| کد خبر: 266336 |

راه آهن: شرکت های ریلی با سوء استفاده بدهی ها را نمی دهند؛ شرکت راه آهن دچار ناترازی مالی شد

مشاور مدیرعامل راه آهن با بیان این که برخی شرکت های مالک واگن های باری با سوء استفاده بدهی خود را در موعد مقرر پرداخت نمی کنند، گفت: جریان مالی راه آهن دچار ناترازی شده است.

تین نیوز

​مشاور مدیرعامل راه آهن با بیان این که برخی شرکت های مالک واگن های باری با سوء استفاده بدهی خود را در موعد مقرر پرداخت نمی کنند، گفت: جریان مالی راه آهن دچار ناترازی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  علی صدوقی یادآور شد: مطابق ماده 6 قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، سیر ناوگان شرکت های حمل ونقل ریلی در شبکه ریلی مستلزم پرداخت تعرفه بهره برداری از شبکه ریلی است، از این رو شرکت های مالک واگن های باری که از شبکه ریلی و نیروی کشش استفاده می کنند موظفند نسبت به پرداخت هزینه آن در وقت مقتضی خود اقدام کند.

وی ادامه داد: هیئت مدیره راه آهن به جهت همراهی با بخش خصوصی و حمایت از فعالیت حمل ونقل ریلی، امکان پرداخت اعتباری هزینه بهره برداری از شبکه ریلی را به شرکت های مالک واگن باری اعطا کرده، اما برخی از این شرکت ها از این امکان سو استفاده نموده و بدهی خود را در موعد مقرر پرداخت نمی کنند.

وی افزود:  چنانچه شرکتی از امکان اعتباری پرداخت هزینه های صدور بارنامه استفاده کرده و در موعد مقرر بدهی سررسید شده خود را پرداخت نکند، بدیهی است که این تسهیل دیگر شامل حال آن نخواهد شد و با توجه به تکالیف قانونی صرفا پس از پرداخت نقدی همه هزینه های مرتبط، می توانند صدور بارنامه کنند.

مشاور مدیرعامل راه آهن گفت: برخی با شیطنت رسانه ای و با تفسیری شگفت انگیز از قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، به دنبال بهره برداری از شبکه ریلی بدون پرداخت هزینه های مربوطه هستند که باید تصریح کرد مطابق قوانین و مقررات جاری کشور، ارائه خدمات حمل و نقل ریلی مستلزم پرداخت هزینه های آن خواهد بود.

صدوقی تاکید کرد: هیچ قانونی اجازه این را نمی دهد که شرکت های حمل و نقل ریلی حقوق دولتی در زمینه دسترسی به شبکه ریلی را نپردازند و راه آهن هم مکلف به اجازه سیر در شبکه ریلی به آنها باشد. راه آهن به طور قطع اجازه دست اندازی به وجوه عمومی و سوء استفاده از این تفسیر سوداگرایانه از مفاد قانون را نخواهد داد. جای حیرت است که برخی از این شرکتها مبلغی بالغ بر 400 میلیارد تومان از پول بیت المال را چندین ماه است که نمی پردازند و مدعی هستند که راه آهن حق ندارد دسترسی آنها به شبکه ریلی متوقف کند و باید صرفا نظاره گر بوده و همچنان اجازه دهد وجوه دولتی در دست بدهکاران بماند.

وی یادآور شد: راه آهن در سال های اخیر با انباشت مطالبات عدیده از شرکت های مالک واگن باری مواجه شده است. با توجه به ایجاد ناترازی در جریان مالی این شرکت، مجمع عمومی راه آهن ( وزیر راه ، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه) نیز بر این موضوع تاکید و راه آهن را مکلف به تلاش مضاعف جهت وصول مطالبات و استیفای حقوق بیت المال کرده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 4 0

    شرکت های مثلاً ملکی باعث بدبختی راهن شدند

    • ناشناس 0 0

      این شرکت های مثلاً خصوصی همه مال باند اصلاحات و پورسید آقایی است و برای فشار به دولت و مدیر راه آهن هماهنک برنامه ریزی فتنه را انجام میدهند

  • ناشناس 0 2

    خب شما که سه چهار برابر طلبی که از شرکت‌های خصوصی دارید، بدهی به این شرکت ها دارید!
    اگر مرد هستید و صداقت دارید چرا با پیشنهاد بخش خصوصی مبنی بر تهاتر طلب و بدهی موافقت نمی کنید؟؟؟
    معلوم است مشکلتان بیت المال نیست. در واقع ماموریت دارید بخش خصوصی را زمین بزنید که قطعا با ورود مقامات سطح بالای حاکمیت، چنین اجازه ای نخواهید داشت. حق ندارید پشت سر واژه هایی مثل بیت المال مخفی شوید و ناکارآمدی و کارنامه سیاهتان را مخفی کنید.

  • كارشناس ريلي 0 2

    مثلا مشاور مديرعامل است و اشتباه اساسي مي كند. شايد تخصصي هم داشته باشد ولي مديريت راه آهن چند وجهي است و با يك تخصص قابل مديريت نيست.
    فعاليت شركتها حتي اگر بدهكار باشند نبايد تعطيل شود بكه بايد فعاليت كنند تا بتوانند بدهي خود را بدهند. مثال شركتهاي توليدي كه وقتي بدهكار به بانك مي شدند بانكها آنها را تصاحب و تعطيل مي كردند و اين رويه نادرست باعث تعطيلي ظرفيتهاي توليدي بود و رياست محترم جمهوري در ريبونهاي عمومي دستور داد كه بانكها شركتها را تعطيل نكنند بلكه مطالبات خود را پيگيري و وصول كنند. مشابه اين موضوع در صنعت ريلي است و مديران راه آهن با رويه نادرست باعث كاهش بهره وري امكانات اندك شركتهاي حمل ريلي شده اند.