| کد خبر ۳۰۶۸۹۲
کپی شد

اتصال ریلی مرکز به جنوب کشور با پروژه اصفهان–داران–ازنا

با هدف اتصال لرستان به شبکه ریلی کشور و کاهش مسیر میان استان های مرکزی و بنادر جنوبی، پروژه راه آهن اصفهان - داران - ازنا در حال اجراست.

اتصال ریلی مرکز به جنوب کشور با پروژه اصفهان–داران–ازنا
تین نیوز |

با هدف اتصال لرستان به شبکه ریلی کشور و تسهیل دسترسی استان های مرکزی و بنادر جنوبی، پروژه راه آهن اصفهان–داران–ازنا در مسیر اجرا قرار گرفته و به عنوان یکی از طرح های مهم توسعه حمل ونقل ریلی کشور دنبال می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، در سال های اخیر، شرق لرستان به ویژه شهرستان های الیگودرز و ازنا، در کانون طرح های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

این منطقه که همواره از ضعف زیرساخت های ارتباطی و فاصله از شبکه های اصلی ریلی و جاده ای کشور رنج برده است، اکنون با اجرای پروژه های بزرگی چون راه آهن اصفهان - داران - ازنا و محور مواصلاتی الیگودرز - داران، در آستانه تحول قرار دارد.

پروژه راه آهن اصفهان - داران - ازنا یکی از طرح های راهبردی کشور در توسعه شبکه حمل ونقل ریلی است که با تکمیل آن، حلقه اتصال مرکزی ترین استان های ایران به بنادر جنوبی کشور شکل می گیرد و تحولی اساسی در جابه جایی بار و مسافر ایجاد خواهد شد.

ریل

سفر اخیر اعضای کمیسیون عمران مجلس با همراهی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار لرستان، گام مؤثری در جهت تسریع این طرح ها بود.

در جریان بازدید میدانی رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور از قطعه پنجم پروژه راه آهن اصفهان - داران - ازنا، آخرین وضعیت اجرایی، موانع موجود و نیازهای اعتباری این طرح ملی مورد بررسی قرار گرفت.

این بازدید با هدف ارزیابی میزان پیشرفت فیزیکی طرح و رفع موانع اجرایی آن در محور ارتباطی مهم اصفهان به لرستان انجام شد.

شتاب در اجرای راه آهن اصفهان – داران – ازنا

هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور،از آخرین وضعیت اجرایی پروژه ملی راه آهن اصفهان-داران-ازنا خبر داد و گفت: این مسیر ریلی به طول ۳۲۲ کیلومتر، از ایستگاه ایرانکوه در اصفهان آغاز و در ایستگاه ازنا در لرستان پایان می یابد؛ ۲۵۷ کیلومتر از مسیر در محدوده استان اصفهان و ۶۵ کیلومتر آن در لرستان قرار دارد.

بازوند با اشاره به اجرای عملیات زیرسازی در قطعه پنجم این پروژه اظهار کرد: این بخش به طول ۲۹.۶ کیلومتر از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و تاکنون حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله زیرسازی داشته است.

به گفته وی، با تکمیل این قطعه، شهر الیگودرز برای نخستین بار به شبکه ریلی کشور متصل می شود؛ موضوعی که نقش تعیین کننده ای در توسعه اقتصادی، صنعتی و حمل ونقل شرق لرستان خواهد داشت.

کاهش ۲۸۵ کیلومتری مسیر ریلی اصفهان تا خوزستان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور هدف اصلی این طرح را ایجاد مسیر مستقیم ریلی میان اصفهان و بنادر جنوبی کشور عنوان کرد و افزود: اجرای این پروژه باعث کاهش ۲۸۵ کیلومتری مسیر اصفهان تا خوزستان می شود و زمینه ارتباط مستقیم اصفهان با بندر امام خمینی (ره) و بندر خرمشهر را فراهم می سازد.

به گفته بازوند، بهره برداری از این محور علاوه بر کاهش بار ترافیکی جاده ها و صرفه جویی در مصرف سوخت، به افزایش ایمنی سفر، رونق گردشگری و جذب سرمایه گذاری در مناطق مرکزی کشور منجر خواهد شد.

ویژگی های فنی و مهندسی طرح

وی در تشریح مشخصات فنی پروژه گفت: مسیر راه آهن اصفهان - داران - ازنا در پنج قطعه طراحی شده و شامل ۱۶ ایستگاه بین راهی است. حدود ۳۵ درصد از مسیر در دشت ها، ۴۵ درصد در نواحی تپه ماهور و ۲۰ درصد در مناطق کوهستانی قرار دارد.

بازوند طول پل های مسیر را ۳۶۰۰ متر و طول تونل ها را ۳۷۲۵ متر اعلام کرد و افزود: سرعت طراحی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.

وی همچنین گفت: پروژه به صورت تک خطه اجرا می شود و طبق پیش بینی ها، در سال نخست بهره برداری، ظرفیت جابه جایی یک میلیون تن بار و نیم میلیون مسافر را خواهد داشت. این رقم در افق بیست ساله به ۲.۵ میلیون تن بار و ۸۰۰ هزار مسافر افزایش می یابد.

تمرکز بر تکمیل قطعه پنجم و رفع موانع اجرایی

بازوند درباره روند فعلی عملیات توضیح داد: در قطعه پنجم تاکنون خاک برداری با پیشرفت ۲۲ درصد، خاک ریزی با ۶۶ درصد و آرماتوربندی با حدود ۳۲ درصد در حال انجام است.

در قطعه پنجم تاکنون خاک برداری با پیشرفت ۲۲ درصد، خاک ریزی با ۶۶ درصد و آرماتوربندی با حدود ۳۲ درصد در حال انجام است.

وی تأکید کرد: تمرکز اصلی وزارت راه در حال حاضر تکمیل این قطعه و اتصال آن به شبکه ریلی سراسری است تا نتایج اقتصادی و حمل ونقلی طرح هرچه سریع تر برای مردم منطقه ملموس شود.

این مقام مسئول از لزوم تخصیص اعتبارات جدید برای تملک اراضی و آزادسازی مسیرهای کشاورزی سخن گفت و افزود: پیشبرد سایر قطعات و تأمین منابع مالی پایدار نیز برای تحقق کامل این طرح ملی ضروری است.

درخواست برای حمایت مضاعف دولت و مجلس

معاون وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از پیگیری های کمیسیون عمران مجلس، اظهار کرد: راه آهن اصفهان - داران - ازنا نه تنها یکی از طرح های مهم وزارت راه و شهرسازی، بلکه از محورهای کلیدی توسعه مناطق مرکزی کشور است و انتظار داریم با حمایت دولت و مجلس، تخصیص اعتبارات ویژه برای آن در دستور کار قرار گیرد.

بازوند گفت: با ادامه همکاری دستگاه های اجرایی، قرارگاه های عمرانی و همراهی مجلس، امیدواریم این پروژه طی چند سال آینده به بهره برداری برسد و استان های مرکزی کشور از مسیر ریلی ایمن و سریع به بنادر جنوبی متصل شوند.

تحولی در توسعه متوازن و کاهش فشار بر جاده ها

پروژه راه آهن اصفهان - داران - ازنا به عنوان یکی از حلقه های کلیدی در شبکه ریلی کشور، نه تنها موجب تسهیل جابه جایی کالا و مسافر بین استان های اصفهان، لرستان و خوزستان می شود، بلکه با کاهش بار ترافیکی محورهای جاده ای و افزایش ایمنی سفرها، گامی مؤثر در جهت تحقق توسعه متوازن و پایدار در کشور به شمار می رود.

به گفته کارشناسان، این پروژه در صورت بهره برداری کامل، می تواند سهم حمل ونقل ریلی در مرکز کشور را به طور چشمگیری افزایش دهد و نقش مهمی در پیوند میان مراکز تولید صنعتی و بنادر صادراتی ایفا کند.

رضایی کوچی: پروژه راه آهن الیگودرز نیازمند ۲ همت اعتبار است

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در گفت وگو با خبرنگار مهر در حاشیه بازدید اعضای این کمیسیون از شهرستان الیگودرز، اظهار داشت: پروژه راه آهن اصفهان - داران - ازنا یکی از محورهای مهم و ملی کشور است که نقش اساسی در اتصال استان های مرکزی به شبکه ریلی جنوب دارد. این طرح علاوه بر تسهیل جابه جایی بار و مسافر، در توسعه اقتصادی، افزایش ایمنی سفرها و کاهش بار ترافیکی جاده ها بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به جایگاه ویژه شهرستان الیگودرز در مسیر این پروژه افزود: با بهره برداری از این محور، شهر الیگودرز به شبکه سراسری ریلی متصل می شود و این امر می تواند زمینه رشد صنعتی و تجاری منطقه را به طور چشمگیری فراهم کند.

تأمین اعتبار از مسیرهای جدید مالی

رضایی کوچی درباره آخرین تصمیمات اتخاذشده در زمینه تأمین اعتبار این طرح گفت: برای تکمیل راه آهن الیگودرز حدود ۲ همت اعتبار نیاز است. بر همین اساس، کمیسیون عمران مجلس با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه، مکانیسمی در قالب ماده ۵۶ قانون الحاق تنظیم کرده تا بتوانیم بخشی از منابع مالی پروژه را از طریق سرمایه گذاری و تسهیلات بانکی تأمین کنیم.

وی افزود: در گام نخست، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته تا عملیات اجرایی در بخش های اولویت دار به ویژه در قطعه پنجم با شتاب بیشتری دنبال شود.

اصلاح ردیف بودجه و حمایت مستمر مجلس

رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: پروژه راه آهن اصفهان - داران - ازنا از جمله طرح هایی است که در لایحه بودجه سال آینده با اصلاح ردیف اختصاصی دنبال خواهد شد تا روند تخصیص اعتبارات آن پایدار و مستمر شود.

محمدرضا رضایی کوچی

به گفته وی، پیگیری های مستمر مجلس برای تسریع در
اجرای این طرح ادامه دارد.

رضایی کوچی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت های کمیسیون عمران در سفرهای استانی، شناسایی گره های اجرایی پروژه های زیرساختی و اتخاذ تصمیمات عملی برای رفع آنهاست. در همین راستا، تصمیم گیری درباره راه آهن الیگودرز نیز با رویکرد حمایت از طرح های توسعه ای مناطق کمتر برخوردار انجام شد.

تأکید بر اثرات اقتصادی و اشتغال زایی پروژه

وی با اشاره به آثار اقتصادی پروژه گفت: توسعه شبکه ریلی در محور اصفهان - الیگودرز - ازنا نه تنها حمل ونقل بار و مسافر را تسهیل می کند، بلکه با جذب سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم در استان های لرستان و اصفهان همراه خواهد بود.

رضایی کوچی افزود: با تکمیل این طرح، مسیر ارتباطی صنایع بزرگ استان اصفهان و مناطق مرکزی کشور به بنادر جنوبی از طریق راه آهن به طور مستقیم برقرار می شود که به صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه های حمل ونقل و توسعه صادرات داخلی منجر خواهد شد.

نقش نظارتی مجلس در پیشبرد پروژه های زیربنایی

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه گفت: وظیفه مجلس، صرفاً تصویب بودجه نیست؛ بلکه نظارت بر اجرای طرح های کلان نیز از مأموریت های اصلی ماست. در بازدیدهای استانی، ما تلاش می کنیم ضمن بررسی میدانی، مشکلات فنی و مالی پروژه ها را شناسایی و برای رفع آنها تصمیمات اجرایی اتخاذ کنیم.

وی افزود: در مورد راه آهن الیگودرز نیز مقرر شده پس از بازگشت به تهران، در جلسه تکمیلی کمیسیون عمران، مصوبات این بازدید نهایی و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شود تا روند اجرای پروژه با قدرت بیشتری ادامه یابد.

بازوند: تخصیص ۲ همت اعتبار برای راه آهن الیگودرز تصویب شد

هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در ادامه گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در جریان حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون و نایب رئیس اول مجلس، تصمیمات بسیار خوبی برای طرح های زیرساختی منطقه از جمله راه آهن الیگودرز، مسیر ارتباطی الیگودرز - داران - اصفهان و راه های روستایی و کمربندی دورود اتخاذ شد.

وی افزود: این تصمیمات نتیجه پیگیری های مداوم مسئولان استان به ویژه استاندار است و قطعاً در روند تخصیص اعتبارات و درج پروژه ها در بودجه سال ۱۴۰۵ تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

در این بازدید مقرر شد برای تکمیل پروژه دو همت اعتبار اختصاص یابد.

بازوند درباره پروژه راه آهن اصفهان - داران - ازنا گفت: در این بازدید مقرر شد برای تکمیل پروژه دو همت اعتبار اختصاص یابد. این میزان منابع مالی می تواند نقش تعیین کننده ای در سرعت بخشی به اجرای قطعات باقیمانده و رفع موانع مالی پروژه داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت این طرح ملی افزود: پروژه راه آهن اصفهان - داران - ازنا از جمله طرح های اولویت دار کشور است که تکمیل آن موجب اتصال مستقیم استان های مرکزی به بنادر جنوبی می شود. با بهره برداری از این محور، شهر الیگودرز نیز به شبکه ریلی سراسری متصل خواهد شد که تحول بزرگی در حوزه حمل ونقل و توسعه اقتصادی منطقه به شمار می آید.

بازوند با اشاره به پیگیری مستمر وزارت راه و شهرسازی برای توسعه زیرساخت های حمل ونقل کشور گفت: این تصمیمات در راستای ارتقای شبکه حمل ونقل و بهبود مسیرهای مواصلاتی بین استان ها اتخاذ شده است. هدف اصلی، افزایش ایمنی سفرها، کاهش هزینه های تردد و تسهیل جابه جایی بار و مسافر در مناطق مرکزی کشور است.

وی تصریح کرد: پروژه های ریلی و جاده ای این منطقه از اولویت های وزارت راه و شهرسازی در سال های پیش رو خواهد بود و با هم افزایی مجلس، دولت و دستگاه های اجرایی، امیدواریم شاهد تحولات ملموس در توسعه حمل ونقل و رشد اقتصادی استان لرستان باشیم.

استاندار لرستان: پروژه های ریلی و جاده ای شرق استان با شتاب در حال پیشرفت است

سید سعید شاهرخی استاندار لرستان هم به مهر اظهار داشت: حضور کمیسیون عمران مجلس در عالی ترین سطح، با همراهی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس و رئیس کمیسیون عمران، ظرفیت ارزشمندی برای تصمیم سازی و جذب اعتبارات عمرانی در لرستان ایجاد کرد.

سید سعید شاهرخی

وی افزود: در این سفر، علاوه بر بازدید از پروژه های راه و راه آهن، تصمیمات مؤثری برای توسعه زیرساخت های ارتباطی شرق استان در شهرستان های الیگودرز، ازنا و دورود اتخاذ شد که تأثیر آن در بودجه سال ۱۴۰۵ کاملاً محسوس خواهد بود.

یکی از نتایج مهم بازدید کمیسیون عمران، تأمین اعتبار پروژه راه آهن الیگودرز – ازنا است

استاندار لرستان با اشاره به تصمیمات اتخاذشده در این سفر گفت: یکی از نتایج مهم بازدید کمیسیون عمران، تأمین اعتبار پروژه راه آهن الیگودرز - ازنا است که از مسیر اصفهان به استان ما می رسد و نقش کلیدی در اتصال ریلی لرستان به شبکه سراسری دارد.

شاهرخی ادامه داد: این پروژه تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با حمایت های وزارت راه و شهرسازی و همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، مراحل تکمیلی آن با جدیت دنبال می شود.

وی تأکید کرد: راه آهن الیگودرز - ازنا یکی از طرح های راهبردی استان محسوب می شود و علاوه بر کاهش مسیر و هزینه حمل ونقل، سبب رونق اقتصادی، افزایش ایمنی سفرها و تسهیل دسترسی به بنادر جنوبی کشور خواهد شد.

محور الیگودرز - داران تا پایان آذرماه تکمیل می شود

شاهرخی در ادامه درباره محور مهم الیگودرز - داران اظهار داشت: این محور یکی از مسیرهای استراتژیک لرستان به سمت استان های اصفهان، یزد و جنوبی کشور است و در زمره پروژه های پیشران توسعه ای استان قرار دارد.

وی افزود: از مجموع ۱۹.۵ کیلومتر مسیر، تاکنون حدود ۱۰.۵ کیلومتر آسفالت شده و عملیات اجرایی در قطعه ۲.۵ کیلومتری که از خطرناک ترین نقاط مسیر به شمار می رود، با تأمین اعتبار لازم از سوی دولت و شرکت توسعه زیرساخت با سرعت مطلوب در حال انجام است.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: با تزریق اعتبارات جدید، پیش بینی می شود تا دو ماه آینده این محور به طور کامل تکمیل و آماده بهره برداری شود. همچنین ۶ کیلومتر پایانی مسیر نیز در مرحله واگذاری پیمان قرار دارد و منابع مالی آن در حال تجهیز است.

تسریع در اجرای کمربندی دورود و بهسازی معابر روستایی

استاندار لرستان همچنین از تصویب طرح های عمرانی دیگر در شرق استان خبر داد و گفت: در این سفر، تسریع در اجرای پروژه کمربندی دورود و آسفالت ۸۰ هزار مترمربع از معابر روستایی توسط بنیاد مسکن مصوب شد. علاوه بر آن، اداره کل راهداری نیز متعهد به اجرای ۱۴ کیلومتر راه روستایی جدید در این منطقه شد.

وی افزود: با توجه به نقش روستاهای شرقی استان در تأمین محصولات کشاورزی و دامداری، بهسازی این مسیرها نقش مستقیمی در بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی روستاییان خواهد داشت.

ریل راه آهن

استاندار لرستان تصریح کرد: بازدید میدانی کمیسیون عمران مجلس در آستانه تدوین بودجه سال آینده، فرصت ارزشمندی برای طرح نیازهای استان بود. با انعکاس این بازدیدها و مستندسازی پروژه های نیمه تمام، امیدواریم سهم لرستان از اعتبارات ملی در سال ۱۴۰۵ به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

وی افزود: تمام تلاش مدیریت استان این است که با همکاری مجلس، دولت و وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای پروژه های زیرساختی شرق لرستان با سرعت و دقت بیشتری دنبال شود تا مردم آثار واقعی توسعه را در زندگی خود لمس کنند.

بنابراین گزارش، با تصمیمات اتخاذشده در جریان سفر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر راه و شهرسازی به لرستان، روند اجرای پروژه های ریلی و جاده ای شرق استان وارد مرحله تازه ای شده است.

بر اساس توافق های صورت گرفته، تأمین اعتبار برای تکمیل راه آهن الیگودرز - ازنا و محور ارتباطی الیگودرز - داران در اولویت برنامه های عمرانی سال ۱۴۰۵ قرار دارد.

طبق اعلام مسئولان استانی، با اجرای این تصمیمات، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بخش عمده مسیر الیگودرز - داران تکمیل و عملیات تکمیلی راه آهن در قطعه پنجم نیز سرعت بیشتری بگیرد.

باید منتظر ماند و دید نتیجه بررسی و پیگیری مصوبات این سفر در جلسات آینده کمیسیون عمران مجلس و ابلاغ آنچه خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.