دو ابرپروژه توسعه اقتصادی شرقی کشور روی ریل پیشرفت
با بهره برداری از ۳۰ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان-بیرجند و پیشرفت های رو به جلو در پروژه راه آهن چابهار-سرخس، استان های نوار شرقی کشور در مسیر تبدیل به یک هاب ترانزیتی در شرق ایران قرار دارند.

با بهره برداری از ۳۰ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان-بیرجند و پیشرفت های رو به جلو در پروژه راه آهن چابهار-سرخس، استان های نوار شرقی کشور در مسیر تبدیل به یک هاب ترانزیتی در شرق ایران قرار دارند.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس؛ در راستای توسعه زیرساخت های حمل ونقل و توسعه نوار شرقی کشور، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان مهدی پارسی اعلام کرد که تا پایان سال جاری، ۳۰ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان-بیرجند به بهره برداری خواهد رسید.
مهدی پارسی در این خصوص گفت: «این پروژه نه تنها به کاهش تصادفات و افزایش ایمنی سفر کمک می کند، بلکه نقش مهمی در تسهیل مبادلات تجاری و ارتقاء کیفیت زندگی در استان ایفا خواهد کرد.»طول کل مسیر زاهدان تا بیرجند ۲۱۱ کیلومتر است که تاکنون ۱۵۰ کیلومتر آن به بزرگراه تبدیل شده و در حال بهره برداری است. پروژه بزرگراهی در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ درصد در حال ساخت است و نیازمند تخصیص اعتبارات لازم برای تسریع در روند تکمیل است.
پارسی تأکید کرد که تأمین منابع مالی به موقع می تواند این پروژه را در زمان کوتاه تری به مرحله بهره برداری برساند.در همین راستا، استاندار سیستان و بلوچستان منصور بیجار نیز با حضور در پروژه زاهدان-بیرجند به بررسی وضعیت عملیات اجرایی پرداخت و بر اهمیت این بزرگراه به عنوان یکی از شریان های حیاتی کشور تأکید کرد.
بیجار افزود: «تکمیل این پروژه به عنوان اولویت اصلی استان، به تثبیت جایگاه سیستان و بلوچستان به عنوان حلقه کلیدی کریدور ترانزیتی شرق ایران کمک می کند.»در کنار این پروژه، راه آهن چابهار-سرخس به عنوان یک کاتالیزور برای تحول اقتصادی و ترانزیتی شرق ایران در حال پیشرفت است. این پروژه که از بندر چابهار به سرخس متصل می شود، می تواند به تسهیل مبادلات تجاری کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی و افغانستان کمک کند و به توسعه پایدار منطقه بپردازد.
استاندار خراسان جنوبی، سید محمدرضا هاشمی، تأکید کرد که این پروژه به عنوان شریانی حیاتی، زیرساخت های ترانزیتی کشور را تقویت می کند و به اتصال به کریدورهای بین المللی کمک خواهد کرد.به گفته مهدی باقری، کارشناس حمل ونقل و ترانزیت، تکمیل این راه آهن می تواند تحولاتی عظیم در اقتصاد سواحل مکران و ترانزیت کالا در جنوب شرق کشور ایجاد کند.
وی افزود که با ورود بخش غیردولتی به سرمایه گذاری در این پروژه، انتظار می رود که امنیت و توسعه شرق کشور بهبود یابد.این پروژه ها به عنوان نمادهایی از تلاش های مستمر برای بهبود زیرساخت ها، ارتقای سطح زندگی مردم و توسعه پهنای شرقی ایران، می توانند به رونق اقتصادی و اجتماعی کشور کمک کنند.
با توجه به موقعیت جغرافیایی راهبُردی این منطقه از جمله دسترسی به تنها بندر اقیانوسی کشور یعنی بندر چابهار، بزرگراه زاهدان-بیرجند و راه آهن چابهار-سرخس می توانند به عنوان محورهای اصلی ترانزیت و تجارت در شرق ایران عمل کنند.در نهایت، این دو پروژه بزرگراهی و ریلی نه تنها به توسعه زیرساخت های حمل ونقل کمک می کنند، بلکه به تقویت پیوندهای اقتصادی و فرهنگی میان استان های مختلف و دیگر کشورها نیز می انجامند و به تحقق اهداف توسعه پایدار کمک خواهند کرد.