| کد خبر: 241672 |

◄ فرصت طلایی فعال کردن کریدور ریلی چین به اروپا از مسیر ایران

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در دومین روز از سفر خود به استان خراسان رضوی، با حضور در ایستگاه راه آهن بین‌‌المللی سرخس از بخش های مختلف این ایستگاه بازدید به عمل آورد و از زحمات مهندس قاسمی، دکتر صالحی و همکارانشان قدردانی کرد.

تین نیوز

در جریان این بازدید، مهندس رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور را همراهی و توضیحات لازم را ارائه کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، رییس جمهور کشورمان در خصوص عدم افزایش قیمت بلیت قطارها در نوروز امسال گفت: کنترل و نظارت بر روی قیمت بلیت مورد تاکید همیشگی ماست و تشکر می‌کنم. خصوصا در ایام نوروز و خصوصا برای خانواده های محروم که باید توجه داشت به آن‌ها اجحاف نشود.

دکتر رئیسی با بیان اینکه توسعه ترانزیت ریلی واقعا جای تشکر دارد، تاکید کرد: روابطی که با کشور ترکمنستان برقرار کردیم زمینه های بسیار خوبی را برای توسعه تجارت و ترانزیت و همکاری های انرژی ایجاد کرده است و آمادگی کامل دارند این همکاری ها را افزایش دهند. بر اساس گزارشها این سطح از روابط و اقدامات نسبت به ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: عقب ماندگی ما در حوزه ریلی بسیار زیاد است و بایستی با اقدامات شما، این عقب ماندگیها جبران شود. باید تامین لکوموتیو، ناوگان و توسعه خطوط در دستور کار قرار داشته باشد تا در نتیجه همکاری های تجاری با چین و روسیه و کشورهای منطقه و اروپا تسهیل شود.

ایشان خطاب به وزیر راه و شهرسازی و نیز مدیرعامل راه آهن بیان نمود: ثبت رکورد ترانزیت ریلی در سال گذشته، کار بزرگ و ارزشمندی است؛ البته معتقدم توان ما بالاتر از این است. از زحمات شما و همکارانتان تشکر میکنم و امیدوارم بعد از این هم خبرهای خوشی بشنویم.

دکتر سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن نیز در این بازدید گفت: روزانه هفده رام قطار از کشور چین از طریق کریدور روسیه به اروپا می رفت که با توجه به اتفاقات اخیر و جنگ اوکراین، این مسیر غیر فعال شده و اکنون فرصت مناسبی است تا تمهیداتی اندیشیده شود و این بار ترانزیتی را از مسیر کریدورهای ریلی ایران از چین به اروپا حمل کنیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن یادآور شد: با توجه به حمایت های رییس جمهور محترم و وزیر محترم راه و شهرسازی و اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم، شرکت راه آهن در سال گذشته موفق شد رکورد یکصد ساله تاریخ ترانزیت ریلی را با عبور از یک میلیون و نهصد هزار تن بشکند. شرکت راه آهن طی پنج ماه گذشته سعی کرده با رفع گلوگاه ها و توسعه روابط خود با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان به این مهم دست یابد.

دکتر سید میعاد صالحی افزود: حجم ترانزیت از مرز سرخس در سال گذشته رشد چشمگیری داشته است به گونه ای که میزان ترانزیت از این منطقه به تنهایی از رکورد ترانزیت سال های قبل کل کریدورهای ریلی کشور بیشتر بوده و این عدد نردیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

دکتر صالحی با اشاره به کریدورهای ریلی کشور گفت: یک کریدور به سمت بندرعباس می رود که فعال است. کریدور دیگر به سمت ترکیه می رود که با توجه به اتفاقات اخیر، فرصت مناسبی است که جایگزین مسیر روسیه شود.

مدیرعامل راه آهن از مسیر شلمچه- بصره و مسیر چابهار به عنوان دیگر کریدورهای ریلی کشور نام برد و گفت: امیدواریم با اتصال باقی مانده مسیر شلمچه- بصره به زودی شاهد قطار تهران- کربلا باشیم. همچنین با تامین اعتبارات لازم در گام اول مسیر زاهدان- چابهار و در گام بعدی یونسی به زاهدان متصل خواهد شد. به گفته مدیرعامل راه آهن، در میان مدت با احداث مسیر زاهدان- چابهار و در بلند مدت مسیر یونسی- زاهدان می توان رکورد ترانزیت ریلی کشور را تا دو برابر افزایش داد و اگر منابع مالی تزریق شود می توان عقب ماندگی های تاریخی را جبران کرد.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به عدم توجه به حمل و نقل ریلی در سال های گذشته گفت: متاسفانه در سال های پایانی دولت قبل سرمایه گذاری مناسبی در حوزه ریلی به خصوص تامین و تعمیر لکوموتیو صورت نگرفت و یکی از دلایل پایین بودن سرعت بازرگانی در راه آهن همین موضوع است که امیدواریم با تزریق منابع مالی سرعت سیر قطارها افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با تزریق منابع مالی در کوتاه مدت می توانیم با تعمیر و بازسازی لکوموتیوهای موجود و در میان مدت با خرید لکوموتیو نو، حجم جابجایی بار و مسافر را به سرعت افزایش دهیم.

دکتر سید میعاد صالحی ضمن تشریح عملکرد حوزه ریلی در بخش مسافری گفت: خدا را شکر طی پنج ماه گذشته شرکت راه آهن توانسته است عملکرد خوبی را از خود به جا بگذارد.

مدیر عامل راه آهن یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ حدود هفت میلیون مسافر بین شهری با قطار جابه جا شدند که این رقم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۵ میلیون نفر افزایش یافت، یعنی شاهد رشدی بیش از دو برابر بودیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین آمار کل مسافری از حدود یازده میلیون نفر در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۰ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ رسید که البته طی این مدت کرونا نیز کاهش یافت و ما توانستیم به این مهم دست یابیم. همچنین تعداد سفرها با مبداء یا مقصد مشهد مقدس در سال ۱۴۰۰، نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر رشد داشته و از مرز ده میلیون و پانصد هزار نفر عبور کرد.

 

همچنین با توجه به تلاشهای صورت گرفته، تعداد سفرهای ریلی از ابتدای ایام پیک نوروزی تا روز دهم فروردین با ۵۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به بیش از یک میلیون و هفتاد هزار نفر رسیده است و این درحالیست که متوسط تاخیر از مبدا قطارهای نوروزی به ۱۷ ثانیه کاهش پیدا کرده است.
 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    مسیرهای ترانزیت و راه آهن شرق کشور توان ترانزیت کشور را به طرز قابل توجهی بالا می برد !!! امروز تنها مسیر که شمال ایران را به جنوب متصل می کند مسیری است که از بنادر جنوبی به راه آهن قم می رسند و از قم به تهران متصل می شود !!! در حالی که با اتصال راه آهن شرق !! مسیری مستقل از بنادر اقیانوسی ایران به راه آهن شرق به غرب خواهیم داشت که علاوه بر پوشش دادن همسایگان شرقی ایران !!! مستقیم به شمال و شرق آسیا هم افزایش توان و ظرفیت ترانزیت می دهد !!!