| کد خبر: 268222 |

فرصت همکاری اسپانیا-سایپا برای ساخت قطار سریع‌ السیر را از دست دادیم

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: در مقطعی برای راه اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری در ساخت قطار سریع السیر داشته باشیم اما در آن زمان راه آهن اعلام کرد که زیر ساخت قطارهای سریع السیر را ندارد.

تین نیوز

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: در مقطعی برای راه اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری در ساخت قطار سریع السیر داشته باشیم اما در آن زمان راه آهن اعلام کرد که زیر ساخت قطارهای سریع السیر را ندارد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، علی آقامحمدی در همایش اقتصاد دریامحور با بیان اینکه ایران یک کشور منطقه ای است و همه لوازم برای توسعه در برنامه چشم انداز تعریف و دیده شده است، اظهار داشت: بخشی از این برنامه و سیاست ها سامان یافته اما از بخشی از آن عقب ماندیم که این عقب ماندگی ها در حوزه اقتصاد است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در اقتصاد، موضوع اقتصاد دریامحور است و در همه دنیا کشورهای بزرگ و صاحب تولید در کنار دریا تشکیل شده و جوار دریا واقع شده است. اخیرا در نمایشگاه دهم بهمن ماه که با حضور رهبری برگزار شد به اهمیت توسعه دریا محور تاکید شد.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: برای ارتباط با دریای مدیترانه از طریق عراق، لبنان و سوریه ورود کنیم که این کشورها از همسایگان استراتژیک ما هستند و دسترس قرار دادن امکانات ایران برای کل منطقه است. همچنین برای رسیدن به دریای سیاه به ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان نیاز داریم. از عمان و یمن هم به دریای عمان می رسیم از این رو این ارتباط کلیدی و استراتژیک است. 

آقامحمدی تاکید کرد: وقتی درباره ارتباط با هند، روسیه و سایر کشورها صحبت می کنیم، توسعه منطقه اجتناب ناپذیر است و اگر توسعه نباشد منطقه ناامن می شود و غرب هم به همین دلیل به دنبال کشیده شدن تنش در منطقه است.

وی گفت: همکاری های ایران و قطر در درباره گاز مشخص است از این رو روابط بین ایران و قطر حایز اهمیت است و باید از تنش دور باشد.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه وقتی از اقتصاد دریامحور حرف می زنیم از یک نقشه کلان و بزرگ می گوییم، ادامه داد: اگر توسعه دریامحور به اجرا نرسد، سایر برنامه های توسعه به اجرا نمی رسد و اقتصاد دریا محور لازمه رشد و توسعه منطقه است.

آقامحمدی با بیان اینکه برای اجرای اقتصاد دریامحور نیاز به زیرساخت های انواع شقوق حمل و نقل داریم و نمی توان با این سرعت قطار تقاضاهای ایجاد شده را پاسخ داد، گفت: در مقطعی برای راه اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری در ساخت قطار سریع السیر داشته باشیم اما در آن زمان راه آهن اعلام کرد که زیر ساخت قطارهای سریع السیر را ندارد.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه امروز در مسیر دمام-جده قطار پرسرعت ایجاد شده، ادامه داد: باید برای هر تقاضا عرضه مناسبی داشته باشیم و اگر نیاز به قطار پرسرعت باشد باید زیرساخت آن فراهم شود. نمی توان در کشورمان کشتی سازی داشته باشیم اما ورق و رنگ مناسب به آن را در کشورمان نداشته باشیم و حتما باید صنایع مرتبط با آن را در کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای تحقق توسعه دریامحور باید بین ایران و کشورهای همسایه همکاری های منطقه ای شکل بگیرد، اظهار داشت: باید اقدامات علمی به صورت مشخص انجام شود نه توسط کسانی که مقاله می نویسند البته که تهیه موضوعات پروژه ی و مطالعاتی مهم است اما باید این مطالعات به اجرا برسند و نیاز به سیاست گذاری های یکپارچه دریایی و تقسیم کار ملی و چابک سازی و در نهایت به یک شبکه با محوریت بخش خصوصی نیاز داریم.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه باید دولت بر این اقدامات نظارت کند و واگذاری مدیریت باید انجام بگیرد، ادامه داد: برنامه ریزی ها باید دقیق و با جزییات باشد و نظارت بر اقدامات باید مبتنی بر اصول انجام شود و این امور برای احراز جایگاه شایسته در جهان و رسیدن به رتبه اول منطقه باید انجام شود.

وی گفت: در منطقه کشورهای حاضر اقداماتی انجام داده اند که ما به دنبال حذف آنها نیستیم بلکه باید کارهایی که آنها انجام داده اند را ببینیم و مکمل آنها باشیم و نیاز به همکاری های کارآمد با کشورهای همسایه داریم.

آقامحمدی قطب های دریایی پیشران توسعه اقتصادی هستند، ادامه داد:اقتصاد دریامحور باید دو برابر نرخ رشد اقتصادی رشد داشته باشد و باید سالانه به رشد اقتصادی ١۶ درصد در اقتصاد دریامحور برسیم. وقتی درباره اقتصاد دریا محور حرف می زنیم درباره نقشه های بزرگ صحبت می کنیم که شامل تسهیل و توسعه سرمایه گذاری، مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی ، توسعه نرم افزاری و سخت افزاری و مسائل حقوقی و امنیتی می شود و باید بستر این موضوعات را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در مباحث مرتبط با ابلاغ سیاست های دریامحور با عقب ماندگی مواجه هستیم، گفت: باید در این حوزه سرعت کار افزایش پیدا کند.

آقامحمدی تاکید کرد: در حوزه اقتصاد دریا محور به طور قطع محیط زیست روش های خود را تغییر دهد چراکه نمی تواند درباره تمام مسائل «نه» بگوید و کار توسعه کشور را عقب بیندازد.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه های دریایی تاکید کرد: چند روز گذشته در استان هرمزگان حضور داشتم و شاهد کاهش دانشجوهای دانشگاه دریایی بودیم و اصلا در این دانشگاه رشته های مرتبط با توسعه دریامحور وجود نداشت در حالی که نیاز به نیروی انسانی کارآمد، علمی، جوان و تازه نفس داریم. از این رو دانشگاه های معتبر باید پردیس های خود را در این مناطق متمرکز کنند.

وی با بیان اینکه با کشورهای همسایه باید تقسیم کار داشته باشیم، گفت: هر چقدر هم که درباره هند و بندر چابهار صحبت کنیم اما تا زمانی که اقدامات چهارچوب دار مشخص نشود، اتفاقی در این حوزه رخ نمی دهد و با پاکستان هم درباره گوادر باید  تقسیم کار داشته باشیم.

آقامحمدی محمدی درباره اهمیت بیمه کشتی های تجاری تاکید کرد: امروز در بیمه مرکزی میلیاردها دلار پول وجود دارد که فقط برای حفاظت از بیمه ها نگهداری می شود اما باید. از این ظرفیت برای بیمه کشتی ها استفاده شود کما اینکه در سال ٨٨ بیمه مرکزی یک میلیارد دلار صرف بیمه کشتی ها کرد و کشتیرانی به راه افتاد بدون اینکه دلاری از این بیمه خرج شود.

وی با اشاره به ظرفیت تولید داروهای گیاهی در استان هرمزگان گفت: امروز دانش تولید انواع دارو به سمت گیاهان دارویی است و نه تولیدات شیمیایی و این ظرفیت در استان هرمزگان وجود دارد که از جلبک های این منطقه برای تولید انواع دارو استفاده کرد.

آقامحمدی با بیان اینکه با کمک بانک ها و صندوق توسعه ملی و یا ایجاد بانک توسعه دریایی باید در این حوزه تامین مالی انجام شود، اظهار داشت: می توان پروژه های اقتصاد دریامحور را با نرخ رشد ١۶ درصد در مدت ١٠ سال جلو برد  و برای تحقق آن نیاز به برقراری روابط مستحکم با کشورهای همسایه داریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    آقای آقا محمدی اسپانیا عضو اتحادیه اروپاست و اصلأ تمایلی به سرمایه گذاری در طرح های شما را ندارد بهتر است داستان سرایی نکنید و در مورد حقوق نمایندگان که لو رفته توضیح دهید نماینده ای که سالی دوازده ماه غایب است چرا باید این همه حقوق بگیرد