| کد خبر: 175838 |

◄ تامین ناوگان باری و مسافری ریلی به 12 میلیارد دلار نیاز دارد

برای تامین ناوگان باری و مسافری در حوزه ریلی به 12 میلیارد دلار سرمایه نیاز است. راه‌آهن به‌منظور کمک به این موضوع، تسهیلات ارزی و ریالی سرمایه‌گذاران در بخش حمل‌ونقل ریلی را تا سقف ۱۰۰ درصد خبر داد.

تین نیوز

 صبح امروز نشست خبری با حضور خبرنگاران بازار سرمایه و در راستای فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل‌ونقل ریلی در محل ساختمان شرکت راه‌آهن برگزار شد.

بیرانوند

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن در این نشست با اشاره به نیاز ۱۲ میلیارد دلاری درخصوص تامین ناوگان باری و مسافری در حوزه ریلی، از تضمین تسهیلات ارزی و ریالی سرمایه‌گذاران در بخش حمل‌ونقل ریلی تا سقف ۱۰۰ درصد خبر داد.

نوراله بیرانوند در این نشست از انتشار صکوک اجاره برای ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری با همکاری سازمان بورس و پنج شرکت تامین سرمایه خبر داد و گفت: سهم راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰ از بخش باری به ۳۰ و مسافری باید به ۲۰ درصد برسد.

بیرانوند افزود: بنابراین بر این اساس باید در سال ۱۴۰۰ میزان جابه‌جایی داخلی بار از طریق حمل ریلی به ۱۸۶ میلیون تن و ۱۳۳ میلیارد تن-کیلومتر و همچنین سهم بار ترانزیتی ریلی به ۸.۶ میلیون تن و ۱۱.۵ میلیارد تن-کیلومتر برسد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن افزود: برای تحقق این اهداف ۱۲ میلیارد دلار برای تامین ناوگان باری و مسافری نیاز داریم که انتظار ما این است ۵۴ درصد این هزینه را بخش خصوصی و ۴۶ درصد آن را شرکت راه‌آهن با مشارکت بخش خصوصی تامین کند. ضمن اینکه برای توسعه زیرساخت‌های ریلی نیز ۲۰ میلیارد یورو نیاز داریم که عمدتا به‌منظور توسعه قطارهای سریع‌السیر هزینه می‌شود.

بیرانوند در تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در راه‌آهن گفت: این فرصت‌ها در قالب ۷ سرفصل شامل تامین ناوگان ریلی، تقویت حمل‌ونقل بار، تامین، تدارک و تعمیرات و همچنین توسعه زیربناها است.

به گفته بیرانوند مدرن‌سازی راه‌آهن، توسعه خدمات مسافری و توسعه فناوری و کسب‌وکارهای نوین نظیر هوشمندسازی راه‌آهن و استارت‌آپ‌ها از دیگر سرفصل‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در راه‌آهن است.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن همچنین با اشاره به اینکه توسعه خدمات مسافری و توسعه خدمات حمل‌ونقل همگانی با محوریت ریل (TOD) از دیگر اولویت‌های مدنظر راه‌آهن است، تصریح کرد: به‌منظور افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین مالی پروژه‌ها، راه‌آهن سه کار محوری انجام داد که از جمله آن می‌توان به افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی برای پروژه‌ها، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و دنبال کردن مشارکت در تامین مالی اشاره کرد.

بیرانوند درخصوص دیگر گام‌های راه‌آهن برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین مالی خاطرنشان کرد: در راستای افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی، سه مورد مدنظر راه‌آهن قرار گرفت که شامل ایجاد بستر حقوقی مناسب، تضمین خرید خدمت و تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن، نرخ خدمات ریلی در بخش بار کاملا آزاد است و بخش باری می‌تواند بر اساس سازوکار بازار، اعلام قیمت و همچنین تضمین سرمایه‌گذاری داشته باشد.

کاهش حق دسترسی

او با بیان اینکه در حال حاضر حق دسترسی به شبکه ریلی برای بخش بار از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: راه‌آهن تلاش کرد، در راستای منفعت سرمایه‌گذاران، میزان حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهد تا بازدهی طرح‌های ریلی افزایش یابد.

بیرانوند با بیان این نکته که معافیت‌های مالیاتی ناشی از قانون برنامه ششم توسعه نیز در راستای افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی دیده شده است، به تبیین روش‌های اصلی تامین مالی در راه‌آهن پرداخت و گفت: این مورد در شش بخش برنامه‌ریزی شده است که شامل سرمایه‌گذاری مستقیم داخلی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بازار سرمایه، سیستم بانکی، فاینانس خارجی و لیزینگ مالی و عملیاتی است.

معاونت اقتصاد شرکت راه‌آهن همچنین افزود: سال گذشته با همکاری بورس و پنج شرکت تامین سرمایه نسبت به انتشار اوراق صکوک مختلف اقدام کردیم و در این راستا صکوک اجاره برای ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری منتشر شد.

 راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای در ۳ استان

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن با تاکید بر اینکه قطارهای حومه‌ای یکی از روش‌های برون‌رفت از معضل آلودگی و ترافیک در کلانشهرها است، ادامه داد: اخیرا موافقت‌نامه‌هایی با استانداری‌های مرکزی، اصفهان و یزد برای راه‌اندازی قطار حومه‌ای در این استان‌ها به مقصد اراک، اصفهان و یزد امضا کرده‌ایم.

او از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در بخش ریلی را وجود قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی عنوان کرد و گفت: علاوه‌بر آن بندهایی از قانون برنامه ششم و رفع موانع تولید نیز در این حوزه به ما کمک می‌کند، ازاین‌رو طبق قانون شرکت راه‌آهن می‌تواند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حمل‌ونقل ریلی را تضمین کند.

بیرانوند ادامه داد: همچنین این شرکت امکان خرید خدمات ریلی در هر نقطه‌ای را دارد که در نتیجه آن ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول در حوزه ریلی توضیح داد: این سرمایه‌گذاری‌ها شامل خرید واگن و لکوموتیو، سوخت‌رسانی به قطارها و همچنین تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی شرکت‌های ریلی تا ۱۰۰ درصد تسهیلات می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام.مفهوم این جمله ی آخر چیست؟ آیا منظور معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن این است که اگر شرکت های ریلی از تسهیلات ریالی یا ارزی بهره مند شوند و توان بازپرداخت نداشته باشند راه آهن بازپرداخت آن را تضمین میکند؟
    آیا کاسبی مسافر کشی ریلی آنقدر برگشت دارد که شرکت ریلی بتواند وامش را بر گرداند؟