| کد خبر: 37484 |

اخبار جاده ای ایران در هفته گذشته / از عدم امکان اتمام ۷۰ درصد پروژه های راهسازی طی ۱۰ سال آینده تا سفر وزیر راه به ترکیه

اتصال ترانزیتی غرب دریای خزر به غرب خلیج فارس، عدم امکان اتمام ۷۰ درصد از پروژه های راه تا ۱۰ سال آینده، ابلاغ دستورالعمل جدید صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت (کارت هوشمند) رانندگان، سفر وزیر راه برای امضای تفاهم نامه ترانزیتی به ترکیه اهم اخبار حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، پاسخگو نبودن بودجه برای اتمام پروژه های عمرانی و زیربنایی از جمله مسائلی بود که مسئولان حوزه ساخت راه های کشور حتی روستایی نسبت به آن متذکر بودند. مشروح برخی از مهم ترین اخبار جاده ای هفته گذشته به شرح زیر است:

اتصال ترانزیتی غرب دریای خزر به غرب خلیج فارس
معاون ساخت بزرگراه‌ها با بیان اینکه حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی بندر امام خمینی(ره)-تهران تا سال 94 به اتمام می‌رسد، از تسریع عبور بارهای ترانزیتی در این مسیر خبر داد و گفت: با تکمیل این مسیر بندر آستارا در ساحل غربی دریای خزر به بندر امام در غرب خلیج فارس متصل می‌شود.
 
خیرالله خادمی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است در کل کشور 8 هزار و 100 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی جدید در قالب تکمیل شبکه بزرگراهی و یا برخی از مسیرهای جدید ارتباطی ترانزیتی احداث شود. همچنین در حال حاضر عملیات اجرایی در‌ پروژه‌های مذکور آغاز شده و جهت اتمام عملیات اجرایی این میزان پروژه 17 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که این رقم از ارقام بودجه سالانه بسیار بیشتر است اما لازم است این کریدورها تکمیل شود.
 
اتمام ۷۰ درصد از پروژه های راه تا ۱۰ سال آینده هم امکان پذیر نیست
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر توسعه راه های روستایی وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: ۷۰ یا ۸۰ درصد پروژه های راه تا ۱۰ سال آینده هم امکان اتمام آنها وجود ندارد.

مرتضی شجاعی در همایش نقش و جایگاه کمیسیون های بررسی و تصویب در ارتقای مطالعات پروژه ها در سنندج گفت: در دو دهه  گذشته به دلیل محدودیت ها و فشارهای سیاسی پروژه های راه از مسیر اصلی خود تا حدودی دور شدند.

وی افزود: متاسفانه در این دو دهه اخیر بیشتر پروژه ها در راستای اهداف سیاسی نه اقتصادی و اجتماعی به اجرا درآمده اند و همین امر موجب شده امروز شاهد وجود پروژه های نیمه تمام زیادی در سطح کشور باشیم. همچنین برای توسعه راه های روستایی وزارت راه وشهرسازی افزود: با بررسی های صورت گرفته شده درصدد و تلاش هستیم ۲۰ درصد از پروژه های در حال اجرا را به اتمام برسانیم.
 
ابلاغ دستورالعمل جدید صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت (کارت هوشمند) رانندگان
معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل پایانه های استان تهران با بیان اینکه " تسهیل در فرآیند فعالیت‌های حرفه‌ای در بخش از جمله مزیت‌های دستورالعمل جدید دانست و گفت: تعیین شرایط سنی متقاضیان به تفکیک فعالیت در دو بخش بار (رانندگان باری گواهینامه پایه دوم حداقل 23سال ورانندگان باری گواهینامه پایه یکم حداقل 25سال) و مسافر (برای رانندگان سواری ومینی بوس حداقل 23سال و رانندگان اتوبوس حداقل 25سال) و حداکثر سن برای کلیه رانندگان به استثنای رانندگان حمل و نقل روستایی 55سال از موارد لازم برای دریافت کارت هوشمند رانندگان برون شهری است وافرادی که به تازگی برای رانندگی بر روی اتوبوس‌های بین‌شهری فعالیت می‌نمایند در راستای تجربه اندوزی در سال اول صرفاً به عنوان راننده دوم می‌توانند فعالیت نمایند. 

عبدالملکی تصریح کرد: برای تمدید کارت هوشمند رانندگی علاوه بر معرفی نامه از انجمن صنفی ویا کانون رانندگان بار ومسافر ،به استثنای رانندگان بخش حمل ونقل روستایی همراه داشتن 24 فقره بارنامه صادر شده برای رانندگان بخش کالاباحداقل مسافت 10000کیلومتر و 60 فقره صورت وضعیت حمل و نقل مسافر برای رانندگان بخش مسافر برون شهری با حداقل طی مسافت 30000کیلومتر وبرای رانندگان حمل ونقل روستایی دارابودن کارکرد به میزان حداقل تعداد24صورت وضعیت مسافری باحداقل طی مسافت 4000کیلومتر در یک سال الزامی است .

 همچنین وی اعلام داشت :برای تمدید کارت هوشمند رانندگان بخش حمل و نقل بین المللی نیز دارا بودن حداقل 24فقره بارنامه بین المللی و یا 6فقره CMR رسید شده را در یک سال ضروری است.
 
ایرانی‌ها باز به ترکیه می‌روند؛ شاید در مرز بازرگان گشایش شود
سیده فاطمه مقیمی  با بیان اینکه هنوز توافق جدیدی برای تردد کامیون‌ها در مرز بازرگان انجام نشده و ترددها براساس روال قبل انجام می شود، گفت: قرار است بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی ترکیه وارد مذاکره شود و پس از آن وزیر راه ایران برای توافقات دوجانبه به این کشور سفر خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط به قبل از مسدود شدن مرزها بازگشته است، گفت: دو طرف باید به یک تفاهم نامه مرزی و جاده ای جدید دست پیدا کنند که مطمئنا با رفتن وزیر راه به ترکیه این اتفاق خواهد افتاد. احتمالا زمینه اولیه سفر وزیر راه به ترکیه فراهم می شود و در بعد احتمال برگزاری نشست کمیسیون اقتصادی بین دو کشور اتفاق وجود دارد اما ابتدا باید توافقات توسط بخش خصوصی دو طرف حاصل شود و در مرحله بعد اگر تفاهمات جدیدی بدست بیاید موافقت نامه‌های حمل و نقل جدید توسط وزرا امضا می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.