| کد خبر: 153834 |

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:

راهکار استقبال بخش خصوصی از حضور در بخش ریلی

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران گفت : دولت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن آن را به سود آوری برساند.

تین نیوز

فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران گفت: برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به راه‌آهن، دولت باید آن را به سوددهی برساند.

فریال موستوفی، حمل‌ونقل ریلی را ارزانترین و کارآمدترین روش حمل‌ونقل دانست که در ایران به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و گستردگی ناکافی کمتر از آن استفاده می‌شود.

او توسعه خطوط ریلی را موجب استقبال بخش بازرگانی کشور از این نوع حمل‌ونقل دانست و خواستار سرمایه‌گذاری دولت در جهت توسعه شبکه ریلی شد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران گفت: برای حمل‌ونقل حجم بالای کالا، حمل‌ونقل ریلی مناسب‌تر از حمل‌ونقل جاده‌ای است. در حمل‌ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای خسارت کمتری به محیط زیست وارد می‌شود، ایمنی بیشتری دارد و از نظر مصرف انرژی نیز مرقون به صرفه‌تر است.

فریال مستوفی با بیان این که حمل‌ونقل در یک کشور یکی از مهمترین مسائل اقتصادی محسوب می‌شود، افزود: علاوه بر سرمایه‌گذاری دولت در توسعه خطوط ریلی می‌توان از روش‌هایی چون قراردادهای (BOT) و (BO) استفاده کرد که این امر مستلزم برنامه‌ای کارآمد و منسجم است.

او درباره مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت و ناوگان راه‌آهن اظهار داشت: بخش خصوصی علاقمند است که در پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی و تجاری خوبی داشته باشند، شرکت کند اما اگر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برگشت پذیر نباشد، بخش خصوصی تمایلی به این امر نخواهد داشت.

فریال مستوفی خواستار توقف قیمت‌گذاری دستوری در بخش حمل‌ونقل ریلی شد و این موضوع را موجب سودده نبودن حمل‌ونقل ریلی دانست.

رئیس کمیسون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران گفت: توسعه ریلی موجب افزایش ترانزیت و صادرات کشورخواهد شد. اگر شبکه ریلی کشور گسترده و به کشورهای همسایه متصل شود به سیستمی جامع و کلی برای حمل‌ونقل کالا تبدیل می‌شود.

او با اشاره به ایجاد پروژه چینی «یک کمربند، یک مسیر» افزود: اگر شبکه ریلی ما به این مسیر متصل شود، ما می‌توانیم از چین تا اروپا را پوشش دهیم.

مستوفی در باره کاهش تعرفه‌ها از سوی راه‌آهن اظهار داشت: این امر مسلماً استقبال بازرگانان را به همراه خواهد داشت اما راه‌آهن وقتی که تعرفه‌های خود را کاهش می‌دهد این ضرر را باید از جای دیگر جبران کند و در این صورت کاستی‌هایی ایجاد می‌شود که دیگر سرمایه‌گذاری در راه‌آهن را مطلوب نمی‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.