری کلنگ خورده و پروژه های دیگری نظیر راه آهن رشت آستارا با تبلیغات اولویت دار شده است.
  • قطار سریع السیر 410 کیلومتری تهران قم اصفهان در سال 1384 با وعده ساخت چهار ساله از سوی شرکت ساخت کلنگ خورده و هم اکنون بعد از گذشت 18 سال، پیشرفت ریالی پروژه کمتر از 10 درصد است و در صورت تصمیم به تکمیل آن در حدود 400 هزار میلیارد تومان از پول نفت مردم برای ساخت این پروژه غیراقتصادی و غیرضروری و صرفا تبلیغاتی باید هزینه شود. اگر مشاور پروژه و مسئولان وقت و برخی نمایندگان مجلسی که فشار آوردند تا این پروژه غیرکارشناسی، کلنگ بخورد، به دلیل هدر دادن منابع کشور و جابجا کردن اولویت های کشور، محاکمه می شدند، الان برخی سیاسیون و غیرکارشناسان، فشار نمی آوردند که قطار سریع السیر تهران مشهد را اولویت دار کنند و بخواهند کلنگ بزنند. ظاهرا برخی برای پول نفت مردم فقط پروژه های غیراقتصادی و غیراولویت دار با نگاه صرفا پیمانکاری و واسطه گری تعریف می کنند که ضروری است این موضوع توسط مرکز پژوهش های مجلس و سازمان برنامه و نهادهای نظارتی مدیریت شود.
  • راه آهن 260 کیلومتری کرمانشاه خسروی در سال 1391 با وعده ساخت سه سال از سوی شرکت ساخت کلنگ خورده است و بعد از گذشت 11 سال پیشرفت فیزیکی کمتر از 35 درصد دارد و چشم اندازی برای اتمام این پروژه وجود ندارد و در صورت اتمام این پروژه ظرف 10 تا 20 سال آینده، مشخص نیست چند درصد از وعده های عبور بار و مسافر در این مسیر محقق شود.
  • راه آهن 630 کیلومتری چابهار زاهدان در سال 1389 با وعده ساخت چهار ساله با مبلغ 300 میلیون یورو از سوی شرکت ساخت کلنگ زنی شد و هم اکنون بعد از گذشت 13 سال، پیشرفت فیزیکی پروژه کمتر از 70 درصد است و شرکت ساخت برای اتمام این پروژه 480 میلیون یورو دیگر درخواست کرده و در این شرایط شرکت ساخت با وجود آگاهی از عدم وجود منابع مالی و مشکلات فراوان اقتصادی کشور در تامین منابع مالی پروژه های متعددی که کلنگ زده است، راه آهن 900 کیلومتری زاهدان بیرجند یونسی را هم در تعدادی از قطعات کلنگ زنی و زخمی کرده است که این پروژه نیز حدود 90 هزار میلیارد تومان منابع می خواهد و بیش از 10 سال به طول می انجامد.

نمودار ریلی وعده های مسئولین3

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.