| کد خبر: 172023 |

◄ ارزآوری حمل‌ونقل ریلی با الگوی چینی

طبق پروژه احیای جاده ابریشم توسط چینی‌ها، اگر شبکه ریلی ایران نیز در نقاطی مثل مسیر رشت-آستارا، شلمچه به بصره و از افغانستان به سمت تاجیکستان و چین تکمیل شود، به آسانی استعداد جایگزینی حجم وسیعی از درآمدهای ارزی کشور به سمت حمل‌ونقل ریلی وجود خواهد داشت.

تین نیوز

امکان ارزآوری صنایع پویا در شرایط اقتصادی پیش‌رو، مساله‌ای است که ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی را به خود معطوف کرده است. شبکه ریلی نیز به‌ویژه در زمینه حمل بار و صادرات ریلی می‌تواند برای کشور درآمد ارزی به همراه داشته باشد.

به گزارش تین‌نیوز، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد راه‌آهن در این‌باره به خبرنگار ما گفت: چینی‌ها با امکان ارزآوری صنعت حمل‌ونقل، به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی، پروژه‌‌ای با نام «یک کمربند یک جاده» در زمینه احیای جاده ابریشم را کلید زده‌اند.

نورالله بیرانوند افزود: اتصال به شبکه‌های ریلی بین‌المللی که جایگزین اتکا به درآمدهای نفتی می‌تواند باشد، یکی از راه‌های برون‌رفت کشور از شرایط اقتصادی موجود و افزایش درآمدهای ارزی در جهت ارتقای موقعیت ترانزیتی کشور است.

بیرانوند اضافه کرد: پروژه احیای مسیر ابریشم می‌تواند الگوی مناسبی در این زمینه برای ما باشد. چراکه این پروژه مهم‌ترین و بزرگترین پروژه‌ای است که چینی‌ها طی سال‌های اخیر به دنبال آن بوده‌اند و هدفشان احیای جایگاه چین در حمل‌ونقل بین‌المللی به‌وسیله احیای خطوط مواصلاتی‌شان است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد راه‌آهن توضیح داد: این مسیر از ایران نیز می‌گذرد و موقعیت خاص ژئواکونومیست ایران به لحاظ اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب، جایگاه یک پل ارتباطی با پتانسیل بسیار برای جذب ترانزیت در اطراف را در این مسیر ایجاد کرده است.

او ادامه داد: حجم بار ترانزیتی‌ای که در سال گذشته به‌وسیله سیستم ریلی حمل شده، حدود یک‌ونیم میلیون تن بوده که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال این عدد به دو برابر ارتقا خواهد یافت؛ چراکه شبکه ریلی به لحاظ ظرفیتی، امکان حمل 10میلیون بار ترانزیتی در کشور را دارد اما مساله اصلی تامین اعتبار برای تکمیل پروژه‌های ریلی و میزان تقاضا در بازار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال 2018 حجم مبادلات جهانی بالغ‌بر 17تریلیون دلار بوده است که حجم وسیعی از آن، بین اروپا و خاورمیانه، اروپا و آسیای میانه و اروپا و آسیای شرقی صورت گرفته است. همین‌طور که می‌بینید کشور ما یکی از مناطق کانونی در این مسیرها است و اگر بتوانیم شبکه ریلی کشور را در نقاطی مثل مسیر رشت-آستارا، شلمچه به بصره و از افغانستان به سمت تاجیکستان و چین تکمیل کنیم، به راحتی استعداد جایگزینی حجم وسیعی از درآمدهای ارزی کشور به سمت حمل‌ونقل ریلی وجود خواهد داشت.

بیرانوند اضافه کرد: این درآمد یک درآمد سبز است چراکه تخریب طبیعت و مصرف سوخت در آن به حداقل می‌رسد و امکان حمل بار در حجم انبوه را نیز دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    سلام‌
    ترانزیت بایدچایگزین صادرات موادخام ونفت خام شودهزینه استخراج نفت افزایش وفروش آن تحریم ونفت تمام شدنی است چندسال دیگرمصرف نفت برابرتولیدنفت میشودکه دیگرنفتی برای صادرات نیست بایدمنابع جایگزین چون ترانزیت وجذب توریست تجارت وتولیدصنایع دستی راسرمایه گزاری کنیم تمام کریدورهای ترانزیتی رابشناسیم بایدتوسعه بیمه عمروفروش سهام راه اهن و..سرمایه گزاری کنیم قبل اینکه دیگران چای مارااشغال کننددیرنشود شمال جنوب وشرق بغرب نمونه ای است