بازدید سایت : ۷۰۱۴۸
| کد خبر ۲۸۷۶۰۶
کپی شد

توسعه ظرفیت پالایشگاهی و اتصال بنادر به شبکه ریلی کشور نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: توسعه ظرفیت پالایشگاهی و اتصال بنادر به شبکه ریلی کشور و اقتصاد دریامحور می تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند.

توسعه ظرفیت پالایشگاهی و اتصال بنادر به شبکه ریلی کشور نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد
تین نیوز |

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در همایش ملی توسعه پایدار از پنجره جزایر ایرانی که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهار کرد: خواست نظام استکبار جلوگیری از پیشرفت سایر کشورهاست و این برای بقای پیشتازی و سلطه آن ها ضروری است. هرجا موقعیت ژئوپلیتیکی وجود دارد، استکبار جهانی بحران ایجاد می کند تا حکمرانی خود را تحمیل کرده و آن را زنده نگه دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به توافق برجام عنوان کرد: با رایزنی های صورت گرفته، سند برجام امضا شد، اما در ادامه با اقدام ترامپ در پاره کردن این سند، مشکلاتی برای این توافق بین المللی ایجاد شد. در این توافق، اتهامات ایران با بررسی چندین موضوع بسته شد و بازرسان آژانس اعلام کردند که ایران تخلفی نکرده است.

اسلامی با بیان اینکه ۳۶۰۰ شغل مرتبط با دریا و اقتصاد دریایی وجود دارد، اظهار کرد: هر پیشرفتی باید بعد اجتماعی داشته باشد تا به بهبود زندگی مردم و افزایش درآمد سرانه کمک کند. عدم ایجاد این مشاغل به دلیل نبود نگاه صحیح به اقتصاد دریا است و باید به این مسئله توجه شود. تجربه نشان داده که طرح هایی که بر اساس آمایش سرزمینی و ارزیابی استعدادهای بومی طراحی شده اند، موفق تر بوده اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: منطقه مکران با طبیعتی منحصربه فرد، ظرفیت فراوانی در حوزه های اقتصادی، صنعتی و گردشگری دارد. جمعیت و بخش های سرزمینی این منطقه توانایی تبدیل شدن به موتور پیشرفت کشور را دارند.

وی ادامه داد: در خصوص دو طرح انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار و خط لوله گوره به جاسک، باید اثرات زیست محیطی و تغییرات اقلیمی مدنظر قرار گیرد. خوشبختانه این طرح ها با تأیید هیئت دولت و بر اساس مطالعات زیست محیطی اجرا می شوند.

اسلامی بیان کرد: توسعه ظرفیت پالایشگاهی و اتصال بنادر به شبکه ریلی کشور و اقتصاد دریامحور می تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی تأمین ۱۰ تا ۲۰ هزار مگاوات برق برای مناطق ساحلی را پیش بینی کرده است. این هدف نیازمند سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد دلاری تا سال ۱۴۲۰ است.

اسلامی با اشاره به تعهدات جهانی برای کاهش تولید کربن تا سال ۲۰۵۰ گفت: کشور باید به سمت استفاده از انرژی پاک حرکت کند. نیروگاه های هسته ای بهترین راه برای مقابله با فشارهای سیاسی و تأمین این نیاز هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در اجلاس کاپ ۲۸، کشورهای دارای نیروگاه اتمی متعهد شدند که ظرفیت این نیروگاه ها را سه برابر کنند. در اجلاس کاپ ۲۹ نیز که در باکو برگزار شد، بر تولید انرژی پاک تأکید شد. ایران نیز باید سهم خود را در این زمینه ایفا کند تا بتواند اقتصاد دریامحور را تقویت کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    به اهميت اتصال بنادر به شبكه ريلي اشاره كردند
    بارهاي بندري به عنوان بارهاي انبوه با مقاصد حمل طولاني از بارهاي مناسب براي حمل ريلي هستند
    اكنون بنادر امير آباد بندرعباس بندر امام بندر خرمشهر و بندر كاسپين به شبكه ريلي متصل هستند
    بپرسيد كه در اين بنادر چند درصد بار ورودي و خروجي از بندر به صورت ريلي حمل مي شود؟
    جواب :‌ ميانگين كمتر از پنج درصد
    وقتي حمل و نقل ريلي و بنادر در هماهنگي با هم فعال نيستند بارهاي بندري جذب راه آهن نمي شود،
    در چنين شرايطي اتصال بنادر به شبكه ريلي چه ضرورتي دارد؟

  • ناشناس پاسخ

    اتصال ريلي چابهار مفيد است ولي اگر بارهاي بندري را نتوان جذب راه آهن نمود، اين اتصال به ثمر نمي نشيند همانطور كه اكنون بارهاي بندرعباس جذب راه آهن نمي شود و از ظرفيت راه آهن بافق بندرعباس استفاده نمي شود.
    علت اين وضعيت را مسئولان بنادر و شركت راه آهن توضيح دهند كه چرا به عنوان بخشهاي حاكميتي از ايجاد زمينه هدايت بخش غيردولتي و رونق فعاليت ريلي در حمل بارهاي بندري ناتوان هستند؟

  • علیرضا اسداللهی پاسخ

    سلام پیشنهاد میکنم ابتدا حتما باید براي راه آهن شیراز به بوشهر وبندر عسلویه بندرپارسیان بندر لنگه جزیره قشم برای ترانزیت کالا ومخصوصا مسافری وقطار شهری مترو تراموا مونوریل ایستگاه‌های چند منظوره از آستارا انزلی رشت قزوین تهران اصفهان شیراز به بوشهر وبندر عسلویه بندرپارسیان بندر لنگه جزیره قشم بصورت ویژه ریل قطار برقی با مشارکت بخش خصوصی همزمان احداث شود تا ظرف مدت زمان کوتاهی می‌شود هر ساعت ۳۰۰کیلومتر مسافت طی شده ۱۰ساعت این مسیر طی بشود بامشارکت قطر عمان امارات بحرین سرمایه مشارکت روسیه واذربایجان هم چندین میلیارد دلار بخش ترانزیت کالا درسال برای ایران درآمد خوبی میشه داشت

  • علیرضا اسداللهی پاسخ

    سلام پیشنهاد میکنم مشارکت بخش خصوصی همزمان احداث راه آهن برقی آستا به بوشهر عسلویه بندرپارسیان لنگه جزیره قشم از ظرفیت آستان قدس رضوی وخیرین فعالیت های بزرگ گردشگری مانند بازارصنایع دستی مراکز خرید هتل‌ها ۵و۴و۳ستاره رستوران‌ها شیک اقامتگاه‌های بین راهی گردشگری بین‌المللی ومخصوصا مناطق آزاد تجاری ویژه اقتصادی بین‌المللی مشترک بازرگانی آپارتمان‌های مسکونی ویلاهای دوبلکس عالی شهرهای بزرگ جدیدی در این مسیر ساخته بشود بامشارکت بخش خصوصی خصوصا بوشهر بندری قدیمی واستاراشهربین اللملی خواهندشد