| کد خبر: 268879 |

فصل شکوفایی تجارت با همسایه شرقی

مسئولان اداره راه آهن هرات می گویند که  قرار است از اسفندماه صادرات و واردات از طریق راه آهن هرات- خواف آغاز شود. براساس تفاهم  نامه افغانستان و ایران، در سال نخست قرار است تا 500هزار تُن کالا های وارداتی و صادراتی از طریق این راه آهن میان دو کشور انتقال یابد .از طرفی رئیس راه  آهن هرات اعلام کرده است که در اسفندماه از طریق این راه  آهن واردات و صادرات انجام می شود و در آخر اسفند یا اول بهار این خط آماده حمل و نقل مسافر نیز خواهد بود.

تین نیوز

 مسئولان اداره راه آهن هرات می گویند که  قرار است از اسفندماه صادرات و واردات از طریق راه آهن هرات- خواف آغاز شود. براساس تفاهم  نامه افغانستان و ایران، در سال نخست قرار است تا 500هزار تُن کالا های وارداتی و صادراتی از طریق این راه آهن میان دو کشور انتقال یابد .از طرفی رئیس راه  آهن هرات اعلام کرده است که در اسفندماه از طریق این راه  آهن واردات و صادرات انجام می شود و در آخر اسفند یا اول بهار این خط آماده حمل و نقل مسافر نیز خواهد بود.

تشکیل کنسرسیوم افغانستان برای رفع مشکلات راه آهن خواف - هرات

خط ریلی خواف هرات نقطه پیوند چین به اروپا از مسیر ایران

 

 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از شهرآرا، گفته می شود که تمام امکانات در ایستگاه روزنک راه آهن هرات- خواف فراهم شده و رئیس گمرک هرات نیز تأکید کرده است که ما تأسیسات کافی را فعال کرده ایم. فعالان اقتصادی معتقدند که از لحاظ منطقه ای، راه آهن خواف – هرات به عنوان نقطه وصل «دالان ریلی شرق- غرب» عمل می کند و کشورهای ترکیه، ایران، افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و چین شرکای اصلی این دالان مهم ریلی خواهند بود.

خوش بینی درباره رونق صادرات ریلی

رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان درباره تأثیر راه آهن هرات- خواف گفت: هنگامی که مسیر ریلی جدیدی قرار است باز شود، یک دوره آزمایشی دارد و بعد از آن بحث تأمین و تحویل کالا و آمادگی و باور بخش خصوصی برای استفاده از این مسیر مطرح می شود.
محمود سیادت با بیان اینکه آینده انتقال کالا از مسیر ریلی را بسیار خوب می بینم، بیان کرد: خوشبختانه مسئولان استانی و کشوری به این موضوع توجه لازم را داشته اند و سرمایه گذاری مناسبی برای احداث و فعال سازی مسیر خواف به روزنک انجام شده است. پیگیری های زیادی هم نماینده رئیس جمهور در این موضوع داشته است.
وی یادآور شد: ممکن است چند روز بهره برداری از این خط تأخیر داشته باشد ولی آخرین اطلاعات نشان می دهد که مسیر آماده است. طبیعتا تا این مسیر دائمی و فعالیتش مستمر شود زمان خواهد برد تا هم تجار به این مسیر اعتماد کنند و هم مسائل آزمایشی اش طی شود. سیادت ادامه داد: افغانستان از نظر موقعیت جغرافیایی قلب آسیاست، برای اینکه از یک طرف به چین و پاکستان و از طرف دیگر به کشورهای آسیای میانه، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان متصل است. اگر امنیت در این کشور برقرار باشد و کارهای زیرساختی انجام شود، یکی از بهترین گزینه ها برای اتصال ایران به آسیای میانه و چین است که بسیار برای ما هم مهم است. رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان اضافه کرد: طی دو سال اخیر برای آماده سازی جاده بدخشان به چین اقدامات خوبی شده که اکنون مراحل نهایی را طی می کند. همچنین بحث اتصال ریلی ازبکستان از مسیر افغانستان به پاکستان نهایی شده و کارهای عملی اش در حال آغاز است.
سیادت تأکید کرد: باوجود آنکه ۱۵میلیون نفر از جمعیت افغانستان در فقر کامل به سر می برند و با کمک سازمان های جهانی و سازمان ملل امرار معاش می کنند ولی در بعد فعالیت های زیرساختی و بنیادی، افغانستان بسیارموفق عمل کرده است و اگر بتواند با جامعه جهانی به اجماعی برسد، فرصت های خوبی برای این کشور ایجاد می شود. خوشبختانه طی کنفرانسی که در چند روز گذشته در دوحه به همت سازمان ملل و با حضور همسایگان و ذی نفعان افغانستان از جمله ایران تشکیل شد، تصمیم های خوبی گرفته شد که امیدواریم نتیجه آن بتواند تأثیر خوبی بر رونق تجارت ایران و افغانستان داشته باشد.

ایجاد فرصت های تجاری

رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه بهره برداری از راه آهن خواف- هرات فرصت های تجاری خوبی برای دو کشور ایجاد می کند، بیان کرد: با این خط راه آهن افغانستان می تواند به راه آهن سراسری ایران وصل و حتی به اروپا و نقاط دوردست از این مسیر دسترسی پیدا کند. همچنین می تواند به بندرعباس و مرزهای دریایی ما متصل شود که همیشه آرزوی افغان ها بوده است. سیادت با بیان اینکه با انتقال ارزان تر کالاهایمان به افغانستان می توانیم قدرت رقابتمان را افزایش دهیم و سهممان را در بازار افغانستان بیشتر کنیم، بیان کرد: همچنین راه آهن خواف- هرات می تواند زمینه های همکاری ایران و افغانستان در حوزه های معادن و کشاورزی را هم فراهم کند. وی بیان کرد: افغانستان – ازبکستان – چین، از طریق خط آهن با هم وصل هستند و به سرانجام رسیدن خط آهن خواف – هرات می تواند مشوق خوبی برای پیوند این دو خط باشد.

تسهیل صادرات
رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه به طورقطع راه آهن یکی از بهترین وسایل حمل و نقل است، بیان کرد: هزینه حمل ونقل کالاهای صادراتی از طریق ریلی کمتر تمام می شود. همچنین مشکلات تخلیه و بارگیری در مرز و مشکلات بازرسی ها و… را ندارد که به طور قطع می تواند فرصت بسیار خوبی برای ما و افغانستان باشد. سیادت گفت: امیدوارم بتوانیم راه آهن خواف- هرات را به راه آهن سراسری افغانستان اتصال دهیم زیرا تحقق این مسئله انتقال کالاهای صادرات ایران را به افغانستان و سایر کشورهای منطقه تسهیل می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    افغانستان امن و آباد و دور از جنگ ، هر چقدر به نفع ماست اما ۱۰۰ درصد به ضرر قدرت های فرامنطقه ایی ، کشور همسایه افغانستان و ما (که ایده های مشخص تروریستی دارد) ، مرتجعین عربی ، عبری و یکسری طرف ها در داخل خاک افغانستان مثل داعش شاخه خراسان است پس قطعا حرکت دادن این کشور به سمت صلح و ثبات ‌و پیشرفت ، کاری سخت و زمان بر خواهد بود تنها فرمولی که می تواند مسائل این کشور را به شکل ذاتی و بنیادین حل کند این است که رونده اما آرام ، زیرساخت ها را از سمت مرزها به عمق این کشور حرکت بدیم تا افکار عمومی در این کشور کاملا حس کند که چگونه زیرساخت می تواند سطح زیست ، سلامت و اقتصاد و معیشت شان را ارتقا دهد و صلح و آرامش را براشون بیاره اگر افکار عمومی در این کشور به چنین نتیجه ایی برسه بالاخره می شود این کشور را از ته چاه تاریخی جنگ و مصیبت بیرون کشید خود طالبان افغانستان هم ابدا سلفی تکفیری وهابی نیست اما رادیکال هستند این حرکت رونده اما آرام‌ می تواند کم‌کم فتیله این رادیکال بودن را هم پایین بکشد پس بعد از تثبیت عملکرد ریل هرات خواف و حس کردن مزایای آن توسط مردم این مناطق ، باید پرونده یک قطعه ریلی ۱۵۰ کیلومتری را باز کنیم آنوقت خود مردم در این ۱۵۰ کیلومتر بعدی ، ضامن ساخت و رسیدن ریل به منطقشون خواهند شد و باز باید اجازه بدیم تثبیت شود و همین شکلی ، ریل و بعدا کنارش ساخت آزادراه را به سمت مزارشریف و نهایتا کاشغر چین ببریم . شرایط این کشور و این مردم بعد از دهه ها جنگ و مصیبت اصلا نرمال نیست ما توده ملت افغانستان و اکثریت مقامات طالبان را متوجه مسائل بکنیم اون حجم قدرتمند دشمنی ها ، ره به جایی نخواهد برد . افغانستان امن و آباد ، هزار منفعت تاریخی و کلان برای ما خواهد داشت بازگشت مهاجرین افغانستان ، تغییر کشت خشخاش ، باز شدن مسیر مستقیم به چین که تحریم شکن است و توسعه همه جانبه شرق ایران ، بخشی از این منفعت هاست .