| کد خبر: 244494 |

در واگن آسا یدک انجام می شود:

◄ تولید چرخ قطار از اواخر سال 1402

اگر شرایط مناسب باشد واگن آسا یدک می تواند بخشی از ظرفیت اضافی را برای صادرات اختصاص دهد.

تین نیوز

اگر شرایط مناسب باشد واگن آسا یدک می تواند بخشی از ظرفیت اضافی را برای صادرات اختصاص دهد.

به گزارش تین نیوز، نورالدین علی آبادی عضو و رئیس هیئت مدیره شرکت واگن آسا یدک در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: شرکت واگن آسا یدک در سال 1394 با سرمایه گذاری بخش خصوصی تشکیل شد. هدف اصلی واگن آسا یدک، تولید بانداژ، دیسک چرخ، چرخ مونوبلوک و محور است. در حال حاضر تولید بانداژ شروع شده و در حال تولید است.

وی با بیان این که  مجموعه  مذکور در تهران مستقر  است، افزود: در ادامه بحث تولید بانداژ و رینگ، در صنایع جانبی هم هدف گذاری و چندین نمونه رینگ های ساده برای صنایع مختلف، از جمله صنایع عمومی شروع و  برای صنایع پتروشیمی انواع و اقسام رینگ با گرید های مختلف تولید شده است.

او گفت: دستگاه دیگری نیز برای ساخت انواع رینگ ها تا قطر 4000 م.م. (4 متر) وارد کردیه ایم که این دستگاه در حال ترخیص و راه اندازی است.

علی آبادی عنوان کرد: در بحث تولید چرخ مونوبلوک، مجموعه خط چرخ مونوبلوک (که شامل پرِس، پیش‌ فرم و دستگاه ویل رولینگ و دستگاه پرس تریم است،) دستگاه آلمانی و خریداری شده، البته دستگاه دست دوم است و نو نیست.

او گفت: دستگاهِ خریداری شده در حال حمل به ایران به صورت قطعه قطعه است که جمعا حدود 920 تن وزن دارد اگر مشکلی پیش نیاید در یکماه آینده کل دستگاه به ایران وارد شود.

وی ادامه داد: برای تولید چرخ مونوبلوک مکانی را در اصفهان در نظر گرفته ایم، می خواهیم در آنجا مجموعه را مستقر کنیم، این مجموعه شامل دستگاه های تولید چرخ، دستگاه های ماشین کاری و مجموعه عملیات حرارتی است که در ایران در نوع خود بی نظیر است.

علی آبادی گفت: این مجموعه بر اساس کاتالوگ می تواند ماهیانه حدود 12 هزار و سالیانه 144 هزار چرخ تولید کند. اما آنچه به عنوان تولید واقعی گفته شده نصف این عدد یعنی سالیانه حدود 60 هزار چرخ را می توانیم در نظر بگیریم. اما نیاز داخلی کشور در بخش باری، مسافری، مترو و لکوموتیو، حدود 24 هزارتا براورد می شود که عمدتا وارداتی است.

وی اضافه کرد: سالیانه حدود 20 میلیون دلار ارز بابت چرخ مونوبلوک از کشور خارج می شود. اگر این مجموعه تا یک ماه آینده کامل وارد شود تا پایان سال کار اورهال انجام  شده و  در 6 ماهه اول سال آینده راه اندازی آزمایشی و اواخر 6 ماهه دوم 1402 به تولید آزمایشی می رسد.

علی آبادی ابراز کرد: رفع عمده نیاز کشور قبلا از طریق اوکراین بوده است که سالیانه حدود یک میلیون چرخ تولید می کرد. با وجود جنگ اوکراین و وضعیت فعلی حداقل تا حدود 3 الی 4 سال از خط تولید باز می ماند.

او گفت: اگر شرایط مناسب باشد واگن آسا یدک می تواند بخشی از ظرفیت اضافی را برای صادرات اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: طی دو سه سال گذشته گفتگوهای متعددی با شرکت فولاد اسفراین داشته ایم، که مایل بود کار تولید چرخ را با مشارکت واگن آسا یدک انجام دهد. اما فولاد اسفراین به دلیل نداشتن امکانات کافی نتوانست در این مسیر ما را همراهی کند.

وی افزود: بسیار تلاش کردیم از بانک وام بگیریم اما تا به حال موفق به اخذ تسهیلات نشده ایم و فعلا با سرمایه گذاری بخش خصوصی جلو می رویم. حجم کلی سرمایه گذاری برای این پروژه، فقط برای قسمت چرخ مونوبلوک، حدود 200 میلیارد تومان برای ماشین آلات و تجهیزات، و برای بخش ساختمان و تاسیسات و عملیات حرارتی 200 میلیارد تومان، جمعا 400 میلیارد تومان براورد می شود و ظرفیت اشتغال حدود 300 نفر را خواهد داشت.

علی آبادی تاکید کرد: صرفه جویی ارزی این مجموعه سالیانه حدود 20 میلیون دلار خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 0

    سلام. آیا تولید شصت هزار چرخ در سال توجیه اقتصادی دارد؟ قیمت چقدر است؟ میتواند با چرخ وارداتی رقابت کند؟
    اطلاع دارید آن شرکت دیگر اصفهانی چه قیمتی روی چرخ منوبلوک خودش گذاشته؟ اطلاع دارید که آن قیمت به هیچ وجه قابل رقابت با خارجی نیست؟

  • ابراهیمی 0 0

    سلام در ایران تجربه ساخت چرخ هواپیماهای کشاورزی وجود دارد و توان ساخت چرخ قطار هم وجود دارد تسلط به الزامات استانداردها و تسلط به پروسه های ساخت و زیر ساخت های لازم در کشور وجود دارد ولی بازهم شاهد هستیم که از تجربه دیگران استفاده نمیشود و چون متخصصان کشور در این باندها نیستند کسی نیازهای کشور را به آنها واگذار نمیکند

    • کوروش 0 0

      سلام. چرخ هواپیمای کشاورزی چرخ است و چرخ قطار چرخ، هر دو میچرخند اما این کجا و آن کجا !!!
      یک نگاهی به چرخ قطار بیندازید لطفا.
      ساخت هر چیزی در مملکت به صرفه نیست عزیز دل برادر . متخصصان عزیز کشور قبل از اقدام به ساخت هر چیزی باید مطالعه فنی و اقتصادی را انجام بدهند.نرخ برگشت سرمایه گذاری را حساب کنند.