قفل ترانزیت باز شد؛ تردد واگن های ایرانی در آسیای میانه آزاد شد
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی از رفع محدودیت تردد واگن های ایرانی در کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان خبر داد؛ اقدامی که به گفته وی، نقطه عطفی در تقویت ترانزیت منطقه ای و دیپلماسی حمل ونقل ایران به شمار می رود.
با رفع محدودیت تردد واگن های ایرانی در سه کشور مهم آسیای میانه، مسیر ترانزیت ریلی ایران وارد مرحله تازه ای شد؛ اتفاقی که هم زمان با پیشرفت پروژه های کلیدی مانند راه آهن رشت–آستارا و چابهار–زاهدان، جایگاه ایران را در کریدورهای بین المللی تقویت می کند.
به گزارش تین نیوز، رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی از رفع محدودیت تردد واگن های ایرانی در کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان خبر داد و این اقدام را یکی از مهم ترین دستاوردهای دیپلماسی حمل ونقل دولت چهاردهم دانست؛ تحولی که هم زمان با تسریع در اجرای پروژه های کلیدی از جمله راه آهن رشت–آستارا، جایگاه ایران را در کریدورهای بین المللی تقویت می کند.
امین ترفع، مشاور وزیر راه و شهرسازی، روز سه شنبه ۲۵ آذر در نهمین نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با اشاره به راهبرد جدید وزارت راه در حوزه ترانزیت اظهار کرد: با وجود محدودیت های خارجی و چالش های داخلی، سیاست ضدانزواگرایانه و تقویت دیپلماسی حمل ونقل در دستور کار قرار گرفت تا نقش ایران در زنجیره ترانزیت منطقه ای حفظ و تقویت شود.
وی افزود: در همین راستا، محدودیت تردد واگن های ایرانی در کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان که پیش از این مانعی جدی برای توسعه ترانزیت ریلی محسوب می شد، رفع شده و این موضوع می تواند به افزایش سهم ایران از حمل ونقل بین المللی منجر شود.
رشت–آستارا؛ حلقه مفقوده کریدور شمال–جنوب
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت پروژه راه آهن رشت–آستارا گفت: این مسیر یکی از مهم ترین حلقه های کریدور شمال–جنوب است که اتصال شبکه ریلی ایران به جمهوری آذربایجان، روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا را ممکن می کند. تاکنون بیش از ۱۰۰ کیلومتر از اراضی این مسیر تملک شده و برنامه ریزی شده است عملیات اجرایی ساخت راه آهن رشت–آستارا از ابتدای سال آینده آغاز شود.
ترفع با اشاره به نقش این پروژه در توسعه تجارت منطقه ای تصریح کرد: تکمیل این مسیر ریلی، ظرفیت ترانزیتی کشور را به شکل قابل توجهی افزایش داده و ایران را به یکی از امن ترین و مقرون به صرفه ترین مسیرهای انتقال کالا در منطقه تبدیل می کند.
پیشرفت پروژه های اولویت دار ریلی
وی راه آهن چابهار–زاهدان را از دیگر پروژه های اولویت دار وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: این مسیر علاوه بر تکمیل شبکه ریلی داخلی، اتصال بندر چابهار به شبکه های حمل ونقل پیرامونی را فراهم می کند و طی سال جاری حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
ترفع همچنین به تکمیل مین روبی مسیر ریلی شلمچه–بصره، تداوم بازسازی مسیر ریلی خواف–هرات و افزایش تردد قطارهای تجاری از این مسیر اشاره کرد و افزود: توسعه زیرساخت ها با وجود محدودیت منابع، با اولویت بندی دقیق در حال انجام است.
ایران؛ مسیر امن و پایدار ترانزیت منطقه
مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران همچنان بهترین مسیر ترانزیتی منطقه محسوب می شود، اظهار کرد: حتی در صورت ایجاد مسیرهای جایگزین در منطقه، مزیت هایی مانند امنیت، صرفه اقتصادی و روان بودن مسیر، جایگاه ایران را حفظ خواهد کرد.
وی در پایان، آغاز به کار ستاد ملی ترانزیت و توسعه همکاری های حمل ونقلی با کشورهای همسایه و آسیای میانه را نشانه ای از عزم جدی دولت برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی منطقه دانست.