| کد خبر: 180447 |

◄ نگهداری ابنیه‌فنی راه‌ها با کمتراز 20 درصد بودجه لازم

تخریب‌های انسانی در طبیعت مانند کاهش شدت عملیات آبخیزداری، قطع بی‌رویه درختان، تصرف منابع طبیعی و گم‌شدن مسیر آب در بالادست و پایین‌دست همچنین برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی از رودخانه‌ها عامل اصلی تخریب ابنیه راه‌ها مخصوصاً پل‌ها است.

تین نیوز

تخریب‌های انسانی در طبیعت مانند کاهش شدت عملیات آبخیزداری، قطع بی‌رویه درختان، تصرف منابع طبیعی و گم‌شدن مسیر آب در بالادست و پایین‌دست همچنین برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی از رودخانه‌ها عامل اصلی تخریب ابنیه راه‌ها مخصوصاً پل‌ها است. شعبان خاوری، مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید براین مسئله خواستار اقدام عاجل دستگاه‌های متولی و قضایی نسبت به رفع این مشکلات و همکاری آن‌ها با سازمان راهداری شد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خاوری با اشاره به چالش‌های پیش‌ روی حوزه نگهداری ابنیه فنی در کشور و نیاز ۷۵ درصد آن‌ها به بازنگری مجدد اظهار داشت: دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وظیفه نگهداری ۳۷۰ هزار دستگاه پل از دهانه کوچک تا بزرگ به ارزش ۲۳هزارمیلیاردتومان و ۳۲۰ دستگاه تونل به طول ۱۷۷ کیلومتر و ارزش ۲۶۵ میلیاردتومان در کل کشور را برعهده دارد.

او بابیان این‌که بخش ابنیه فنی علی‌رغم اهمیت و حجم گسترده آن مورد بی‌مهری قرار دارد، افزود: در سال گذشته باوجود بارندگی‌های شدید وجهی از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تخصیص نیافت و در سال‌جاری  نیز ۱۰ میلیاردتومان به‌عنوان اعتبار بخش نگهداری ابنیه فنی درنظر گرفته شد که سازمان به‌منظور کمک به این بخش مبلغ ۶۷ میلیاردتومان از منابع دیگر خود را برای ترمیم و ارتقا ایمنی تردد مردم هنگام عبور از ابنیه‌ فنی به استان‌ها تخصیص داد. این درحالی است که اعتبار موردنیاز این بخش برای سال آینده  ۴۰۰ میلیاردتومان برآورد شده است.  

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه به سهم دو تا ۶‌درصدی نگهداری کل هزینه ساخت یک پروژه زیربنایی گفت: درصورت بی‌توجهی به بحث نگهداری ابنیه فنی به‌ناچار خسارت‌های مالی هنگفت و چندین برابری گریبان‌گیر این سازه‌های عمرانی خواهد شد.

دستور اسلامی جلوی تخریب پل‌های مازندران را گرفت

او اقدام مهندس اسلامی در زمان تصدی سمت استانداری مازندران را یک اقدام انقلابی توصیف کرد و یادآور شد: او در آن زمان دستور داد به‌منظور احیای مسیر آبرو و جلوگیری از آسیب پل‌ها طبق قانون هرگونه ساخت‌وساز و تصرف در ۵۰۰ متر در بالا و هزار متر پایین پل‌ها تخریب شود که دستور در قبال یک پل در تنکابن و پل توکله اجرا شد و هم‌اکنون نیز در جریان است.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به ارزش زمین در دو استان شمالی کشور خواستار همکاری دستگاه‌های قضایی و نظارتی شد و گفت: متأسفانه شاهد تصرف و احداث بناهایی در مسیر پل‌هایی با ۲۴ دهانه هستیم که فقط چهار دهانه آن باز است.  

خاوری از تهیه طرح تنقیه پل‌ها با ردیف اعتباری مشخص برای سال آینده خبرداد و افزود: پر شدن کانیوهای کنار جاده نیز در زمان وقوع سیل باعث جاری شدن آب در سطح جاده و جمع شدن خاک بر روی شیروانی، افتادن دیواره و سست شدن پی می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.