| کد خبر: 244961 |

اشتغال‌زایی مهمترین مزیت بومی‌سازی در صنعت ریلی

به گفته مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران مهمترین مزیت داخلی سازی؛ ایجاد اشتغال، بی‌نیاز کردن کشور از واردات سوزن، جلوگیری از خروج ارز و در آینده ارزآوری از محل صادرات محصولات و قطعات است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران گفت: مهمترین مزیت داخلی سازی؛ ایجاد اشتغال، بی‌نیاز کردن کشور از واردات سوزن، جلوگیری از خروج ارز و در آینده ارزآوری از محل صادرات محصولات و قطعات است. این محصول در شمار محصولات استراتژیک بوده و اگر به‌طور مرتب جایگزین نشود، بهره‌برداری از خطوط راه‌آهن دشوار خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، مصطفی بهرامی با اشاره به اینکه فعالیت اصلی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران به تولید سوزن اختصاص دارد که قبل از این در کشورمان مونتاژ می‌شد، اما با توجه به شروع نهضت خودکفایی و داخلی‌سازی قطعات، اصلی‌ترین قطعه، تکه مرکزی سوزن است که به عنوان اولین قطعه استراتژیک تعریف شده و با استفاده از ظرفیت‌های کشور و با همکاری شرکت‌های بزرگ فولادی وارد مرحله ریخته‌گری گردید، ایشان در ادامه گفت: تمام مراحل مهندسی این کارها شامل ماشین‌کاری، طراحی، مدل‌سازی و… در شرکت گسترش صنایع ریلی ایران انجام شده و در همین راستا داخلی سازی قطعات سوزن مثل فنر سوزن در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر این، شرکت گسترش صنایع ریلی ایران با شرکت ذوب‌آهن اصفهان دو پروژه را به منظور گسترش دایره تولیدات و فعالیت‌های خود نیز تعریف کرده است.

وی افزود: سال گذشته پروژه تولید ریل زبانه با همکاری دو شرکت اجرا شده و پروژه فورج نیز از آذرماه امسال اجرایی خواهد شد. موضوع ساخت پرس و تجهیزات فورج زبانه با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان آغاز شده و تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا آخر آذرماه اجرایی خواهد شد. این پروژه ملی نیز تا آذرماه افتتاح شده و کمک شایانی به بازار داخلی خواهد کرد. یکی دیگر از اقدامات شرکت گسترش صنایع ریلی ایران، جوشکاری ریل به تکه مرکزی است که به تکنولوژی خاصی نیاز داشته و مستلزم داشتن دانش و تکنولوژی خاصی است. خوشبختانه این شرکت در این زمینه نیز موفق بوده و به عنوان یکی از طرح‌های نوآور سال ۱۴۰۰ در کل کشور معرفی شد.

بهرامی اضافه‌کرد: مهمترین مزیت داخلی سازی؛ ایجاد اشتغال، بی‌نیاز کردن کشور از واردات سوزن، جلوگیری از خروج ارز و در آینده ارزآوری از محل صادرات محصولات و قطعات می‌باشد. این محصول در شمار محصولات استراتژیک بوده و اگر به‌طور مرتب جایگزین نشود، بهره‌برداری از خطوط راه‌آهن دشوار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران افزود: با تقویت واحد طراحی و مهندسی شرکت و با اتکا به جوانان و متخصصان داخلی، ساخت داخل بر مبنای مطالعات علمی شروع و ادامه پیدا کرد و در این راستا یکی از پروژه‌های شرکت در سال ۱۴۰۰ دانش‌بنیان کردن محصولات بود که با همت و تلاش انجام شده از سوی این شرکت و پیگیری‌های مداوم به نتیجه رسید. خوشبختانه شرکت گسترش صنایع ریلی ایران از همان ابتدا در این مسیر حرکت کرده تا از مزایا، حمایت‌ها و پشتوانه‌های علمی بهره‌مند باشد و در تلاش است تا سطح دانش خود را ارتقاء بخشد.

بهرامی تصریح‌کرد: توسعه ساخت داخل موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم شده، چراکه این صنعت نیاز به پیمانکاران و تامین‌کنندگان متعددی دارد. بدیهی است، با توسعه ساخت داخل، هم عمق دانش تولید سوزن و توسعه‌های آتی میسر خواهد شد و هم فرصت اشتغال برای جوانان و متخصصان را در این حوزه فراهم خواهد کرد. ناگفته نماند، هم‌اکنون بیش از ۵۰ شرکت به عنوان پیمانکار و تامین‌کننده با این شرکت همکاری دارند.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران تاکید‌کرد: در سال گذشته برنامه‌وبودجه تولید و فروش شرکت خوشبختانه محقق شد، اما متاسفانه هم در سال گذشته و هم امسال با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و هستیم که ادامه تولید را دشوار می‌کند. برای مثال، هم‌اکنون اکثر شرکت‌ها از قطعات خارجی وارداتی استفاده می‌کنند، در حالی که قطعات داخلی از استانداردهای کافی برخوردار است. از طرفی، این موضوع موجب ورود شرکت‌هایی شده که فاقد خدمات پس از فروش و گارانتی هستند، در حالی که شرکت‌های داخلی هم خدمات بهینه‌تری ارائه می‌دهند و هم هزینه کمتری از مشتریان می‌گیرند. قابل ذکر است، یکی از مهمترین مشکلات این شرکت و شرکت‌های مشابه، کمبود نقدینگی است که در بلندمدت موجب اختلال در فرآیند تامین مواد و قطعات تولیدی خواهد شد. علاوه بر این، یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان به موضوع واردات غیرقانونی و کمبود نقدینگی باز‌می‌گردد که امیدواریم این موضوع با تدابیر مناسب مسئولان برطرف شود.

وی مطرح‌کرد: حضور در نمایشگاه‌ها از جهت آشنایی تولیدکنندگان با پیش‌قدمان حوزه فعالیت خود و پیشرفت شرکت‌های مختلف، اثربخش است. به عبارتی دیگر، نمایشگاه فرصت بسیار خوبی است تا شرکت‌ها و تولیدکنندگان، توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته و از فرصت رایزنی با دیگر فعالان اقتصادی بهره گیرند. امید است، با رفع تحریم‌ها زمینه برای گسترش نمایشگاه‌ها و ارتباط با شرکت‌های خارجی فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.