◄ مدیر مسئول تین نیوز از شکایت راه آهن تبرئه شد
شعبه 9 دادگاه کیفری یک مجتمع دادگاه های کیفری 1 تهران، مدیر مسئول تین نیوز را در موضوع شکایت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مجرم تشخیص نداد و حکم برائت وی را صادر کرد.
شعبه 9 دادگاه کیفری یک مجتمع دادگاه های کیفری 1 تهران، مدیر مسئول تین نیوز را در موضوع شکایت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مجرم تشخیص نداد و حکم برائت وی را صادر کرد.
به گزارش تین نیوز، در پی نشر گزارشی با عنوان «کمر صنعت ریلی شکسته است» به تاریخ 22 خرداد 1401 در پایگاه اطلاع رسانی تخصصی حوزه حمل و نقل – تین نیوز – شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این گزارش را مصداق نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع برشمرد و شکایتی در دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مسعود ذهبیون مدیر مسئول تین نیوز طرح کرد.
در بخشی از این گزارش ذیل تیتر: « تست گرم رایگان لکوموتیوهای خارجی در مقابل اخذ هزینه 40 میلیونی از داخلی ها» ؛ عنوان شده بود: تست گرم لکوموتیوهای ساخت داخل توسط شرکت راه آهن انجام می شود که تا سال گذشته هزینه آن 5 میلیون تومان بوده، این هزینه در سالجاری با افزایش هشت برابری به مبلغ 40 میلیون تومان رسیده که هزینه بسیار سنگینی برای تولیدکنندگان داخلی است.
شکایت شرکت راه آهن علیه مدیر مسئول تین نیوز بیش از هر بخش دیگری از این گزارش بر این بخش متمرکز بود.
دفاعیات مسعود ذهبیون مدیر مسئول تین نیوز در دادگاه شامل رد کلیات شکایت و ارائه مستندات در مورد مطلب منتشر شده در این رسانه بود که در ادامه گزیده ای از آن را می خوانید.
- شرکت راه آهن مطلبی با عنوان کمر صنعت ریلی شکسته است با کد 243919 و تاریخ انتشار ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ را مصداق نشر اکاذیب تلقی کرده است. عجیب این است این نوشته قبل از انتشار در تین نیوز در روزنامه شرق با کد خبری 84815 در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شده و ظاهراً مورد توجه شرکت راه آهن قرار نگرفته و صرفاً شکایت از تین نیوز هدف بوده است!
- اگر مشکل تیتر مطلب استفاده شده مدنظر است که این تیتر از بطن مطلب استخراج شده و نمایش دهنده عمق نگرانی نویسنده از وضعیت صنعت پس از سانحه تاسف بار تریلی در ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ و کشته شدن حداقل ۱۵ نفر و مجروح شدن ده ها نفر و خسارات مالی بسیار است که در بخش وبلاگ تین نیوز که منعکس کننده دیدگاه های متخصصینی است که سال ها در این عرصه خدمت کرده اند، منتشر شده است.
- اگر چنانچه این امثال این افراد صاحب صلاحیت برای ابراز نگرانی در مورد مسائل و مشکلات حوزه تخصصی نباشند پس نظر چه افرادی باید منتشر شود؟ آیا اساساً باید مطالب مورد تایید شرکت راه آهن و یا صرفاً در راستای فهم ایشان از موضوعات منتشر شود؟
- اگر مورد اعتراض رقم چهار برابری سوانح ریلی است که این موضوع عین گزارش شرکت راه آهن به شرکت مشاور این شرکت (رولند برگر) بوده که به پیوست برگه مربوط تقدیم میگردد(پیوست شماره 2)، بنابراین موضوع نشر اکاذیب نبوده بلکه یک نتیجه گیری معمول از یک مطالعه تحقیقی مورد قبول شرکت راه آهن است.
- شرکت راه آهن مطلبی با عنوان تست گرم رایگان لکوموتیو های خارجی در مقابل اخذ هزینه ۴۰ میلیونی از داخلی ها را نیز مصداق نشر اکاذیب دانسته است. همانگونه که در مطلب روشن است این مطلب مصاحبه مدیرعامل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لکوموتیو و واگن کشور می باشد. شرکتی که تا چند ماه پیش هر روز مواجه با اعتصاب و اعتراض های کارگری و تاخیر پرداخت حقوق پرسنل بود و از نگرانی های مهم مسئولین کشور به شمار می رفت و اکنون به همت مدیران از بحران خارج شده و آرامش به آن بازگشته است. علی ایحال چنانچه این مطلب صحیح نبود علی القاعده مدیریت این شرکت باید شاکی باشد.
- توجه به این نکته ضروری است که اساسا رسانه تین نیوز صرفا به انتشار خبرها و نظرات متخصصان و فعالان حوزه تخصصی می پردازد و این بحث ها در داخل حوزه به صورت عادی و روزمره وجود دارد البته صحت موضوع از طریق استعلام از شرکت مذکور قابل پیگیری است.
- اما به لحاظ وظیفه دفاع از اتهام وارده موارد زیر خدمت بازپرس محترم تقدیم می شود که متاسفانه چگونه در سال هایی که مکررا توسط مقام معظم رهبری بنا به اهمیت موضوع سال اقتصادی و حمایت از تولید داخل نامگذاری و تاکید می شود شرکت راهآهن که شرکتی دولتی و متکی به بودجه دولتی است اینگونه به شرکت هایی که بودجه دولتی ندارند جفا می کند.
- در ادامه این دفاعیات، هشت نامه از شرکت راه آهن خطاب به شرکت واگن پارس با موضوع اعلام هزینه های اجاره خط برای تست لوکوموتیو و دیزل های تولیدی این شرکت آمده است(پیوست های 3 تا 10) که به عنوان مثال در نامه شماره 40.7386 مورخ ۱۹ آذر ۱۳۹۹ شرکت واگن پارس هزینه 40564480 ریالی برای سه ساعت و ۳۵ دقیقه اجاره خط تست گرم دیزل ۷۰۴۸ را مطالبه کرده است(پیوست شماره 3) و یا در نامه شماره 40.480 مورخ ۱۶ آبان ۱۴۰۰ شرکت راه آهن به شرکت واگن پارس هزینه 120325024 ریالی بابت اجاره خط برای تست گرم دیزل ۷۰۵۱ را مطالبه کرده است(پیوست شماره 6)
- همانگونه که از مستندات قابل بررسی است و میزان درصد افزایش مشاهده می شود هزینه خط برای تست گرم یک دستگاه لکوموتیو حداکثر نیمروز نسبت به اولین فاکتور صادره طی دو سال و نیم گذشته نه تنها افزایش ۴۰ میلیونی داشته بلکه به ۵۵ میلیون تومان افزایش یافته که نشان از افزایش بیش از دوازده برابری یا ۱۲۷۲ درصدی است و این در حالی صورت میگیرد که این هزینه برای تولید کننده خارجی رایگان انجام می شود.
- تاسف بارتر درج شعارسال مورد تاکید مقام معظم رهبری در بالای تمام فاکتورها مبنی بر توجه و تسهیل و مانع زدایی برای تولید کنندگان ملی و داخلی است.
- همچنین نکته قابل توجه در تاریخ صدور فاکتور ما به التفاوت است(پیوست شماره 9) که پس از دو سال از تاریخ صدور فاکتور قطعی ردیف یک و ردیف های بعدی صورت گرفته، و این افزایش ها را عطر به ماسبق دانسته و مطالبه نموده است! که همچنان محل اختلاف این شرکت ها با شرکت راه آهن است.
- موضوع اساسی این است که متولیان محترم شرکت راهآهن ظاهرا اعتقادی به نقد ندارند و حتی حاضر به دادن پاسخ لازم به (باصطلاح ) اکاذیب منتشر شده توسط این سایت برای ارشاد و اصلاح دیدگاه مخاطبان و کارشناسان و مردم و گفتگو با آنان نیست و عملاً به اصلاح نظرات آنان اهمیتی نداده است! چگونه این شرکت مدعی نشر اکاذیب شده و در طی چند ماه گذشته هیچ گونه پاسخ و توضیح بر مطالب کذب صادر نکرده و اجازه داده که این مطالب بدون هیچ توضیحی بر روی سایت بماند!
- آیا این رویه معقولی است که مطلب غلطی توسط متولی حمل و نقل ریلی کشور در پربیننده ترین رسانه تخصصی حوزه حمل و نقل بدون پاسخ بماند و هیچ گونه عکس العمل شایسته ای در برابر آن نشان ندهد؟
- اگر این مطلب اشتباه است به طریق اولی می بایست شرکت راهآهن درصدد تهیه پاسخ و ارسال اصلاحیه و توضیح در جهت تنویر افکار عمومی و متخصصان می کرد و اگر تین نیوز اقدام به درج پاسخ نمی کرد آن وقت برای شکایت اقدام می کرد.
- تین نیوز در طول فعالیت ۱۴ ساله خود همواره درج نقطه نظرات متفاوت و متضاد در حوزه تخصصی را وظیفه خود دانسته و انجام رسالتی را که قانون اساسی و قانون مطبوعات بر عهده رسانهها قرار داده از این طریق میسر می داند وگرنه عملا رسانه ای فرمایشی خواهد بود که نه نظر قانون است و نه صلاح کشور و نه مورد علاقه ما.
- لذا با عنایت به مستندات و ادله فوق تقاضامندم طبق بند الف ماده ۲ قانون مطبوعات مبنی بر وظیفه روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم و نیز نظر به ماده ۳ این قانون که حق نقد و انتقاد را برای مطبوعات قائل شده حکم بر برائت این رسانه صادر فرمایند.
رای نهایی صادره توسط دادگاه مطبوعات:
در نهایت براساس رای صادره توسط دادگاه مطبوعات که مدیر مسئول تین را تبرئه کرده چنین آمده است:
نهایتاً دادگاه پس از قرائت کیفرخواست و استماع شکایت شاکی و توجه به دفاعیات متهم که منکر ارتکاب بزه انتسابی بوده که در مقام دفاع گفته از طی 3 – 4 سال اخیر ۴ میلیون هزینه تست گرم به ۴۰ میلیون تومان افزایش داشته و چرا برای داخلی ها انقدر هزینه زیاد شده است، باید مطالب منتشر شود تا از تصمیم گیری غلط جلوگیری شود، همه تولیدکننده ها باید حرف بزنند، راه آهن جوابیه بدهد ما منتشر می کنیم. النهایه پس از دفاعیات متهم هیئت منصفه مطبوعات پس از انجام شور به اتفاق آراء متهم را مجرم تشخیص نداده اند نظر به اینکه اقدامات انجام شده از ناحیه متهم فاقد عنصر معنوی جرم بوده است دادگاه مستندا به ماده ۴ قانون آیین دادرسی کیفری ۹۲ و به اقتضای اصل کلی برائت متهم موصوف را از اتهام انتسابی تبرئه کرد.
انتهای پیام
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.