بازدید سایت : ۱۸۷۹۶
| کد خبر ۳۰۲۷۲۲
کپی شد

بررسی آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان

​آخرین وضعیت اجرای پروژه راه آهن چابهار - زاهدان که با اجرای آن، اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی محقق می شود، با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان
تین نیوز |

​آخرین وضعیت اجرای پروژه راه آهن چابهار - زاهدان که با اجرای آن، اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی محقق می شود، با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، نشست بررسی آخرین وضعیت پروژه راه آهن چابهار- زاهدان با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به عنوان پیمانکار این پروژه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار و میزان پیشرفت این پروژه و چالش های پیش روی اجرای آن بررسی شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با تاکید بر ضرورت اتمام راه آهن چابهار- زاهدان تا پایان سال جاری، راهکارهایی برای تامین مالی پروژه و رفع برخی چالش های آن، مطرح کرد.

فرزانه صادق در ادامه انتخاب قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به عنوان پیمانکار این پروژه ملی را انتخابی درست دانست و گفت: با توجه به شرایط کشور از روش های مختلف برای تامین بودجه این پروژه مهم اقدام خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: باید عزم خود را برای اتمام پروژه تا پایان سال جزم کنیم.

گفتنی است براساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

 پروژه راه آهن چابهار- زاهدان با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و همچنین بهره مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی طراحی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می شود.

ارزش روز این پروژه ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده که بخش اول آن، خط ریلی چابهار- نیکشهر به طول ۱۴۴ کیلومتر، ۸۲ درصد پیشرفت دارد. بخش دوم این پروژه یعنی نیکشهر- ایرانشهر نیز با ۱۸۲ کیلومتر طول کلی به ۶۱ درصد رسیده است و بخش سوم، ایرانشهر- خاش به طول ۱۵۱ کیلومتر دارای پیشرفت ۸۸ درصدی است.

از اهداف این پروژه می توان به امکان اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیر عامل اشاره کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.