| کد خبر: 178965 |

◄ بودجه راهداری کمتر از یک‌چهارم مبلغ مورد نیاز

برای ایمن‌سازی و نگهداری راه‌های کشور به هشت‌هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان بودجه نیاز داریم. رضا اکبری، مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری با اعلام این مطلب گفت: متأسفانه این میزان اعتبار در قانون بودجه سالانه دیده نمی‌شود و تنها یک‌چهارم این مقدار برای نگهداری و ایمنی راه‌های کشور به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تخصیص می‌یابد.

تین نیوز

برای ایمن‌سازی و نگهداری راه‌های کشور به هشت‌هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان بودجه نیاز داریم. رضا اکبری، مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری با اعلام این مطلب گفت: متأسفانه این میزان اعتبار در قانون بودجه سالانه دیده نمی‌شود و تنها یک‌چهارم این مقدار برای نگهداری و ایمنی راه‌های کشور به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تخصیص می‌یابد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، اکبری بابیان اینکه نگهداری و  بهسازی راه‌های موجود در دو بخش راه‌های شریانی و راه‌های فرعی و روستایی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دسته‌بندی می‌شود تصریح کرد: در حوزه راه‌های شریانی که مربوط به این دفتر می‌شود، دو سال پیش پروژه سیستم مدیریت روسازی اجرا شد و براساس آن پروژه، تمامی رویه‌های راه‌های شریانی کشور به‌وسیله دستگاه‌های تمام اتوماتیک برداشت و خرابی کل شبکه جمع‌آوری شد.

او با تأکید براینکه میزان خرابی‌ها مبنای اقدامات و برنامه‌ریزی‌های سازمان در این سال‌ها بوده است، افزود: امسال دوباره درحال به‌روزرسانی این آمار هستیم تا به‌وسیله به‌روزرسانی آن اقدامات سال‌های آتی را برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه براساس برداشت‌های صورت‌گرفته ۵ درصد کل راه‌های شریانی کشور دارای وضعیت بحرانی هستند گفت: طبق این آمار دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه شریانی در وضعیت بحرانی قرار دارد که برای بهسازی آن باید یک‌هزار میلیاردتومان اعتبار هزینه کرد.

او افزود: برمبنای آمارهای ارائه‌شده ۲۰درصد دیگر راه‌های کشور دارای خرابی شدید هستند که باید اقدامات حفاظتی و سبک برای اصلاح آن‌ها انجام شود که برای این اقدامات یک‌هزارمیلیارد دیگر لازم است.

اکبری با تأکید براینکه ۷۵ درصد شبکه راه‌های کشور سالم هستند اظهارکرد: نگهداری راه‌های شریانی و غیرشریانی بدون درنظر گرفتن اصلاح و نگهداری راه‌های روستایی کشور سالانه به مبلغی حدود چهارهزار میلیاردتومان اعتبار موردنیاز است که شامل بهسازی روکش آسفالت، لکه‌گیری راه‌ها، روکش‌های حفاظتی و مرمت آن‌ها می‌شود.

او مجموع باند راه‌های کشور را ۵۱ هزار کیلومتر دانست و افزود: بااینکه میزان راه‌های اصلی و شریانی کشور رقم قابل‌توجهی است بااین‌حال اعتباری که در سال ۹۷ برای نگهداری و ایمن‌سازی این راه‌ها را درنظر گرفته‌شده است زیر هزار میلیاردتومان یعنی معادل ۹۰۰ میلیاردتومان است.

اکبری ادامه داد: از رقم مصوب امسال نیز تنها ۱۰۰ میلیاردتومان آن تاکنون به‌صورت نقد اختصاص‌یافته است و ۴۰۰ میلیاردتومان آن نیز به‌وسیله اسناد خزانه پرداخت‌شده که درمجموع تاکنون تنها ۵۰۰ میلیاردتومان به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای نگهداری از راه‌های اصلی و فرعی پرداخت‌شده است.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه تخصیص قیر یارانه‌ای امسال به این سازمان به دلایل مختلف کمتر از سال‌های قبل بوده است اظهارکرد: امسال میزان قیر یارانه‌ای به ۱۷۰ هزار تن کاهش‌یافت که موجب شد نتوانیم به کمک نگهداری راه‌های روستایی بیاییم.

او با تأکید براینکه میزان اختصاص قیر یارانه‌ای امسال در مقایسه  با سال گذشته که رقمی بالغ‌بر ۴۰۰ هزار تن بود یک‌سوم است افزود: در حوزه نگهداری راه‌های شریانی و غیر شریانی وضعیت اعتباری یک‌چهارم بودجه موردنیاز است به این‌صورت که برای نگهداری رویه راه‌ها و  ایمن‌سازی آن‌ها که شامل خط‌کشی، روشنایی، تهویه تونل‌ها، نصب و تعمیر تابلوهای اطلاعاتی و ارتقای ایمنی تقاطع‌ها می‌شود اعتبار سه‌هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان نیاز است و برای نگهداری و ایمن‌سازی ابنیه فنی که شامل نگهداری از پل‌ها، حائل‌های حفاظتی، کانال‌ها و غیره می‌شود چهارهزار و ۸۰۰ میلیاردتومان بودجه لازم است که درمجموع برای تمامی اقدامات ایمنی و نگهداری راه‌های فعلی کشور به بودجه‌ای برابر با هشت‌هزار و ۵۰۰میلیاردتومان لازم داریم.

اکبری در مورد نگهداری آزادراه‌های ساخته‌شده به‌وسیله مشارکت با بخش‌خصوصی و ٖآزادراه‌های دولتی نیز گفت: براساس قراردادی که برای ساخت آزادراه‌ها با بخش‌خصوصی به امضا رسیده است دو قالب پیش‌بینی‌شده است: در قالب اول در دوره مشارکت، نگهداری از آزادراه برعهده سازنده و بخش‌خصوصی است و در قالب دیگر بخشی از عوارض از شرکت خصوصی به‌حساب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای نگهداری راه پرداخت می‌شود که البته میزان آن بسیار کمتر از هزینه سازمان برای نگهداری و ایمن‌سازی آن است.

او بابیان اینکه درحال‌حاضر تعدادی از آزادراه‌ها دوره مشارکت را سپری کرده‌اند و به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تحویل داده‌شده‌اند گفت: برخی از این آزادراه‌ها از بخش‌خصوصی به بخش دولتی انتقال‌یافته‌اند که در این حالت نگهداری از آن‌ها برعهده این سازمان است، بااین‌حال به‌دلیل هزینه بالای نگهداری و عدم سوددهی مناسب از عوارض پرداخت‌شده درصدد آن هستیم تا این آزادراه‌ها را دوباره به بخش‌خصوصی واگذار کنیم.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان گریزی نیز بر تأمین اعتبار از طریق اعتبارات استانی برای نگهداری راه‌های کشور زد و گفت: باید همکاری استانداران در تأمین هزینه‌های نگهداری راه‌های استان‌ها از بودجه استانی بیشتر شود تا بتوانیم طبق تفاهم‌نامه‌ای که با بسیاری از استانداری‌ها امضاشده است برای اصلاح راه‌های کشور بالأخص نقاط حادثه‌خیز قدم جدی برداریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.