| کد خبر: 162318 |

طرح ارتقاء و بهبود صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای بار و مسافر در قالب 6 پروژه بزرگ

یکی دیگر از اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید طرح ارتقاء و بهبود صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هر دو بخش بار و مسافر است که باعث برقراری نظم و انضباط در هر دو بخش شد.

تین نیوز

یکی دیگر از اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید طرح ارتقاء و بهبود صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هر دو بخش بار و مسافر است که باعث برقراری نظم و انضباط در هر دو بخش شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید اقدامات قابل‌توجهی در راستای بهبود صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای در هر دو بخش بار و مسافر،‌ هوشمند سازی جاده‌ها ، مدیریت سیستماتیک رویه راه‌ها،‌مدیریت سیستماتیک نگهداری پل‌ها، شناسایی نقاط پر تصادف انجام داده است که در این گزارش به معرفی طرح ارتقا بهبود صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش بار و مسافر پرداخته می‌شود.

۲-۱- طرح نوسازی ناوگان عمومی باری کشور

اسناد بالا دستی ذیربط : مصوبه شورای اقتصاد به شماره 174288 مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۳ و اصلاحیه‌های آن به شماره 283861 مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۲ و شماره 781987 مورخ ۱۳۹۴/۷/۱۹

طرح نوسازی : 65000 دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای 10 تن با سن بالاتر از 35 سال (طرح جاری)

مزیت طرح : با اجرای این طرح بر اساس محاسبات انجام شده معادل ۱۰.۳۲ میلیارد لیتر نفت گاز طی ده (۱۰) ‏سال صرفه‌جویی خواهد شد و ظرف مدت ده (۱۰) سال بالغ بر ۷۲/۱۹۴ میلیون تن از انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته خواهد ‏شد.‏

قراردادهای منعقد شده : 8 قرارداد با شرکتهای تامین‌کننده کشنده‌ها به منظور جایگزینی 13540 دستگاه کامیون و کشنده فرسوده طی دو (۲) سال، ‌منعقد شده‌ است.

تعداد بالغ بر 1900 دستگاه کشنده نو تاکنون توسط شرکت‌های سایپادیزل و ماموت به متقاضیان تحویل شده است.

در حال حاضر دو قرارداد با شرکت‌ بهمن دیزل برای جایگزینی کامیون‌های فرسوده با کامیون‌های 18 تن و 26 تن ایسوزو به تعداد جمعا 1000 دستگاه منعقد شده و سایر شرکت‌های خودروساز و تامین‌کنندگان خودروها در حال ارسال مشخصات فنی کامیون‌های خود هستند.

هم اکنون قرارداد با شرکت ایران‌خودرودیزل برای تامین 5000 دستگاه کشنده بنز در دست اقدام است. در فاز بعدی، قراردادهای نوسازی کامیون‌های 10 الی 26 تن منعقد می‌گردد.

وضعیت فعلی ناوگان عمومی باری در حمل‌ونقل جاده‌ای

۲-۲- تخصیص سوخت ناوگان عمومی گازوییل سوز بر اساس پیمایش

طرح پیمایش عبارت است از تخصیص سوخت به هر وسیله نقلیه در ابتدای هر ماه بر مبنای میزان عملکرد ماه گذشته آن ناوگان با لحاظ تردد بدون بار و مسافر وسیله نقلیه (یک سر خالی).

از ابتدای سهمیه‌بندی نفت‌گاز، این موضوع با چالش‌های زیادی مواجه شده و اقدامات متعددی با هدف مقابله با قاچاق انجام گرفته است که برخی از آن‌ها به صورت کاهش میزان سهمیه روزانه، کاهش سقف برداشت، کاهش تعداد دفعات سوخت‌گیری در یک شبانه‌روز، کاهش مدت زمان ذخیره سوخت و طرح منطقه‌ای کردن می‌باشد.

رویکرد دولت در خصوص سهمیه نفت گاز بر این اصل قرار دارد که حمل‌و‌نقل عمومی موتور محرک سایر صنایع و خدمات به حساب می‌آید و نباید هیچ‌گونه مشکلی از بابت تامین سوخت برای حمل‌و‌نقل عمومی وجود داشته باشد. از اینرو طرح عرضه سوخت بر اساس پیمایش از ابتدا به‌عنوان راه‌حل اساسی موضوع مطرح بوده است که بر اساس اسناد بالادستی ذیل این طرح اجرا شده و نتایج ارزشمندی را تاکنون داشته است که از مهمترین نتایج آن صرفه جویی روزانه 8 میلیون لیترگازوئیل نسبت به قبل از آغاز طرح بوده است.

اسناد بالا دستی : تصویب نامه هیات محترم وزیران به شماره ۱۳۷۳۱۹/ ت 51512 ه مورخ ۱۳۹۳/۱۴/۱۱

بند (چ) ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصوب سوم دیماه 1392 مجلس شورای اسلامی

مراحل اجرای طرح :

تخصیص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش طبق اسناد جابجائی کالا و مسافر تخصیص سهمیه سوخت با استفاده از اطلاعات سامانه موقعیت یاب جغرافیایی ( GPS )

ویژگی مهم این طرح تخصیص سهمیه عملکردی برای تک‌تک خودرو‌ها (بیش از 800 هزار خودرو) به صورت جداگانه‌ می‌باشد.

طبقه بندی قدیم خودروهای مسافری

طبقه بندی جدید خودروهای مسافری

تا 20 نفر

21 تا 40 نفر

بیش از 40 نفر

تا 9 نفر

10 تا 15 نفر

16 تا 26 نفر

27 تا 40 نفر

بالای 40 نفر

طبقه بندی قدیم خودروهای باری

طبقه بندی جدید خودروهای باری

زیر 10 تن

زیر ۳.۵ تن

۳.۵ تن تا 6 تن

6 تن تا 10 تن

۲-۳- سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی (سپهتن )

سامانه سپهتن سامانه‌ای است که درون خودرو نصب گردیده و از طریق سیم‌کارت ( GSM و GPRS ) به طور مداوم اطلاعات تعریف شده درون خودرو را همانند سرعت، مشخصات گواهینامه راننده و ... را به مرکز ارسال می‌نماید. همچنین برای اتوبوس ها دستگاه ارتباطی به نام DSRC در سامانه قرار داده شده است که می‌تواند به مجرد نزدیک شدن به پاسگاهها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام نموده و عملکرد وسیله در پاسگاه مورد بررسی قرار گیرد. سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت ‌وضعیت و سایر سامانه‌های موردنیاز تبادل داده می‌نماید.

اهداف اصلی

ارتقا بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی بهینه سازی مصرف سوخت از طریق توزیع سوخت متناسب با پیمایش خودرو ارائه خدمات و اطلاعات به مراجع ذیصلاح قانونی و بهره برداران مختلف افزایش ایمنی و ارتقا سطح کنترل و پایش لحظه ای عملکرد ناوگان پایش لحظه ای هوشمند و شناسایی دقیق متخلفین از مقررات ایجاد بانک اطلاعات ناوگان رانندگان، خودروها، ترددها، شرکت‌های حمل‌ونقل و…. مشارکت شرکتهای حمل‌ونقل و صاحبان خودرو در کنترل برخط خودروها قابلیت ردگیری دقیق خودروها و محموله های قاچاق، سرقتی و مشکوک

هفتاد و پنج درصد از منابع مورد نیاز برای سامانه موقعیت یاب برای پرداخت به مالکان خودروهای مشمول، به پیشنهاد وزارت نفت از محل بند (ق)‌تبصره (‌۲) قانون بودجه سال 1393 کل کشور تأمین خواهد شد. در اجرای این تصویب نامه، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی موظف به همکاری با وزارت راه و شهرسازی و کشور می‌باشد.

هدف کمی

واحد

پیشرفت فیزیکی دوره

پیشرفت فیزیکی تجمعی

33000

دستگاه

1000

14000

اهم اقدامات انجام شده عبارتند از: نصب دستگاه ردیاب بر روی 13000 دستگاه اتوبوس و 3688 دستگاه وسیله نقلیه حمل‌ونقل بار مهمترین نتایج و دستاوردها این پروژه عبارتند از: مدیریت مصرف سوخت توسط دولت، کنترل سرعت و ساعت رانندگی پلیس راهور و امکان ردیابی کالا توسط صاحبان خودرو و صاحبان کالا

۲-۴- طرح برخط سازی مراکز معاینه فنی

این طرح با هدف به حداقل رساندن تخلفات صورت گرفته در صدور برگ و برچسب معاینه فنی، ثبت اطلاعات مراجعه و نتایج معاینه فنی به‌صورت سیستمی و جامع، صدور مکانیزه برگه برچسب معاینه فنی و فراهم نمودن بستری مناسب برای ارزیابی و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی در سال 92 آغاز شد و آخرین مرحله آن در شهریورماه سال 94 به پایان رسید.

تاکنون تعداد 149 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در سراسر کشور دایر شده و مشغول فعالیت می‌باشند. افزایش تعداد مراکز و لزوم اعمال کنترل و نظارت بر فعالیت آن‌ها، ضرورت مکانیزه نمودن و برخط سازی صدور برگه و برچسب معاینه فنی و اجرای طرح برخط سازی مراکز معاینه فنی را ایجاب نمود. در حال حاضر کلیه مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین در سراسر کشور به سامانه تحت وب مراکز معاینه فنی متصل بوده و با اخذ کد رهگیری از آن سامانه، برگه و بر چسب معاینه فنی صادر می‌نمایند.

۲-۵- بازارگاه های الکترونیکی حمل‌ونقل جاده‌ای کالا

بازارگاه های حمل‌ونقل واسطه الکترونیکی هستند که با استفاده از بستر اینترنت امکان تعاملات مذاکرات و انجام معاملات بین ارائه‌دهندگان و متقاضیان خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای کالا را فراهم می نمایند. تاکنون پنج شرکت مجوز فعالیت گرفته و در حال فعالیت هستند و حدود 20 شرکت نیز تقاضای مجوز کرده‌اند که مراحل بررسی و فرایند اداری آن‌ها در مراحل پایانی است.

مزایای بازارگاه حمل‌ونقل :

حذف سالن‌های سنتی اعلام بار افزایش بهره‌وری در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای شفافیت بیشتر در امور جابجایی کالا گسترش بازار فعالیت حمل‌ونقل جاده‌ای در کشورهای همسایه

۲-۶- طرح شبکه سیر شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای

بر اساس این طرح در فاز اول، این شرایط ایجاد شد که کلیه شرکت‌ها و مؤسسات مسافربری در قالب یک شبکه سیر مستقل و یا نماینده یک شبکه سیر بدون آنکه ماهیت حقوقی آن دچار خدشه‌ای شود به فعالیت خود ادامه دهند. با انتخاب یک شبکه سیر شرکت‌ها و مؤسسات مذکور صرفاً مجاز به فعالیت با شرکت‌ها و مؤسسات عضو آن شبکه بوده و فعالیت هم‌زمان با چند شبکه سیر مجاز نیست.

در فاز اول طرح 35 شبکه کشوری 2 شبکه منطقه‌ای و 1 شبکه محلی در سطح کشور تشکیل شدند که تعداد 7 شبکه در شهرستان‌ها و مابقی در تهران شکل گرفتند و این تعداد شبکه مجموعاً 1414 شرکت حمل‌ونقل مسافربری را به‌عنوان نمایندگان خود و تعداد 13308 دستگاه ناوگان مسافری اتوبوسی را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. در فاز دوم شاخص‌های ارزیابی شبکه‌های مسافربری تعیین و تعریف‌شده و سپس بر اساس این شاخص‌ها به موضوع ارزیابی هر شبکه پرداخته می‌شود. نهایتاً با تعیین جایگاه هر شبکه، رتبه متعلق به‌صورت ستاره از یک تا پنج ستاره مشخص خواهد شد که 5 ستاره بیانگر بهترین جایگاه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.