| کد خبر: 245026 |

◄ آخرین جزئیات شبکه ریلی استان اردبیل

احداث خط ریلی اردبیل که پیش از این حساسیت ویژه‌ای نزد مسئولان و نمایندگان استان اردبیل داشت، اواخر سال گذشته با بی‌توجهی مسئولان به فراموشی سپرده شده است.

تین نیوز

در حالی که از اولین روزهای عمر دولت سیزدهم بر اتمام پروژه‌های مهم ریلی در کشور توصیه شده و وزارت راه مصمم به اتمام این پروژه‌ها بود، اما به نظر می‌رسد این بی تفاوتی به ابر پروژه ریلی اردبیل همچنان ادامه دارد و این استان بار دیگر نیز مورد بی مهری قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز، گرچه در دولت گذشته بازدید از این پروژه و اطلاع از روند کاری آن هر ماه یک بار توسط مسئولان و حتی با حضور خبرنگاران انجام می‌شد و این پروژه جلوی چشم بود، اما این بار با بی توجهی از سوی مسئولان و حتی نمایندگان مجلس با پنهان شدن در پستوی بی اعتنایی‌ها از یاد رفته تا شاید از دل نیز برود و مردم اردبیل بازهم انتظاری واهی را برای برخورداری از این نعمت تجربه کنند.

کندی اجرای این پروژه که از اواخر سال قبل شروع شد نه تنها واکنشی از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس نداشت بلکه با سپری شدن روزهای متمادی به نظر می‌رسد این پروژه به فراموشی سپرده شده و باید منتظر ماند و دید با این حجم از تورم و اعتباری که برای خط ریلی اردبیل در سال‌های گذشته در نظر گرفته شده بود، سرنوشت محتوم آنچه خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل راه آهن اردبیل – میانه همچنان خواسته و مطالبه اصلی مردم استان است، اظهار کرد: دولت در تکمیل این پروژه مصمم شده و از استاندار اردبیل هم خواستیم تکمیل این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهد.

ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل - پارس آباد مغان در بودجه ۱۴۰۰ اخذ شده بود ولی وزارت راه و شهرسازی نتوانست به موقع مجوز ماده ۲۳ را به سرانجام برساند.

صدیف بدری با اشاره به اخذ ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل - پارس آباد مغان در بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل - پارس آباد مغان در بودجه ۱۴۰۰ اخذ شده بود ولی وزارت راه و شهرسازی نتوانست به موقع مجوز ماده ۲۳ را به سرانجام برساند تا در بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات لازم برای این پروژه اختصاص داده شود.

بیشتر بخوانید:

 شبکه ریلی غرب کشور در چه وضعی است؟

 آخرین خبرها از پروژه راه آهن ایلام

وی بیان کرد: در بودجه سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل – میانه اختصاص داده شده و علاوه بر این ۴۰۰ میلیارد تومان هم فاینانس بانکی ۲۰۰ میلیارد تومان بانک سپه و ۲۰۰ میلیارد تومان بانک رفاه کارگران به این پروژه اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل نیز به رشد بیش از ۵ برابری اعتبار راه آهن اردبیل در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با تزریق این اعتبار پیشرفت اجرایی پروژه بسیار مطلوب بوده و ما بازدیدی را به همراه مدیریت شرکت زیرساخت از پروژه راه آهن اردبیل داشتیم که قرار شد با تأمین یک هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر این پروژه در سال جاری آماده بهره‌برداری شود.

بن بست راه آهن اردبیل – میانه بعد از ۱۸ سال عملیات اجرایی

پروژه راه آهن اردبیل – میانه که در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت در حال اجراست، اکنون بعد از ۱۸ سال عملیات اجرایی به یک بن بست معنادار رسیده و چنین به نظر می‌رسد پرونده گشوده شده راه آهن اردبیل قصه درازی به بلندای دو دهه کار عمرانی عبس و عقیم است که نتیجه‌ای جز انتظار باطل برای مردم این استان نخواهد داشت.

پروژه ریلی اردبیل – میانه با مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۳ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی به اتمام رسیده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: تکمیل راه آهن اردبیل با تلاش مجری این پروژه و با تأمین یک هزار میلیارد تومان اعتبار در سال جاری امکانپذیر است.

داود شایقی خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال ۹۹ مقرر بود ۱۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن اردبیل تأمین شود که با پیگیری‌های مستمر علاوه بر این بودجه هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل تزریق شد که ۱۰۰ درصد تخصیص منابع را در این بخش شاهد بودیم.

قرار است با تأمین یک هزار میلیارد تومان اعتبار پروژه راه‌آهن اردبیل در سال جاری آماده بهره‌برداری شود.

وی به افزایش قیمت‌ها و نوسانات خرید تجهیزات مورد نیاز برای این پروژه در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در دیداری که دوم فروردین استاندار اردبیل با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتند قرار شد امسال نیز بدون محدودیت اعتبار مورد نیاز راه آهن اردبیل تأمین شود به شرط آنکه مجری پروژه نیز با قدرت و توانمندی مراحل پایانی پروژه را با قوت به پیش برده و زمینه تکمیل و راه‌اندازی آن را فراهم کند.

این مسئول همچنین بیان کرد: هفته آخر اسفندماه سال گذشته در مجموع ۲۴۰ میلیارد تومان برای راه آهن تزریق ۱۰۰ درصدی اعتبار انجام شد که ۱۰۰ میلیارد تومان آن از محل سازمان برنامه و بودجه و ۱۴۰ میلیارد تومان نیز از طریق بانک ملی برای این پروژه تأمین شد.

گره راه‌آهن اردبیل رفع می‌شود

استاندار اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در مورد پروژه ۱۸ ساله راه آهن اردبیل اظهار کرد: ۴۵ کیلومتر مسیر راه آهن اردبیل به گره خورده بود که بعد از سفر رئیس جمهور به استان اردبیل و تخصیص اعتبار، سعی کردیم تا این مسیر را دوباره فعال کنیم.

حامد عاملی تصریح کرد: از محل سفر رئیس جمهور یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع نقد به استان اختصاص یافت که از این میزان ۲۰۰ میلیارد تومان به راه آهن تخصیص یافته و تا ۳۱ شهریور بخش عظیمی از مراحل اجرایی این خط ریلی به سرانجام رسیده و به غیر از ۲، سه تونل و ریل‌گذاری در این مسیر، مابقی قطعات راه آهن اردبیل آماده ریل‌گذاری کامل خواهد شد.

وی گفت: تلاش ما بر این است تا به سرعت راه آهن اردبیل – میانه را تکمیل و این مسیر را به پارس‌آباد متصل کرده و از طریق تازه‌کند به جمهوری آذربایجان وصل کنیم.

استاندار اردبیل افزود: در کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان توافق شده تا این مسیر ریلی تا جمهوری آذربایجان ادامه پیدا کند که قطعاً پیگیری‌های لازم در دستور کار است.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر احداث بارانداز تازه‌کند پارس‌آباد به عنوان نقطه اتصال ریلی راه‌آهن ایران به راه‌آهن جمهوری آذربایجان ادامه داد: استاندار اردبیل نیز باید تمام سوابق، مطالعات و مستندات این موضوع را جهت بررسی و کارسازی به صورت مکتوب به مدیرعامل شرکت راه‌آهن ارسال کند.

وعده مجلسی‌ها و معطلی راه‌آهن اردبیل

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند اما با تأمین اعتبار توسط بانک ملی ایران در اواخر سال ۹۸ عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفت.

نمایندگان اردبیل در مجلس بارها و بارها وعده اتمام این پروژه را در مناسبت‌های مختلف داده بودند اما آنچه که تاکنون عاید مردم اردبیل شده انتظار و معطلی این پیر پروژه است که گرچه در برخی فازها به مرحله ریل گذاری نیز رسیده است اما گرد فراموشی بر بسیاری از فازهای آن نشسته و وعده‌های مجلسی‌ها هیچ سرانجامی نداشته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که بارها به عنوان وزیر نیز این پروژه بازدید کرده اظهار کرد: شرکت راه‌آهن باید ۲ هزار تن ریل امانی را حسب توافقات گذشته و دستور وزیر راه حداکثر تا یک هفته آینده تحویل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل دهد.

زیرسازی و روسازی پروژه راه‌آهن اردبیل باید حداکثر تا شهریورماه امسال به اتمام برسد.

وی خاطرنشان کرد: زیرسازی و روسازی پروژه راه‌آهن اردبیل باید حداکثر تا شهریورماه امسال به اتمام برسد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتمام این پروژه مطالبه مردم و نمایندگان مجلس است، اضافه کرد: اتصال راه‌آهن میانه - اردبیل به شهرستان پارس‌آباد هم از اولویت‌های مردم، مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.

فراموشی راه‌آهن در سایه منطقه آزاد تجاری

سرگرم شدن نمایندگان اردبیل در مجلس به مساله منطقه آزاد و کشاکش بین هفت نماینده اردبیل بر سر این موضوع سبب شده تا پروژه راه آهن به محاق رود.

سرگرم شدن نمایندگان اردبیل در مجلس به مساله منطقه آزاد و کشمکش بین ۷ نماینده اردبیل بر سر این موضوع سبب شده تا پروژه راه آهن به محاق رفته و باید اذعان کرد راه آهن قربانی منطقه آزاد شده و در مظلومیت ۱۸ ساله کم کم سازه‌های آن نیز در حال فرسودگی است.

در واقع به همان اندازه که منطقه آزاد تجاری و درگیری بر سر تعیین محدوده و مکان آن در اردبیل برای نمایندگان استان لذت‌بخش بوده و اهمیت داشته، پروژه راه‌آهن اردبیل به مراتب در اولویت‌های پایین‌ترین برای‌شان قرار دارد.

این در حالی است که تکمیل و سعی برای جذب اعتبارات کلان برای راه‌آهن اردبیل و رساندن صدای سوت قطار به گوش مردم استان یکی از اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی همین نمایندگان بود که حالا پس از چند سال در پی قصور و کوتاهی آن‌ها در رایزنی و جذب اعتبارات از ردیف ملی برای راه‌آهن اردبیل همه چیز عیان است که تمام این وعده‌ها شوی انتخاباتی بیش نبوده است.

قصه بلند راه آهن اردبیل گرچه تنها پروژه‌ای نیمه تمام برای مسئولان استانی و کشوری است اما آرزو و تمنایی دیرین برای مردم اردبیل است تا با پیوستن به خط ریلی کشور طعم خدمت را چشیده و برای اندک زمانی نیز که شده خود را فرزند تنی ایران بداند.

در طول چند سال گذشته پروژه‌های متعدد راه آهن در کشور احداث و به بهره برداری رسیده اما باید از مسئولان این استان پرسید چرا پروژه ریلی اردبیل که بیش از ۶ استاندار، چهار رئیس جمهور و چندین مدیر و پیمانکار را به خود دیده به این سرنوشت مبهم و محتوم دچار شده است.

نکته جالب توجه دیگر در حوزه پروژه راه‌آهن اردبیل این بوده که در سال جاری بازدیدهای مسئولان و خبرنگاران از این پروژه به حداقل و حتی می‌توان ادعا کرد به صفر رسیده و این فراموشی در شأن ابر پروژه ملی استان اردبیل نیست و باید مردم لحظه به لحظه از نزدیک شدن به آرزوی دیرینه خود با خبر شوند.

راه‌آهن میانه - اردبیل به عنوان یکی از سخت‌ترین و در عین حال فنی‌ترین پروژه‌های ریلی در حال اجرای کشور بخشی از راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد به طول ۱۷۵ کیلومتر است و با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافرین، توسعه استان اردبیل، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی اردبیل از بنادر جنوبی در حال احداث است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.