| کد خبر: 195034 |

مدیرعامل راه‌آهن:

◄ ۲۱۳ دستگاه لکوموتیو و انواع واگن به شبکه ریلی اضافه شد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری آخرین برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت را تشریح کرد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری آخرین برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، سعید رسولی با بیان این‌که در پنج‌ماهه ابتدایی امسال، ۲۱۳ دستگاه لکوموتیو و انواع واگن باری مسافری و خودکشش به شبکه ریلی افزوده شده است، عنوان کرد: در راستای این موضوع ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی ۶۰ درصد افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «حمایت از تولید داخلی» کارگروه مشترکی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل داده‌ایم.

رسولی بیان کرد: در جلسات هفتگی این کارگروه ضمن بررسی ظرفیت تولیدکنندگان داخلی، سیاست‌های مقتضی برای ممانعت از واردات محصولات مشابه داخلی صورت می‌گیرد.

 مدیرعامل راه‌آهن درباره تامین منابع مالی پروژه‌های از محل تبصره 18 نیز گفت: با استفاده از ظرفیت تبصره 18 قانون بودجه 97 اواخر سال گذشته تفاهم‌نامه بین وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه امضا و مقرر شد 974 دستگاه انواع ناوگان باری،‌ مسافری، خودکشش و لکوموتیو با استفاده از منابع تبصره 18 در داخل تولید شود. 

وی گفت: ابتدای امسال بخش اول تخصیص به ما ابلاغ شد، با دو بانک تفاهم کردیم و 540 میلیارد تومان از این رقم در قالب قرارداد عاملیت با بانک ایران و ونزوئلا و بانک صادرات به امضا رسید. با امضای دو بانک دیگر سهم بانک‌ها صددرصد تامین می‌شود، سهم دولت هم در مرحله اول آمده و در مرحله دوم هم به‌زودی می‌آید و فقط سهم 20 درصدی خریدار می‌ماند که باید تودیع کند. 

رسولی گفت: درباره ماده 12 قانون رفع موانع تولید امروز حدود 3900 دستگاه واگن در سامانه ماده 12 به ثبت رسید و قرارداد آن امضا شد که هزار دستگاه واگن در مرحله صدور پرداخت است. بنابراین ماده 12 سال 93 در قانون رفع موانع تولید عملیاتی شد و پرداخت وجه آن به سرمایه‌گذاران ریلی آغاز شد. 

 هماهنگی با ستاد اربعین برای راه‌اندازی قطارهای ترکیبی اربعین

 مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: هر ساله راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند در اربعین به زائران خدمت‌رسانی کند. 

وی با بیان این‌که هنوز سازمان قطارهای اربعین مشخص نیست، گفت: در سفر اخیر به خوزستان از خرمشهر بازدید کردیم با فرماندار خرمشهر گفت‌‌وگو داشتیم و در این باره با طرف عراقی نیز مذاکراتی داشتیم. 

جزئیات آتش‌سوزی واگن‌های فرسوده در ایستگاه رودشور قم 

رسولی درباره آتش‌سوزی واگن‌های فرسوده در ایستگاه رودشور گفت: این محله محل دپوی واگن‌های اسقاط شده است که سپس به کارخانجات ذوب آهن می‌رود و اغلب واگن‌های با عمر بالای 50 سال و از رده خارج هستند. 

وی افزود: دیروز به علتی نامعلوم این واگن‌ها دچار حریق می‌شود که از 67 دستگاه واگن 36 دستگاه کامل سوخت و 31 دستگاه نیم‌سوز شد. 

وی با اشاره به مهار آتش در زمان واقعه، گفت: دلایل وقوع این آتش‌سوزی در دست بررسی است. 

توقف برقی کردن خط آهن تهران- مشهد 

 مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: در خط آهن برقی تهران- مشهد به خاطر عدم صدور ضمانتنامه از سوی فاینانسر چینی پروژه متوقف است و هیچ اقدامی انجام نشده است. 

کاهش 4.9 درصدی تناژ حمل بار در 5 ماهه امسال 

وی بیان کرد: امسال در 5 ماهه اول 4.8 درصد رشد در حمل مسافر نسبت به مدت مشابه پارسال داشتیم و در بخش تناژ بار 4.9 درصد کاهش  داشتیم. 

وی افزود: هم‌چنین در تن کیلومتر نیز نسبت به مدت مشابه پارسال 1.8 درصد کاهش داشتیم اما در حمل بار نسبت به مدت مشابه پارسال در حوزه نسبت سهم یک دهم درصد افزایش داشتیم و د ر 5 ماهه امسال سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی مسافر به 12.9 درصد رسید. 

 مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: دلیل کاهش تناژ در مدت مذکور مسدود بودن یک ماهه محورهای ریلی شمال و جنوب به دلیل سیل، کاهش واردات کانتینر به بندرعباس و کاهش صادرات گوگرد از خانگیران سرخس با رقم 101 میلیون تن بوده است. 

 آخرین وضعیت سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان

رسولی درباره قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان گفت: مصوب هیات وزیران دو ماه پیش در این باره صادر شده است، مسائل قانونی پروژه حل و فصل شد و مقرر شد سازمان برنامه و وزارت راه به اتفاق در باره این پروژه گزارش تهیه کنند. 

وی افزود: زیرسازی در فاصله قم تا اصفهان و همچنین تهران تا قم به صورت محدود انجام شده است. 

 مدیرعامل راه‌آهن در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در باره احتمال منتفی شدن اجرای این پروژه گفت: فعلا نمی‌توانم در این باره اظهارنظر کنم. 

 مدیرعامل راه‌آهن درباره راه‌آهن شملچه - بصره گفت: بنیاد در این پروژه تامین کننده مالی و پیمانکار است پروژه تضمین دولت را دارد و اگر به هر دلیلی در پرداخت اقساط مشکلی رخ داد از محل درآمد خط بازپرداخت اقساط انجام می‌شود. 

وی گفت: این یک قطعه 33 کیلومتری ریل و 700 متر پل است و شرکت ساخت مسئولیت اجرا را برعهده دارد. 

دستیابی به سهم 30 درصدی راه‌آ‌هن در حمل بار سخت است

رسولی با بیان این‌که رسیدن راه آهن سهم 30 درصدی در حمل بار قانون شده است گفت: این‌که تصور کنید در 5 سال به راحتی از سهم 11 درصد به 30 درصد در حمل بار برسیم خیلی سخت است. 

وی گفت: راه‌آهن برای رسیدن به این سهم 30 درصدی احکامی هم در برنامه ششم داشت مثلا صفر بودن مالیات بر ارزش افزوده خدمات ریلی یا تناسب سرمایه‌گذاری ریلی با مناطق محروم و... که به هر دلیل بخش‌هایی از این احکام اجرا نشده و همین موضوع موجب شده است دستیابی به این هدف در کنار دیگر دلایل سخت شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان این‌که در گذشته تفاهم‌نامه‌ای برای تولید 6 هزار دستگاه واگن با روسیه داشتیم، گفت: به دلیل مشکلات ارزی و مسائل تحریم، این پروژه متوقف شد.

  رسولی در خصوص روند ساخت خط آهن رشت-آستارا نیز توضیحاتی داد و مسئولیت این پروژه را بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دانست و گفت:  طبق تفاهم و مشارکت قرارگاه‌خاتم، دولت و طرف آذری، قرارگاه تجهیز کارگاه را انجام داده است و قطعه اول پروژه برای آماده‌سازی برای اجرا است. 

 ساختمان شرکت قطارهای حومه‌ای در حال تجهیز است

وی بیان کرد: شرکت قطارهای حومه‌ای راه‌آهن براساس مصوبه مجلس تشکیل می‌شود. در حوزه ساخت خطوط و توسعه ناوگان، این موارد به شرکت محول می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان این‌که اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای مصوب شده است، گفت:‌ ساختمان این شرکت در حال تجهیز است و به‌زودی تکمیل می‌شود.

رسولی در پاسخ به سوالی در مورد مشارکت با کشور روسیه نیز گفت: در گذشته تفاهم‌نامه برای تولید 6 هزار دستگاه وجود داشت، این تفاهم‌نامه آن زمان با مقاومت‌هایی مواجه شد، در آن زمان راه‌آهن ایران و روسیه مذاکراتی داشتند و مقرر شد 1100 دستگاه از این واگن‌ها به صورت کامل در روسیه و 4 هزار و 900 دستگاه با مشارکت تولیدکننده داخل تولید شود. 

وی اضافه کرد: پس از تحریم‌ها و مشکلات ارزی، از آن منظر که بازپرداخت اقساط ارزی بود و تبدیل درآمد ریالی به ارزی، این پروژه متوقف شد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.