| کد خبر: 178149 |

◄ امضای تفاهم‌نامه همکاری از ظرفیت‌های علمی سازمان راهداری و دانشگاه‌ صنعتی امیرکبیر

تفاهم‌نامه همکاری استفاده از ظرفیت‌های علمی و اجرایی میان سازمان و دانشگاه‌ صنعتی امیرکبیر امضا شد.

تین نیوز

در راستای توسعه ارتباط‌ میان صنعت و دانشگاه، بهره‌گیری از ظرفیت همکاری‌های علمی و استقرار نظام سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری برمبنای اصول مدیریت راهبردی، تفاهم‌نامه مشترکی میان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دانشگاه صنعتی امیرکبیر امضا شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان، ضمن اظهار امیدواری از اجرای مفاد این تفاهم‌نامه در بهره‌گیری از ظرفیت مراکز رشد و نوآوری و تبادل دانش‌فنی سازمان‌یافته برای توسعه عملیاتی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، افزود: با توجه به ابلاغ دستور رئیس محترم جمهور در جلسه دو آبان ماه 97 هیات وزیران مبنی بر الزام دستگاه‌های اجرایی به برگزاری نشست با اساتید و دانشگاهیان کشور و پایه‌گذاری یک‌رویه مناسب برای تعاملات مراکز دانشگاهی، با تشکیل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، زمینه بهره‌گیری از توان علمی و تخصصی مراکز علمی و دانشگاهی در حوزه‌های مختلف فعالیتی این سازمان فراهم‌شده است.

وی بابیان این‌که بالغ‌بر 90 درصد حمل‌ونقل کالا و مسافر در کشور در بستر جاده‌ای صورت می‌گیرد، تصریح کرد: مسئولیت ساخت،‌ نگهداری و بهره‌برداری بالغ‌بر 216 هزار کیلومتر از راه‌های کشور بر عهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و برای کیفی کردن خدمات مختلف، بهره‌گیری از دانش روز و تکنولوژی نوین نقش قابل‌توجهی در ارتقای بهره‌وری در این بخش ایفا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه، ایجاد بستری برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و اجرایی طرفین در شناسایی، انجام و پیاده‌سازی طرح‌های مطالعاتی با موضوعات راهبردی، آموزش، نوآورانه و تجاری‌سازی موردنیاز سازمان است.

وی افزود: رویکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی و هم‌افزایی دانش و تجربه، همکاری روزافزون با دانشگاه‌‌های تراز اول و نسل سوم، تسهیل تبادل فن‌آوری، استفاده از توان همکاری‌های علمی،‌ اجرایی و توسعه و ترویج نظام سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری برمبنای اصول مدیریت راهبردی به پشتوانه انجام مطالعات منطبق با یافته‌های روز دنیا در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

براساس این گزارش سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طی سخنانی بابیان این‌که دانشگا‌ه‌ها و مراکز علمی از نسل اول و دوم عبور کرده و به نسل سوم ورود پیداکرده‌اند، افزود: در این نسل جدید، هدف ارتقای کارایی در مراکز علمی است و تدوین اقدامات عملی و کاربردی که در کوتاه‌مدت در راستای رفع مسائل و مشکلات موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور کارگشا بوده و اثربخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه بستری فراهم می‌کند تا سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مشکلات و چالش‌های خود را مطرح کنند و از طریق بهره‌گیری از توان علمی و حرفه‌ای متخصصان و اساتید و صاحب‌نظران، طرح‌های مطالعاتی تعریف و در راستای رفع مشکلات، پروژه‌های اجرایی و کاربردی تدوین گردد.

این گزارش حاکی است جواد هدایتی مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص مفاد تفاهم‌نامه یادشده اظهار کرد: طبق این تفاهم‌نامه تأمین خدمات علمی، انسانی، تخصصی و تجهیزات برای تدوین اسناد راهبردی و طرح‌های مطالعاتی سازمان، تسهیل استفاده از توانمندی‌ها و امکانات دانشگاه، پیگیری مشترک انجام طرح‌ها و اجرای تفاهم‌نامه، ارتباط کارآمد با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان برحسب نیاز سازمان و کمک به انتقال دانش فنی و اجرای طرح‌های موردنیاز با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، شرکت‌ها، مراکز علمی پیشرو و معتبر خارجی و بین‌المللی ازجمله تعهدات دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

وی افزود: هم‌چنین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تسهیلاتی درزمینهٔ اولویت‌دهی به دانشگاه و مراجع زیرمجموعه در واگذاری انجام طرح‌ها، تأمین اطلاعات و داده‌های موردنیاز، امکان استفاده از ظرفیت مراکز آموزش سازمان، حمایت مالی و معنوی از پایان‌نامه‌های مورد تائید در مقاطع تکمیلی، اولویت‌دهی در به‌کارگیری نخبگان و استعدادهای برتر در اجرای طرح‌ها و ... را مدنظر قرار می‌دهد.

هدایتی یادآور شد: تشکیل کمیته‌ای مشترک برای تعیین و اولویت‌بندی موضوعات و پیگیری نحوه اجرای تفاهم‌نامه و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود و اعمال حمایت عملی در راستای تحقق اهداف و حسن اجرای تفاهم‌نامه ازجمله تعهدات مشترک طرفین است.

گفتنی است زمان اجرای این تفاهم‌نامه به مدت سه سال است که در صورت صلاحدید برای سه سال دیگر نیز تمدید خواهد شد و معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل سازمان به‌عنوان ناظران حسن اجرای این تفاهم‌نامه هستند.

بازدید از مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

هم‌زمان با امضای تفاهم‌نامه همکاری، معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه نماینده رئیس سازمان در امور ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای، نماینده رئیس سازمان در امور فن‌آوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری، مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل از مرکز نوآوری و کارآفرینی و مرکز پژوهش و توسعه فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر بازدید کردند و از نزدیک با امکانات و توانمندی‌های تحقیقاتی و مطالعاتی این دانشگاه آشنا شدند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.