| کد خبر: 137616 |

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در نخستین همایش تامین مالی شرکت های حمل و نقل ریلی خبر داد؛

تسهیلات راه آهن و حمایت دولت برای سرمایه گذاران حوزه ریلی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن از برنامه راه‌آهن برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در بخش تامین ناوگان و سرمایه گذاری در حوزه ریلی خبر داد.

تین نیوز

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن از برنامه راه‌آهن برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در بخش تامین ناوگان و سرمایه گذاری در حوزه ریلی خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ نورالله بیرانوند در نخستین همایش تامین مالی شرکت های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه شرکت راه آهن به عنوان شرکت حاکمیتی یکی از استراتژی های اصلی آن حداکثر سازی مشارکت بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ریلی است، گفت: براساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی کل عملیات بار و مسافر از طریق بخش‌خصوصی انجام می‌شود.

وی افزود: براین اساس ما تمام واگن‌های مسافری را به بخش‌خصوصی واگذار کردیم .

وی با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن در طول سال‌های گذشته برای توسعه فعالیت بخش‌خصوصی و افزایش سهم این بخش در حمل‌ونقل ریلی گفت: در حال حاضر نیز برنامه‌هایی داریم تا سهم بخش‌خصوصی را در تامین ناوگان بخش ریلی افزایش دهیم به شرط آنکه بخش‌خصوصی این آمادگی را داشته باشد.

بیرانوند تصریح کرد: خوشبختانه راه آهن از نظر قانونی با خلایی مواجه نبوده و تمام توان خود را برای جذب بیشتر بخش خصوصی و مشارکت این بخش در بخش های ریلی بکار گرفته است.

وی اضافه کرد: یکی از مطالبات بخش خصوصی اصلاح های قانونی است که با اقدامات در دست اجرای راه آهن، اصلاحات لازم و مورد نیاز در موارد قانونی صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن تاکید کرد: مشارکت بخش خصوصی در حوزه ریلی مستلزم حمایت های دولت و ایجاد بسترهای لازم است.

بیرانوند اظهار داشت: خوشبختانه بسترهای خصوصی این موضوعات فراهم است و با مالکیت‌هایی که در اختیار بخش‌خصوصی قرار داده‌ایم در تلاشیم تا نظام مدیریت و بهره‌برداری را با همکاری بخش‌خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن عنوان کرد: در حال حاضر مشوق‌های زیادی برای بخش‌خصوصی در نظر گرفته شده است مشوق‌هایی همچون مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مشوق‌هایی است که منافع آن به بخش‌خصوصی می‌رسد .

بیرانوند گفت: تضمین خرید خدمات نیز یکی دیگر از مشوق‌هایی است که برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن در نظر گرفته‌ایم، و افرادی که در بخش زیربنایی راه‌آهن خدماتی را تولید می‌کنند و ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه خطوط جدید و تجهیزات تخلیه و بارگیری ایجاد می‌کنند خدمات آنها را تضمین خرید می‌دهیم تا سرمایه‌گذاری آنها تضمین شود.

وی ادامه داد: همچنین در این زمینه نوسانات نرخ ارز نیز تا بالای ۱۰ درصد تضمین می‌شود که همه اینها موجب امنیت در سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن همچنین تاکید کرد که راه‌آهن تلاش می‌کند برای تامین مالی داخلی و خارجی نیز بخش‌خصوصی را گارانتی کند و تمام این مشوق‌ها برای تعمیق و گسترش فعالیت بخش‌خصوصی در حوزه ریلی است.

بیرانوند با بیان اینکه این رویکرد استراتژیک راه‌آهن برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در صنعت ریلی است ،از این رویکرد به‌عنوان یک راهبرد بلندمدت اجرایی یاد کرد.

وی همچنین با اشاره به تشکیل لیزینگ ریلی، گفت: صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ است که تشکیل این شرکت و تامین منابع آن برای تامین ناوگان بوده و شامل زیر بنا نمی شود.

وی یکی از اقدامات اصلی راه آهن را استفاده از ظرفیت بازار بورس اعلام کرد و گفت: تامین مالی از بازار سرمایه نسبت به سایر شقوق تامین مالی بیشتر است که امیدواریم با کمک و حمایت بورس و بازار سرمایه توانمندی های بخش ریلی بیش از پیش توسعه یابد.

بیرانوند افزود: راه آهن ابزارهای خوبی برای ورود به بازار سرمایه دارد تا بتوانیم از این بازار برای توسعه خدمات ریلی استفاده کنیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن در پایان گفت: براساس برنامه توسعه راه آهن، شکاف عمیقی برای تامین سرمایه وجود دارد که این شکاف بایستی با حضور پررنگ بخش خصوصی و حمایت بازار سرمایه از بین برود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.