| کد خبر: 238117 |

احتمال وقوع حوادث ناگوار با جابجایی میلیمتری ریل وجود دارد

میزان فرونشست زمین برای ریل حتی بین یک یا ۲ میلیمتر بسیار مهم است.

تین نیوز

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان گفت: طی سه سال گذشته به راه آهن یزد هشدار داده‌ایم که بر روی ریل راه آهن تهران - بندرعباس دستگاه GPS نصب کند و مطالعات علمی بر روی آن انجام دهد، چرا که میزان فرونشست زمین برای ریل حتی بین یک یا ۲ میلیمتر بسیار مهم است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در پی دریافت گزارش‌هایی از فرونشست راه آهن تهران - بندرعباس در حوالی روستای شهراب از توابع بخش زواره، به گفته منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان مطالعات تخصصی و علمی این خط آهن آغاز شد.

اما مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان در این باره به ایسنا، توضیح داد: طی چند سال گذشته بازدیدهایی از این منطقه داشته‌ایم و مشخص شد، بین زواره و ایستگاه شهراب و دو طرف ریل راه آهن، ترک‌های فرونشست از نوع شاخه درختی وجود دارد.

رضا اسلامی با بیان اینکه بازدیدهای این منطقه در سال ۹۸ و ۹۹ نیز ادامه یافت، افزود: با رایزنی‌های مختلف سال گذشته کار مطالعات و پایش زمینی پیرامون فرونشست در این محدوده آغاز شد.

وی با تأکید بر اینکه حفاظت از این ریل در محدوده یزد تا بادرود در محدوده استان و راه آهن یزد است،  گفت: ابتدای امسال بعد از بازدید از این محدوده متوجه شدیم با لودر داخل ترک‌های فرونشست را به نوعی پر کرده بودند، اما باید توجه داشت که این مشکل باید به صورت ریشه‌ای حل شود.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان با اشاره به اینکه نشانه گرهای نصب شده در آن منطقه، همه ترک خورده‌اند، گفت: دلیل پیشروی فرونشست، برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی، توسعه کشاورزی و صنعت در اردستان است.

وی با بیان اینکه دشت اردستان حوضه‌ای است که از دو طرف تغذیه آب دارد، توضیح داد:  اردستان در دو طرف کوه‌های شرقی و غربی خود محصور شده است و به نوعی هر آنچه آب از این کوه‌ها می‌آید وارد دشت اردستان و از آنجا وارد دشت دق سرخ می‌شود.

اسلامی تأکید کرد: میزان نرخ سالیانه فرونشست (دشت اردستان مربوط به سال ۹۹) در منطقه بادرود و ابوزیدآباد که این خط راه آهن در آن واقع است، بین ۱۲ تا ۱۴ سانتیمتر است.

وی گفت: طی سه سال گذشته به راه آهن یزد هشدار داده‌ایم که بر روی ریل خود دستگاه GPS نصب کند و مطالعات علمی بر روی آن انجام دهد، چرا که میزان فرونشست زمین برای ریل حتی بین یک یا ۲ میلیمتر بسیار مهم است.

وی بیان کرد: حتی اگر ریل راه آهن به دلیل فرونشست به اندازه دو میلیمتر از جابجا شود، احتمال خارج شدن قطار از ریل وجود دارد که در این شرایط شاهد حوادث ناگواری خواهیم بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.