| کد خبر: 249567 |

معاون برنامه ریزی سازمان بنادر در تبیین " ظرفیت های راهبرد اقتصاد دریاپایه" عنوان کرد:

استفاده از ظرفیت های دریایی، طی یک دهه، ۷ برابر شد

عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادرودریانوردی، در میزگرد برنامه تلویزیونی جریان، به بررسی راهبرد استفاده از ظرفیت‌های دریایی و حرکت به سمت اقتصاد آبی و توسعه دریامحور، پرداخت.

تین نیوز

عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادرودریانوردی، در میزگرد برنامه تلویزیونی جریان، به بررسی راهبرد استفاده از ظرفیت های دریایی و حرکت به سمت اقتصاد آبی و توسعه دریامحور، پرداخت.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  حسن بیک محمدلو  عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادرودریانوردی با بیان اینکه ۶ اَبَر روند جهانی باعث توجه ویژه جهان نسبت به دریا و ظرفیت های دریایی شده است، تاکید کرد: اَبَر روندهایی مثل پیشرفت فناوری، افزایش مصرف، موضوعات ژئوپلیتیک، کاهش منابع خشکی، مسائل رشد جمعیت و تغییرات اقلیمی مهم ترین عوامل حرکت کشورها به سمت استفاده از دریا محسوب می شود.

وی با بیان اینکه طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۱۳، استفاده از ظرفیت ها و منابع دریایی در بیشتر کشورهای پیشرفته صاحب دریا، ۷ برابر شده است، اظهار داشت: طبق آمار، سهم ایران از اقتصاد دریا کمی بیشتر از ۲ درصد است که نشان می دهد ما نتوانسته ایم از این ظرفیت فزاینده به درستی بهره ببریم.

عضو هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر برنامه ریزی و مدیریت اقتصاد دریامحور در برنامه های کلان اقتصادی کشور در ادوار مختلف، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانه گام دوم انقلاب و همچنین در بند ۱۱ سیاست های ابلاغی برنامه هفتم، بر بهره مندی کامل از همه ظرفیت های دریایی و اقتصاد مبتنی بر دریا و توسعه پایدار بر اساس اقتصاد آبی تاکیدات موکد داشته اند.

بیک محمدلو با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه برخی از موضوعات و پیشران های کلیدی درج شده است که یکی از آنها اقتصاد دریامحور است، گفت: محور بودن دریا در اقتصاد به معنی تغییر نگاه در برنامه ریزی اقتصادی کشور و جبران غفلت تاریخی در استقرار صنایع مختلف در پسکرانه دریا است.

معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت و منابع با بیان اینکه اجرای بی کم وکاست راهبرد اقتصاد دریا پایه به یک نهاد فرابخشی و فرادستگاهی نیاز دارد؛ چراکه موضوع اقتصاد دریایی با مشارکت همه بخش های ذیربط معنا پیدا می کند و منحصر در یک سازمان یا یک وزارتخانه نیست.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، بیک محمدلو در خصوص اقدمات دولت سیزدهم در خصوص اجرایی سازی راهبرد اقتصاد دریامحور، اظهار داشت: هم اکنون در رویکرد حمل ونقلی کشور، مفهوم لجستیک، بروز و ظهور  جدی تری پیدا کرده است و بندر به عنوان قطب اصلی در کنار سایر پشیبان ها قرار دارد.

وی افزود: نگاه ما به دریا به عنوان عنصر راهبردی برای تبدیل شدن به قدرت باید تغییر کند. در این فرایند، به جز تغییر نگاه به تعاملات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه، نباید از مشارکت مردم ساحل نشین در پیشبرد طرح های اقتصادی و پروژه های توسعه ای غافل شویم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.