| کد خبر: 256874 |

پایان طراحی جزییات مسیر ریلی شلمچه بصره در هفته های آتی

مدیرعامل شرکت راه آهن از پیشبرد مراحل طراحی ساخت راه آهن شلمچه - بصره خبر داد و گفت: در هفته های آتی به محض پایان یافتن طراحی جزییات مسیر، عملیات مین روبی محور را آغاز خواهیم کرد.

تین نیوز

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  توافق ساخت مسیر ریلی شلمچه- بصره بعد از ۴۰ سال انتظار اردیبهشت امسال به واقعیت پیوست و نقشه احداث مسیر ریلی شلمچه - بصره در آخرین مذاکرات تیم های فنی از راه آهن ایران و عراق نهایی و به امضای معاونان فنی دو کشور رسید تا یکی از مهم ترین پروژه های ریلی دو کشور بعد از سال ها انتظار وارد مرحله اجرایی شود.

برنامه ساخت این مسیر ریلی ابتدا از انجام عملیات مین روبی در زمین های محل ساخت که حدود ۱۶ کیلومتر است، شروع و سپس با انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود (شط العرب)، تحویل زمین جهت مطالعات پایه ها و سپس اجرای پل و.. . پایان می یابد. در صورت اجرای تعهدات کشور عراق در پروژه شلمچه - بصره، این خط ریلی تا ۲ سال آینده به بهره برداری می رسد و ایران از استان خوزستان از طریق راه آهن مستقیم به کربلا متصل می شود.

در همین راستا میعاد صالحی درباره میزان پیشرفت مذاکرات برای شروع عملیات اجرایی این خط آهن، گفت: تیم های طراحی ایران و عراق هم اکنون در ارتباط با یکدیگر هستند، چون تمام ۳۳ کیلومتر این خط آهن نیاز به طراحی اولیه و طراحی جزییات دارد .

وی توضیح داد: هم اکنون در مرحله طراحی جزییات هستیم که تا قبل از این هرگز اتفاق نیفتاده بود و هیچگاه به شکل رسمی در نقشه های تبادل شده جزییات مورد بررسی قرار نگرفته بود. اکنون آخرین ویرایش نقشه های جزیی به شکل رسمی به ما تحویل شده است و تیم رسمی ایران در حال تدقیق آخرین طراحی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در هفته های آتی به محض پایان یافتن طراحی جزییات عملیات مین روبی محور را آغاز خواهیم کرد، چراکه دقیقاً مین روبی باید جایی انجام شود که قرار است زیرسازی انجام و ریل روی آن قرار گیرد. مادامی که طراحی کل مسیر انجام نشود، قاعدتاً این مین روبی را نمی توانیم شروع کنیم.

صالحی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم سرعت را افزایش دهیم پروژه را به سه قسمت تقسیم کرده ایم؛ قسمت ۱۶ کیلومتر ابتدا ۱۶ کیلومتر بعدی و ساخت پل مشترک، به موازات هم کار را جلو می بریم تا سرعت عملیات پروژه بیشتر شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: عملیات اجرایی ساخت این ۳۳ کیلومتر امسال آغاز می شود.

 بر اساس اعلام شرکت راه آهن از جزییات توافق مالی- فنی این پروژه، ۳۰ کیلومتر روی زمین پیش می رود بعد به یک پل روی اروندرود یا شط العرب می رسد که به لحاظ فنی پیچیدگی هایی دارد و توسط مهندسان متخصص ایرانی ساخته خواهد شد. هزینه مین روبی زمین با ایران است و پل را هم قرار است ایران بسازد؛ اما هزینه ساخت مسیر با عراق خواهد بود و اعلام کرده که ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هم برای این پروژه هزینه کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مشاور سابق پروژه شلمچه بصره 18 9

    باسلام
    اولا از آقای دکتر صالحی تشکر میکنیم که به جد پیگیر این پروژه مهم هستند اما لازم می دانم چند نکته را خدمت ایشان عرض کنم. در ابتدا ایشان بدانند که مطالعات مسیر شلمچه بصره قبلا توسط یک شرکت خارجی انجام شده بود ونتیجه این مطالعات هم نزد عوامل راه آهن موجود می باشد اگر هم باور ندارند آدرس ایمیلی اعلام کنند تا برای ایشان ارسال گردد از سوی دیگر در بازدی آقای دکتر آقایی از مسیر در سال 1393 مسیر حتی میخ کوبی هم شده بود وحریم ها مشخص شده بود ومکانهائی هم که نیاز به مین روبی داشت مشخص وبا فنس حریم انها جدا شده بود حالا در این مدت کوتاه یک ماهه دوستان در راه آهن چه کرده اند مشخص نیست قاعدتا همین نقشه ها را فقط امضا کرده اند. البته در تخصص آقای صالحی نیست اما عرض میکنم برای مسیر یابی درست نیاز به اطلاعات ژئو تکنیک زمین می باشد که در یک ماه قطعا حاصل نمی شود و بازهم جهت اطلاع ایشان این مطالعات ژئو تکنیکی قبلا توسط طرف عراقی انجام شده بود و نتایج مشخص بودند.
    اینکه قرار است کار شروع بشود عالی است اما اگر منابع ایرانی را هم بفرمایند خوب خواهد بود زیرا ردیف اعتباری مشخصی این پروژه در حال حاضر در راه آهن ندارد ضمن اینکه پیمانکار مین روبی فقط یک واحد است وآنهم قرارگاه خاتم الانبیا است که قادر به انجام این کار می باشد
    برای پل هنوز مناقصه ای را اعلام نکرده اید با فرض اینکه شش ماهه بتوانید پیمانکار تعیین کنید حداقل سه سال طول می کشد پل را بسازید مگر اینکه با مکانیزم ترک تشریفات مناقصه ،کار را به قرارگاه خاتم واگذار کنید که اتفاقا بهترین پیمانکار برای این مسیر می باشد
    حتی نقشه های مربوط به تملک اراضی هم در سال 1393 موجود بوده است و طرف عراقی کاملا از کم وکیف پروژه اطلاع داشته است
    حالا تنها تفاوت نسبت با سال 1393 این شده که در آن زمان مین روبی به عهده طرف عراقی بود که حالا به نظر بر عهده ما افتاده است و حتی قرار بود هزینه پل را هم عراقی ها بعدا وطی یک شرایط وام به ایران بازگردانندکه به نظر این مورد هم رسما بر عهده ایران افتاده است.
    با تمام این موارد بازهم امیدواریم این پروژه استراتژیک به نتیجه برسد اما باید دید که آیا طرف عراقی اراده ای برای انجام کار دارد یا فقط طرف ایرانی به دنبال اجرای آن است
    قطعا بایستی کار همزمان شروع شود توسط دو طرف در غیر این صورت پول دور ریختن توسط ایران خواهد بود

    • امیرعلی 3 11

      اگر اینطور باشدکه برخی دوستان و مشاوران سابق در تمام مراحل پروژه شلمچه به بصره، اظهار می کنند پس چرا کار را تمام نکردید؟؟

      به نظر میرسد حتی اگر آقای صالحی یا بذرپاش پل روی اروند و خود خط شلمچه به بصره را افتتاح کنند باز عده ای هستند که مدعی شوند این کار زمان آقای پورسیدآقایی انجام شده بود!!!!

  • مشاور سابق پروژه شلمچه بصره 13 0

    در پاسخ به برادر عزیزمان جناب امیر علی عرض می کنم
    مواردی که بنده نوشتم همگی مستند هستند اگر رجوع کنند به سوابق پروژه در راه آهن که در حوزه اداره کل خط و ادارات وابسته می توانند همه این اسناد وکارهائی که انجام شده را مشاهده کنند اگر هم دسترسی ندارند می توانند آدرسی را مرقوم کنند تا برایشان پست کنیم تا متوجه شوند که همه این کارها انجام گرفته است اما اشاره کردندکه چرا کار را تمام نکردید خدمت ایشان عارضم که علت تمام نشده کار در ابتدا عدم همکاری دولت وقت عراق بود که کتبا اعلام کرد قادر به تامین مالی پروژه نیست و در نهایت راه و شهر سازی وقت هم نپذیرفت که کار با سرمایه ایرانی انجام شود البته نهایتا به صورت سرمایه گذاری BOT قرار شد بنیاد مستضعفان کار را انجام دهد که ایشان هم بعد از دوسال عملا پیشرفتی نداشتند تا کار به هلدینگ دیگری واگذار شد که آقای دکتر صالحی کار را از آن هلدینگ هم گرفتند ورسید به جائی که هستیم تمامی مستندات وجود دارند
    باید عرض کنم ما خوشحال می شویم که آقای دکتر صالحی و دکتر بذرپاش بر روی پل رودخانه اروند به قول ایشان که البته در تفاهنامه امضا شده شط العرب نوشته شده مراسم افتتاح مسیر را جشن بگیرند و عکس یادگاری داشته باشند (با فرض پایان نیافتن عمر مدیریتی هر دو عزیز)
    اما موضوعی که مورد مناقشه است اینست که تیم جدید چه کاری را انجام داده جز اینکه اولا بخش مین روبی که قبلا باید طرف عراقی برعهده می گرفت را برعهده گرفت وثانیا به نظر هزینه ساخت پل را هم بر عهده گرفت چیزی که قبلا صراحتا در همان مستنداتی که عرض کردم بر عهده طرف عراقی بوده است حالا اینکه نقشه های از قبل تعیین شده را دوباره امضا کنیم و برای آن شوی تبلیغاتی بگذاریم شاید مورد پسند شما عزیز که قطعا اطلاعاتی از راه آهن ندارید باشد اما مورد سوال خیلی ها می باشدکه چه کاری انجام شده است؟
    شما را رجوع می دهم به توافقات گذشته تا متوجه شوید که چه توافق دقیقی در آن زمان انجام شده بود وبه امضای دو وزیر رسیده بود
    انشالله که امیدواریم آقای دکتر صالحی اینبار کار را به نتیجه مطلوب برسانند خلاف عقیده شما ما بخیل نیستیم عاشق کشور و پیشرفت کشوریم و از انجام این پروژه هم خوشحال خواهیم شد اما دوست داریم مدیران ارشد ما به کارهای گذشتگان وزحمات ایشان هم اشاره کنند واحترام بگذارند نه اینکه همه را به نام خود سند بزنند.
    لازم به توضیح است که بر کارهای مدیران قبلی هم مانند آقای دکتر آقایی انتقاد وارد است در این شکی نیست
    اما برای بالا رفتن ومطرح شده بهتر است آقای دکتر صالحی خود باشند نه اینکه دیگران را تخریب کنند
    به قول شاعر"مشک آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید"

    • ناشناس 11 0

      خدا خیرتان دهد آقای مشاور عزیز که با متانت و منطق، پاسخ سمپات های پروژه بگیر را می دهید.

      این تکنیک معروف و پیش پا افتاده که کسی بخواهد با نفی دیگران، و نه اثبات خویش، برای خود کارنامه بسازد، قرن هاست که رایج است و البته امروزه دیگر عقل مردم زیاد شده و کمتر کسی گول این رفتارها زننده را می خورد.
      متاسفانه چیزی در چنته ندارند و ناگزیرند کارهای پرهزینه و استراتژیک قبلی را نابود کنند و سنگ بنای قبلی را بردارند و آن را دوباره و البته این بار به شکل کج و بی حاصل بر زمین بگذارند.

      خداوند همه ما را به راه درست و حق هدایت کند.