| کد خبر: 67024 |

مدیرعامل راه آهن اعلام کرد:

◄ توسعه ترانزیت ریلی با بلغارستان، آذربایجان و ارمنستان بعد از توافقات ژنو / ۳۰ درصد درآمد راه آهن از ترانزیت است

تین نیوز | ششمین جلسه سال 94 اتاق فکر ریلی شنبه، 25 مهر ماه با حضور مدیران صنعت ریلی کشور درساختمان راه آهن برگزار شد و ترانزیت و تمایل کشورهای مختلف در سرمایه گذاری در ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز، در این جلسه، محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن، مهرداد تقی زاده رییس اتاق فکر ریلی، سید حسن موسوی‌نژاد مدیر عامل رجا، حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حرکت و جمعی از کارشناسان، مدیران و فعالان شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی حضور داشتند.

در این نشست، پورسیدآقایی با اشاره به تغییر نگرش کشورهای منطقه در خصوص سرمایه گذاری در کشورمان، گفت: شاهد هستیم که کشورهای منطقه بعد از حل مسئله تحریم ها و توافقات به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند.

وی با اشاره توافق هفته گذشته ایران و آذربایجان در خصوص راه آهن آستارا، عنوان کرد: طی همین دو سال گذشته حدودا چهار  بار برای حل مسئله این راه آهن، از سوی کشور ما پیگیری های لازم صورت گرفت که هر بار  با قاطعیت، پیشنهادهایی از سوی کشور آذربایجان رد می شد، ولی امروزه با ابراز تمایل  فراوان این کشور در زمینه حمل و نقل ریلی- اتصال راه آهن به ایران- بحث‌های جدی میان دو کشور صورت گرفته است و تفاهم نامه همکاری اقتصادی مشترک جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان در شهرستان مرزی آستارا امضا شده است.

مدیر عامل راه آهن در خصوص جزئیات این تفاهم نامه عنوان داشت: مبلغ این قرار داد 350 میلیون دلار تعیین، و قرار است این اقدامات تا پایان سال 95 انجام شود. همچنین در این تفاهم نامه در زمینه پل آستارا نیز توافقات خوبی رخ داد و قرار شد احداث پلی به روی رودخانه آستاراچای با سهم مساوی 50 درصد برای هر دو کشور صورت گیرد.

معاون وزیر راه در ادامه با اشاره به سفر جمعه 24 مهر ماه وزیر راه و شهر سازی به ارمنستان بیان داشت: در سفر چند روز قبل وزیر راه و شهر سازی به کشور ارمنستان نیز در خصوص مقوله ترانزیت از طرف مسئولان کشور ارمنستان تمایل بسیاری را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: مسئولان ارمنستان آنجا ابراز داشتند که حاضر به احداث راه آهن از مرز ایران در نوردوز تا ایروان هستند. حتی سرمایه گذار خارجی چینی و آمریکایی را هم آورده اند. ایران هم تعهد کرد در صورت پیشرفت 30 درصدی این پروژه، راه آهن جلفا تا نوردوز را شروع کند.
 
پورسیدآقایی با بیان اینکه در مقوله ترانزیت تنها مشکل گمرک و قاچاق کالا است، عنوان داشت: به لحاظ سیاسی و ژئوپلتیکی و مسیر های کریدوری تمایلات زیادی برای عبور ترانزیت از ایران وجود دارد.

وی بیان داشت: بلغارستان ابراز تمایل کرده است تا اجلاس چهار جانبه ای با حضور ایران، ارمنستان و آذربایجان تشکیل دهد تا بتواند با ترانزیت مسیرهای هند و چین از بندر عباس و از مسیر آذربایجان و دریای سیاه به بلغارستان منطقه جنوب اروپا را پوشش دهد.
 
مدیر عامل راه آهن با اشاره به رشد 103 در صدی حجم ترانزیت ریلی در 6 ماهه اول سال جاری عنوان داشت: بر اساس آمار، 500هزارتن حجم ترانزیت ریلی کشور ما در سال 92 و در سال گذشته  800 هزارتن بوده است که پیش بینی می شود این رقم تا آخر سال جاری به رقم یک میلیون 600 هزارتن برسد که البته برنامه داریم این رقم به 2 میلیون برسانیم.
 
وی با بیان اینکه شرایط منطقه به گونه ای است که می شود در دو الی 3 سال آینده حجم بار ترانزیتی را به 4 تا 5 میلیون تن نیز رساند، ابراز داشت: امروزه 30 درصد درآمد راه آهن از مقوله ترانزیت است؛ اگر بتوان میزان حجم ترانزیت را در راه آهن به رقم 10 میلیون تن رساند، راه آهن از لحاظ مشکلات منابع داخلی رها خواهد شد و کل نیاز پولی راه آهن بر طرف می گردد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه رشد حاصل در ترانزیت ریلی از حمل و نقل جاده ای گرفته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر از 6 میلیون تن کالای ترانزیتی، راه آهن با رقم یک میلیون و 600 هزار تن، حدودا  30 درصد ترانزیت کشور را انجام می دهد.
 
وحید علیقارداشی، مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن نیز در این جلسه گفت: درخصوص ترانزیت در حال پیگیری برای ایجاد یک دروازه جدید از سمت ترکیه هستیم.

وی ادامه داد:می توان با برنامه ریزی مناسب در خصوص حمل سوخت در کشور عراق، این سهم ترانزیت را در راه آهن مورد استفاده قرار داد.
 
شایان ذکر است در این جلسه، موضوعات دیگری همچون مقوله روندها و ساختارهای سازمانی راه آهنی دنیا و همچنین وضعیت ایستگاه های راه آهن مورد بررسی قرار گرفت.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.