| کد خبر: 215383 |

◄ آیا طرح عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها با شکست مواجه می‌شود؟

طی دو سال گذشته عوارض حدود ۱۱ آزادراه کشور الکترونیکی شد و دیگر نیاز نبود مردم برای پرداخت عوارض در ایستگاه‌های عوارضی و صف‌های طولانی آن منتظر باشند اما این روزها خبر بازگشت باجه عوارض به آزادراه ها در حالی مطرح می‌شود که عوارض ورودی و خروجی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال که در اسفندماه سال گذشته افتتاح شد به دلیل عدم پرداخت عوارض الکترونیکی توسط مسافران به حالت دستی برگشته است و زمزمه بازگشت باجه‌های عوارضی‌ به آزادراه‌های کشور نیز به گوش می‌رسد.

تین نیوز

طی دو سال گذشته عوارض حدود ۱۱ آزادراه کشور الکترونیکی شد و دیگر نیاز نبود مردم برای پرداخت عوارض در ایستگاه‌های عوارضی و صف‌های طولانی آن منتظر باشند. اما این روزها خبر بازگشت باجه عوارض به آزادراه ها در حالی مطرح می‌شود که عوارض ورودی و خروجی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال که در اسفندماه سال گذشته افتتاح شد به دلیل عدم پرداخت عوارض الکترونیکی توسط مسافران به حالت دستی برگشته است و زمزمه بازگشت باجه‌های عوارضی‌ به آزادراه‌های کشور نیز به گوش می‌رسد.

به گزارش تین نیوز، موضوع از جایی جدی شد که خشایار خاشع  دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها اعلام کرد به دلیل عدم پرداخت الکترونیکی وجه آزادراه ها از سوی مسافران، امکان بازگشت باجه‌های عوارضی‌ به آزادراه‌های کشور وجود دارد.

روند کند الحاق آزادراه‌های جدید به طرح عوارض الکترونیکی

او گفته بود:  هنوز ۶۰ درصد افرادی که از آزادراهها عبور کرده‌اند عوارض الکترونیکی خود را پرداخت نکرده‌اند که این ناهماهنگی موجب شده تا روند الحاق آزادراه‌های جدید به این طرح کند شود،  این در حالی است که پس از اجرای این طرح در ۴ آزادراه قرار بود ۶ آزادراه دیگر به این طرح بپیوندند اما هنوز ۶۰ درصد افرادی که از آزادراه‌ها عبور کرده‌اند عوارض الکترونیکی خود را پرداخت نکرده‌اند.

قوانین بالادستی تسهیل کننده نیست

او به این موضوع اشاره کرده بود که قوانین بالادستی برای حمایت از پرداخت عوارض الکترونیکی وجود ندارد، که برای مثال عدم پرداخت الکترونیکی عوارض از سوی مسافران منجر به توقیف خودرو نمی‌شود، لازمه اجرای آن وجود قوانین بالادستی و حمایتی است که استفاده‌کنندگان راه را ملزم به پرداخت عوارض کند و اگر تأخیر در پرداخت داشتند هزینه دیرکرد را نیز پرداخت کنند. مثل عوارض خودرو که معمولاً شهرداری از مردم دریافت می‌کند یا اخذ جرائم، گلوگاهایی مانند فروش خودرو، تعویض پلاک، استرداد خودرو از پارکینگ و مانند آن وجود دارد که صاحب خودرو مجبور به تسویه بدهی و دیرکرد آن است.

دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها با بیان اینکه تاکنون چنین الزامی برای پرداخت عوارض و دیرکرد آن وجود نداشته، گفت: درصد پایینی از عوارض عبور از آزادراه‌ها پرداخت می‌شود و سرمایه‌گذاران آزادراه‌ها دیگر ظرفیت آن را ندارند که بعد از این حجم سرمایه‌گذاری با این قیمت دلار، عوارض هم نگیرند.

بیشتر بخوانید

نیمی از خودرو‌های عبوری از آزادراه‌ها عوارض نمی‌دهند

مخالفت وزیر با دستی شدن عوارض آزادراه‌های الکترونیکی

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که طبق گفته خیرالله خادمی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل‌ونقل کشور، وزیر راه و شهرسازی به شدت با دستی شدن عوارض آزادراهی مخالفت کرده است.

خادمی در این رابطه عنوان کرده است: همه تلاش خود را می‌کنیم تا این طرح با شکست مواجه نشود، اما مردم باید همکاری کنند و عوارض آزادراه‌های الکترونیکی را پرداخت کنند تا بتوانیم این پروژه را به دیگر آزادراه‌های کشور توسعه دهیم. مسلماً اگر پلیس در این زمینه به میدان بیاید و کسانی که عوارضشان را نمی‌دهند جریمه شوند، اثرگذاری بالایی خواهد داشت.

در همین راستا و با استقبال سرد مردم از طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی باعث شد تا وزارت راه و شهرسازی با پلیس راهور تفاهم‌نامه‌ای را به امضا برساند که در راستای آن پلیس برای رانندگان بدهکار که عوارض الکترونیکی آزادراهشان را پرداخت نکردند پیامک ارسال کند و اگر مردم با وجود مهلت پلیس برای پرداخت عوارض نسبت به پرداخت آن  اقدام نکند جریمه برای رانندگان و مالکان خودروی بدهکار در نظر بگیرند.

بعد از این موضوع خادمی در خصوص این تفاهم‌نامه ابراز کرد: بر اساس تفاهم‌نامه امضاء شده قرار بود پس از این که مردم عوارضشان را با وجود ارسال پیامک ندادند جریمه شوند و هرگاه به پلیس مراجعه کردند آن‌ها را به ما معرفی کنند تا عوارض آزادراهی‌شان را تسویه کنند اما ممکن است مردم یک سال به پلیس مراجعه نکنند بنابراین تنها راه کاری که جواب می‌دهد همکاری صددرصدی مردم است.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی نیز برای مردم مشکلاتی را به همراه داشت؛ برای مثال بسیاری از مسافران در طول مدتی که از اجرای این طرح می‌گذرد با تماس با این شبکه خبری نسبت به محاسبه اشتباه عوارض آزادراهی شکایت داشتند.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمینه الکترونیکی کردن پرداخت عوارض آزادراه‌های کشور وجود دارد بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاران این آزادراه‌هاست که بخش عمده آن از طریق عوارض صورت می‌گیرد؛ که در صورت عدم استقبال مردم از این طرح امکان شکست این طرح وجود دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.