◄ خروج راه آهن از شرایط عقبگرد دوران مدیریت صالحی/ رشد 20 درصدی حمل ریلی بار بین المللی
در پی انتشار بعضی اخبار گمراه کننده درباره عملکرد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال 1403 و نیمه ابتدایی سال 1404 که با قصد زیر سوال بردن عملکرد مدیریت جدید راه آهن و وارونه جلوه دادن حقایق دوران مدیریت میعاد صالحی مدیریت قبلی این شرکت انجام می شود، روابط عمومی شرکت راه آهن جوابیه ای منتشر کرد.
طبق این جوابیه بر اساس آمار مستند در دوره مدیریت جدید، راه آهن از وضعیت عقبگرد دوران مدیرت قبل خارج شده و بخش بین المللی نیز با رشد 20 درصدی حمل ریلی، نشانه های احیای صنعت حمل ونقل کشور را به نمایش گذاشته است.
به گزارش تین نیوز، متن کامل جوابیه راه آهن را در ادامه بخوانید: بر اساس رویکرد دولت چهاردهم، این شرکت تاکنون از بازگو کردن ناکارآمدی های مستند دوره قبل خودداری کرده، اما برای تنویر افکار عمومی توضیحات لازم را ارائه می کند.
طبق این توضیحات، تزریق منابع مالی در دولت چهاردهم راه آهن را از «شرایط عقب گرد» خارج کرده و جریان بار که در سال های گذشته روندی نزولی داشت، تغییر مسیر داده است. آماده به کاری لوکوموتیوها که در مرداد سال گذشته به پایین ترین حد یعنی 489 دستگاه رسیده بود، با رشد 17 درصدی به 574 دستگاه افزایش یافته است.
این اقدام موجب رشد 12 درصدی تناژ بار و رشد 6.4 درصدی تن-کیلومتر در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل شده است؛ روندی که به گفته راه آهن نشان دهنده پایان دوره افول و آغاز رشد دو رقمی در حمل ونقل ریلی بار است.
این رشد در بخش بین الملل نیز تکرار شده است. برخلاف ادعاهای مطرح شده، حمل بار بین المللی در نیمه نخست سال 1403 به رقم 2.187 میلیون تن رسید و در نیمه دوم همان سال با جهش 33 درصدی به 2.911 میلیون تن افزایش یافت؛ رقمی که «رکورد بی سابقه» توصیف می شود.
همچنین مجموع بارهای بین المللی در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.
راه آهن این نتایج را محصول «دیپلماسی ریل پایه» و توافقات چندجانبه در کریدورهای شرقی–غربی و شمالی–جنوبی می داند. انتشار توافق چهارجانبه ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان ـ که رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با رئیس جمهور روسیه مطرح کرده ـ نیز در همین چارچوب ارزیابی شده است.
طی هفت سال پیش از دولت چهاردهم، تنها 7 قطار باری از چین وارد ایران شد، اما در دوره جدید 31 قطار از چین و 47 قطار از روسیه به کشور وارد شده است. مرز ریلی ایران–افغانستان نیز که به دلیل سوءمدیریت گذشته بسته مانده بود، بازگشایی شده و 350 هزار تن محموله طی 8 ماه اخیر از آن مبادله شده است.
راه آهن درباره ادعای افزایش تأخیرات نیز توضیح داد که سیاست جدید این شرکت بر حذف تقلیل سرعت ها و افزایش سرعت سیر متمرکز است.
مسیر تهران–مشهد پس از پنج سال وقفه دوباره در مسیر کاهش زمان سیر به 8 ساعت قرار گرفته و در فاز نخست حدود یک ساعت کاهش زمان سفر حاصل شده است.
آمار سوانح فنی (راه آهنی) در 8 ماهه امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است؛ آن هم در شرایطی که بارگیری، حمل ونقل، جابه جایی و سرعت قطارها افزایش یافته است.
همچنین طی سال گذشته 27 گذرگاه همسطح ایمن سازی، 19 زیرگذر احداث و 5 کیلومتر دیوار حفاظتی در حاشیه خطوط ریلی ساخته شده است.
راه آهن همچون دوران دفاع مقدس، جنگ 12 روزه و دوره لغو گسترده پروازها، با تمام توان در کنار مردم بوده و مأموریت خود را برای ارائه خدمات ایمن، مستمر و مسئولانه ادامه خواهد داد. راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با «روحیه جهادی» همچنان در مسیر افزایش کیفیت سفرهای ریلی، تقویت اعتماد عمومی و توسعه حمل ونقل ایمن گام برمی دارد.