بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

بررسی آیین نامه صدور مجوز واردات کشنده های ریلی در برنامه هفتم پیشرفت

پانزدهمین جلسه کارگروه تدوین آیین نامه های برنامه هفتم پیشرفت با موضوع صدور مجوز واردات کشنده های ریلی به ریاست معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

بررسی آیین نامه صدور مجوز واردات کشنده های ریلی در برنامه هفتم پیشرفت
تین نیوز |

پانزدهمین جلسه کارگروه تدوین آیین نامه های برنامه هفتم پیشرفت با موضوع صدور مجوز واردات کشنده های ریلی به ریاست معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در راستای تدوین آیین نامه های اجرایی برنامه هفتم پیشرفت، جزء ۲ بند ث ماده ۵۷ با موضوع صدور مجوز واردات کشنده های ریلی، پانزدهمین جلسه کارگروه تدوین آیین نامه ها روز سه شنبه ۲۴ مهرماه به ریاست امیرمحمود غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی و با حضور نمایندگان وزارت صمت، نمایندگان انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و انجمن صنفی تولیدکنندگان شرکت راه آهن ج.ا.ا ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در محل سالن جلسات طبقه دوازدهم وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

با توجه به صعوبت سازوکارهای اجرایی بین دستگاهی مباحث مفصلی در جهت تدوین آیین نامه ای جامع و مانع مطرح شد و بخش قابل توجهی از مفاد آیین نامه به تصویب رسید.

مقرر شد با تشریک مساعی در خصوص ۳ بند با موضوع تأمین قطعات و نگهداری لوکوموتیوها، معافیت سود بازرگانی و تخفیفات عوارض گمرکی و نحوه به کارگیری قطار کامل، بعد از برگزاری جلسات کارشناسی نسبت به نهایی سازی آیین نامه مذکور برای ارسال به مراجع برون سازمانی اقدام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله پاسخ

    تصویب آیین‌نامه واردات کشنده‌های ریلی در برنامه هفتم توسعه، گامی مهم در جهت نوسازی ناوگان ریلی کشور و ارتقای بهره‌وری در این بخش محسوب می‌شود. برای تحلیل دقیق‌تر این موضوع، می‌توان به ابعاد مختلف آن پرداخت.
    ابعاد اقتصادی
    • کاهش هزینه‌های عملیاتی: واردات کشنده‌های مدرن با تکنولوژی‌های روزآمد، منجر به کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری می‌شود.
    • افزایش بهره‌وری: کشنده‌های جدید معمولاً قدرتمندتر و کارآمدتر هستند و می‌توانند ظرفیت حمل بار را افزایش دهند.
    • رقابت‌پذیری بیشتر: نوسازی ناوگان ریلی می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری حمل‌ونقل ریلی در برابر سایر مدهای حمل‌ونقل کمک کند.
    ک جذب سرمایه‌گذاری: این تصمیم می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل ریلی تشویق کند.
    ابعاد فنی
    • بهبود ایمنی: کشنده‌های جدید مجهز به سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای هستند که به کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در حمل‌ونقل ریلی کمک می‌کند.
    • کاهش آلودگی محیط زیست: این کشنده‌ها معمولاً استانداردهای زیست‌محیطی سختگیرانه‌تری دارند و به کاهش آلودگی هوا و صدا کمک می‌کنند.
    • افزایش قابلیت اطمینان: با استفاده از قطعات با کیفیت و تکنولوژی‌های نوین، قابلیت اطمینان و طول عمر کشنده‌ها افزایش می‌یابد.
    ابعاد اجتماعی
    • ایجاد اشتغال: واردات و استفاده از کشنده‌های جدید می‌تواند به ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف مانند تعمیر و نگهداری، آموزش و حمل‌ونقل کمک کند.
    • توسعه زیرساخت‌ها: برای بهره‌برداری بهینه از کشنده‌های جدید، ممکن است نیاز به توسعه زیرساخت‌های ریلی مانند ایستگاه‌ها و خطوط ریلی باشد.
    چالش‌ها و فرصت‌ها
    • چالش‌ها:
    و هزینه‌های واردات: هزینه‌های واردات تجهیزات و قطعات می‌تواند بالا باشد.
    o نیاز به نیروی انسانی متخصص: برای بهره‌برداری و نگهداری از تجهیزات جدید، نیاز به نیروی انسانی متخصص است.
    o هماهنگی با زیرساخت‌های موجود: ممکن است نیاز به تطبیق زیرساخت‌های موجود با تجهیزات جدید باشد.
    o رقابت با تولید داخلی: واردات می‌تواند به تولید داخلی آسیب برساند.
    • فرصت‌ها:
    o توسعه صنعت قطعه‌سازی: واردات می‌تواند به توسعه صنعت قطعه‌سازی داخلی کمک کند.
    o افزایش صادرات خدمات فنی: با کسب دانش فنی در زمینه نگهداری و تعمیر تجهیزات جدید، می‌توان به صادرات خدمات فنی پرداخت.
    o توسعه حمل‌ونقل ترکیبی: با ترکیب حمل‌ونقل ریلی با سایر مدهای حمل‌ونقل، می‌توان زنجیره تامین را بهبود بخشید.
    توصیه‌ها
    • تدوین برنامه جامع: تدوین یک برنامه جامع برای توسعه ناوگان ریلی با توجه به نیازهای کشور و ظرفیت‌های داخلی
    • حمایت از تولید داخلی: حمایت از تولید داخلی قطعات و تجهیزات ریلی برای کاهش وابستگی به واردات
    • آموزش نیروی انسانی: سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی انسانی متخصص برای بهره‌برداری و نگهداری از تجهیزات جدید
    • تسهیلات مالی: ارائه تسهیلات مالی به شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای خرید تجهیزات جدید
    • تدوین استانداردهای فنی: تدوین استانداردهای فنی برای تجهیزات ریلی وارداتی
    • هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف: ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای اجرای این طرح
    ابعاد کلان‌تر
    • تاثیر بر محیط زیست: کاهش آلودگی هوا و صدا، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای
    • تأثیر بر اقتصاد ملی: افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های لجستیکی، افزایش صادرات و ایجاد اشتغال
    • تأثیر بر امنیت ملی: تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و کاهش وابستگی به حمل‌ونقل جاده‌ای