نوسازی ۳۰۰۰ اتوبوس ۳۰ همت اعتبار می خواهد؛ ۵ همت تخصیص دادیم
برای تحقق هدف نوسازی ۱۱۰ هزار دستگاه در برنامه هفتم، ابتدا باید سن فرسودگی تعریف و سپس با تامین تسهیلات، مسیر نوسازی هموار شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینکه برای نوسازی ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس به ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم، گفت: برای تحقق هدف نوسازی ۱۱۰ هزار دستگاه در برنامه هفتم، ابتدا باید سن فرسودگی تعریف و سپس با تامین تسهیلات، مسیر نوسازی هموار شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد معاصر، رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور ضمن اشاره به تکلیف دولت برای نوسازی ۱۱۰ هزار دستگاه ناوگان فرسوده در برنامه هفتم اظهار داشت: نوسازی ناوگان حمل ونقل یک دغدغه مهم و اساسی است اما موانع متعددی در مسیر آن وجود دارد که باید ابتدا شناسایی و سپس برطرف شوند.
وی مهم ترین مانع در تحقق این امر را فقدان تعریف دقیق از «سن فرسودگی» دانست و افزود: در حال حاضر مشخص نیست کدام خودروها دیگر نباید در شبکه حمل ونقل فعالیت کنند یا از سوخت یارانه ای بهره مند شوند. بر اساس قوانین موجود از جمله قانون هوای پاک، هر وسیله نقلیه ای که معاینه فنی دریافت کند، می تواند همچنان تردد داشته باشد؛ بنابراین ملاک روشنی برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه وجود ندارد.
اکبری تاکید کرد: تا زمانی که سن فرسودگی تعریف نشود، اجرای برنامه نوسازی با چالش مواجه خواهد بود. در کنار آن، دولت باید تسهیلاتی فراهم کند تا رانندگان بتوانند وسایل نقلیه فرسوده خود را اسقاط کرده و با بهره مندی از حمایت های مالی، ناوگان نو دریافت کنند.
وی با اشاره به تجربیات موفق گذشته تصریح کرد: در سال های قبل، از محل صرفه جویی سوخت و با تصویب شورای اقتصاد، امکان نوسازی ۸۵ هزار دستگاه فراهم شد اما اجرای این مصوبات نیازمند همکاری وزارت نفت، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، تولیدکنندگان داخلی و بانک ها است.
اکبری گفت: برای نوسازی فقط سه هزار دستگاه اتوبوس به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم. این مبلغ باید از منابع متنوعی همچون صندوق توسعه ملی، بانک ها، صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و آورده شخصی تامین شود. سازمان راهداری خود پنج هزار میلیارد تومان اختصاص داده و در حال مذاکره با سایر نهادها برای تامین باقی مانده منابع است.
رئیس سازمان راهداری همچنین افزود: در حوزه ناوگان باری، تامین اعتبار کمتری لازم است اما باید سازوکار وام دهی مناسب با سود پایین فراهم شود تا دولت بتواند مابه التفاوت آن را پرداخت کند.
وی به مشکلات پیش آمده در روند اسقاط کامیون ها نیز اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته به دلیل مشکلات ساختاری در فرآیند اسقاط، انگیزه تولیدکنندگان داخلی برای مشارکت در طرح های نوسازی کاهش یافته است. با این حال، تفاهم نامه هایی برای احیای همکاری با آن ها در حال امضا و اجراست.
اکبری تاکید کرد: در کشور کامیون فرسوده زیادی داریم و دولت باید شرایط را برای جایگزینی آن ها جذاب کند. اگر یک راننده کامیون ۴۰ یا ۵۰ ساله بداند که می تواند با کمک تسهیلات، خودرویی نو با مصرف پایین و درآمد بالاتر داشته باشد، انگیزه لازم برای نوسازی حتما در وی ایجاد می شود.