| کد خبر: 157902 |

◄ 70 درصد حمل‌ونقل ریلی «خصولتی» است

سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از شرکت‌های خصوصی حوزه حمل‌ونقل خواست تا برای حمل بار استارت‌آپ تشکیل دهند.

تین نیوز

سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از شرکت‌های خصوصی حوزه حمل‌ونقل خواست تا برای حمل بار استارت‌آپ تشکیل دهند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نشست هم‌اندیشی مدیرعامل و مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت‌ها و انجمن‌های ریلی در ساختمان مرکزی راه‌آهن برگزار شد.

در این نشست سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تلاش شبانه‌روزی همه دست‌اندرکاران برای حصول رضایت از صنعت حمل‌ونقل ریلی افزود: راه‌آهن و بخش خصوصی از یکدیگر جدائی‌ناپذیرند و بسیاری از متصدیان بخش خصوصی این صنعت سال‌ها در شرکت راه‌آهن مشغول به خدمت‌رسانی بوده‌اند.

او با انتقاد از اینکه هنوز صاحبان شرکت‌های ریلی به دولت وابسته‌اند و درصد کمی بخش خصوصی واقعی را تشکیل می‌دهند، افزود: متأسفانه در حال حاضر در صنعت ریلی مدیران دولتی حضور دارند که ضوابط دولتی بر آن‌ها حاکم نیست و این امر آسیب زیادی را به صنعت حمل‌ونقل ریلی زده است.

مدیرعامل راه‌آهن با تأکید بر اینکه خصوصی‌سازی را به‌شرط خصوصی‌سازی واقعی اقدامی بسیار مفید و مؤثر می‌دانم، اظهار داشت: در چنین شرایطی بخش خصوصی هر ضرر و زیانی را متعلق به خود می‌داند.

او بابیان اینکه یکی از مشکلات راه‌آهن این است که صاحب‌ سهم اصلی حاضر به حل مسئله خود نیست، تصریح کرد: باید بپذیریم که بیش از ۷۰ درصد شرکت‌های خصوصی، خصولتی و حاکمیتی است.

محمدزاده خواستار تلاش همه شرکت‌های فعال در صنعت ریلی به‌منظور رسیدن به حداکثر بازده شده و اثربخشی شد و درعین‌حال از تأخیر در اطلاع‌رسانی در موضوع تعرفه عذرخواهی کرد و گفت: متأسفانه همین رفتار نیز از جانب شرکت‌های خصوصی با راه‌آهن انجام می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن با انتقاد از دیرکرد پرداخت‌های شرکت‌های بخش خصوصی افزود: سهم شرکت راه‌آهن از حمل نقل بار کشور حدود ۲۰ درصد بوده است، که این سهم در سال ۹۲ به حدود ۹.۸ درصد تقلیل پیدا کرد، همچنین تناژ حمل شده در سال ۹۲، ۳۲ میلیون تن بوده است، این در حالی است که سال‌های زیادی از خصوصی‌سازی می‌گذرد.

او با اشاره بر اینکه اوضاع مدیریت راه‌آهن مانند مدیریت هوای شهر تهران است، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که در این وضعیت و نتیجه کار سهیم هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه‌آهن، در سال ۹۲، ۳۲ میلیون تن بار، در سال ۹۵ ۴۰ میلیون تن بار حمل شده است تصریح کرد: از سال ۹۲ به قبل رنج بار حمل شده روی ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن حمل بار بوده است، که درنتیجه زحمات همکاران صنعت ریلی ۸ میلیون تن افزایش یافت.

او متوسط سهم حق دسترسی راه‌آهن در بخش باری را ۵۷ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر متوسط سهم دسترسی ما در بخش باری زیر ۲۰ درصد رسیده است.

محمدزاده افزود: همچنین بر اساس تمام گزارش‌ها مستند، در طی ۴ سال گذشته درآمد راه‌آهن ثابت بوده است. علاوه بر این هزینه‌های راه‌آهن که اکثراً کارکنانی است، متوسط بر اساس قوانین کشوری سالی ۱۹.۴ درصد افزایش‌یافته است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه ما حق دسترسی را از دولت گرفته‌ایم گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان حسابرسی در سال ۹۵، راه‌آهن ۷۹۰ میلیارد تومان در حوزه مسافری هزینه کرده است و در غیر این صورت باید برای هر مسافرکیلومتر ۶۳.۵ تومان باید اضافه کنیم.

زیان ۳۰۰ میلیاردی راه‌آهن در بخش بار

او افزود: همچنین در حوزه بار حدود ۳۰۰ میلیارد تومان زیان داشتیم.

محمدزاده با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور باید نسبت به دولت واقع‌بین باشیم گفت: اعتبارات عمرانی راه‌آهن جمهوری اسلامی، در پیوست بودجه حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که از این سهم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان آن اعتبارات طرح‌های کارگری و ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه‌ای باقی می‌ماند که تخصیص نقدی راه‌آهن از آن زیر ۲۰ درصد و غیر نقدی ۵۰ درصد بوده است.

او افزود: اعتبارات عمرانی ما در سال ۹۷ به ۱۱۰۰ میلیارد رسیده است که اگر بخش کارگری از آن حذف شود اعتبارات توسعه ما به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه در ماده ۷۰ به‌عنوان قانون رسمی مجلس ۱۰ درصد از حق فروش گازوئیل به‌حق دسترسی راه‌آهن اختصاص‌یافته است اظهار داشت: متأسفانه تاکنون یک ریال از این مبلغ را دریافت نکرده‌ایم؛ بنابراین اگر چشممان به دست دولت باشد، کماکان به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجید بابایی - دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی 1 1

    یک جلسه هم اندیشی همواره دو طرف دارد که در خصوص موضوعاتی با هم گفتگو می کنند. در این نشست هم از سوی مسولین انجمن های ریلی و هم مدیران شرکت های حمل و نقل ریلی و هم روسای کارگروه های تخصصی انجمن مسائلی مطرح گردید. دغدغه ها و انتظارات خود را گفتند. در مقابل مدیرعامل محترم راه آهن هم مطالبی را بیان داشتند. این نشست به میزبانی شرکت راه آهن برگزار شده است و عملا تمامی پوشش خبری بر عهده ایشان بوده است و حتی خبرنگار انجمن هم اجازه ورود به محل سالن را نداشتند.
    در چنین شرائطی سوال ما از شرکت راه آهن و روابط عمومی محترم این است که چرا در چند روز اخیر مطالب و مسائل مطروحه از طرف شرکت ها و انجمن منعکس نشده است و در عوض تماما بیانات و منویات راه آهن پوشش داده شده است. گویا کلا هنوز بعد از 12 سال یاد نگرفته ایم که حتی همین خصوصی سازی نیم بند و به قول اساتید خصولتی بالاخره بایستی مورد احترام باشد. به هر حال همین 40 میلیون تن بار و 25 میلیون نفر مسافر توسط همین شرکت ها جابجا می شود. اگر حدود 25 درصد در دو سال اخیر رشد داشته ایم حداقل بپذیریم که حمل و نقل آن توسط همین شرکت ها صورت گرفته است.
    امیدوارم روزی برسد که تعریف ما از خصوصی سازی معادل برون سپاری نباشد تا به واسطه آن بخش خصوصی را "شریک تجاری" بنامیم نه "پیمانکار".