| کد خبر ۳۰۶۹۲۸
کپی شد

آغاز حمل مصالح عمرانی گیلان با قطار از زیاران به رشت

با آغاز بارگیری شن و ماسه از زیاران قزوین به رشت، راه آهن شمال ۲ گامی مؤثر در توسعه حمل ونقل ریلی و تأمین مصالح عمرانی گیلان برداشت.

آغاز حمل مصالح عمرانی گیلان با قطار از زیاران به رشت
تین نیوز |

آغاز بارگیری شن و ماسه از ایستگاه زیاران قزوین به مقصد رشت، نقطه عطفی در توسعه حمل بار ریلی در شمال کشور رقم زد؛ اقدامی که نه تنها ظرفیت لجستیکی راه آهن شمال ۲ را ارتقا می دهد، بلکه نقش مهمی در تأمین مصالح عمرانی پروژه های گیلان ایفا خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس،  در راستای اجرای فرامین و سیاست های کلان مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه حمل ونقل ریلی و جذب بارهای جدید در مسیرهای منطقه ای، عملیات بارگیری شن و ماسه در ایستگاه زیاران استان قزوین به مقصد ایستگاه رشت آغاز شد.

بر اساس توافق صورت گرفته با بخش خصوصی، نخستین محموله از این قرارداد حمل، صبح سه شنبه ۲۲ مهرماه بارگیری و از مبدأ زیاران به مقصد رشت اعزام شد.

در این قرارداد، پیش بینی شده است که سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن شن و ماسه از مبدأ زیاران به مقصد ایستگاه رشت حمل شود؛ اقدامی که علاوه بر رونق حمل ونقل ریلی و کاهش ترافیک جاده ای، نقش مهمی در تأمین مصالح مورد نیاز پروژه های عمرانی و زیرساختی استان گیلان ایفا خواهد کرد.

رحمت رحمت نژاد، مدیرکل راه آهن شمال ۲، با تأکید بر اهمیت این پروژه در تحقق سیاست های توسعه حمل ونقل ریلی کشور، اظهار کرد: با توجه به کمبود مصالح ساختمانی به ویژه شن و ماسه در استان گیلان، اجرای این طرح می تواند به تأمین پایدار نیازهای پروژه های در دست اجرای عمرانی، راه سازی و مسکن استان کمک شایانی کند.

قطار مصالح راه آهن شمال2

به گفته وی، از سوی دیگر، با استفاده از ظرفیت حمل ریلی، شاهد صرفه جویی چشمگیر در زمان، هزینه و کاهش فرسایش جاده ای خواهیم بود.

مدیرکل راه آهن شمال2 با اشاره به نقش اقتصادی و زیست محیطی این اقدام، گفت: انتقال این حجم از بار به شبکه ریلی، علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش ترافیک کامیون ها در مسیرهای شمال کشور، منجر به کاهش آلاینده های زیست محیطی و ارتقای ایمنی حمل ونقل می شود.

این طرح نمونه ای از هم افزایی بین استان های شمالی کشور است که در قالب همکاری های منطقه ای و با هدف بهره برداری حداکثری از ظرفیت های موجود به اجرا درآمده است.به گفته رحمت نژاد، با تداوم چنین برنامه هایی، ظرفیت خطوط ریلی در محورهای قزوین–رشت و رشت–انزلی به مرور افزایش یافته و مسیر برای اتصال بنادر شمالی به شبکه حمل ونقل ریلی کشور هموارتر خواهد شد.

وی همچنین از رایزنی های جدید با شرکت های معدنی و بازرگانی برای جذب بارهای مشابه در محورهای گیلان و قزوین خبر داد و تأکید کرد که سیاست کلان راه آهن شمال ۲، حرکت به سمت پایداری اقتصادی و کاهش وابستگی به درآمدهای مسافری است.

گفتنی است راه آهن شمال ۲ در ماه های اخیر، با اجرای چند پروژه جذب بار جدید و توسعه سکوهای بارگیری، جایگاه خود را به عنوان یکی از مناطق فعال در حوزه حمل بار در کشور تثبیت کرده و با بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای، نقش مؤثری در رشد اقتصادی استان های شمالی ایفا کرده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.