امید مردم گلستان به دولت برای ساخت راهآهن گرگان - مشهد
پروژه ملی راهآهن گرگان - بجنورد - مشهد مطالبه قدیمی مردم سه استان گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است که ساخت این مسیر ریلی میتواند پایان شیرین کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه زیرساختی این استانها باشد.
پروژه ملی راهآهن گرگان - بجنورد - مشهد مطالبه قدیمی مردم سه استان گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است که ساخت این مسیر ریلی میتواند پایان شیرین کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه زیرساختی این استانها باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، احداث راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد در حافظه تاریخی مردم گلستان سابقه طولانی دارد و با وجود شروع چندباره ساخت در دوره های گوناگون، تکمیل آن به دلیل کمبود بودجه متوقف گردید.
کارشناسان معتقدند احداث این خط ریلی از زیرساختهای مهم ارتباطی و توسعه برای سه استان اشاره شده به خصوص گلستان و خراسان شمالی است و اجرای آن نقش مهمی در بهبود و رونق اقتصادی و اشتغالزایی منطقه، حمل و نقل ایمن و سریع مسافر و بار و نیز ترانزیت کالا خواهد داشت.
این پروژه یک خطه ۲۷ ایستگاه و حدود ۵۷۰ کیلومتر طول دارد و ابتدای مسیر آن از خروجی ایستگاه گرگان شروع شده و با عبور از شهرهای سرخنکلاته، فاضلآباد، علیآباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان و اخلمد به گلبهار مشهد ختم میشود.
گفته میشود ظرفیت جابجایی سالانه این خط ریلی ۲ تا چهار میلیون مسافر و حمل تقریبی ۲ میلیون تن بار است.
اجرای این پروژه آخرین بار در جریان سفر سال ۹۳ دکتر روحانی و هیات دولت به گلستان مورد تصویب قرار گرفت.
با این حال اجرا نشدن این مصوبه سبب شد تا ساخت آن به عنوان یک مطالبه عمومی همچنان مورد پیگیری مقامات استانی و نمایندگان قرار بگیرد که حاصل آن موافقت هیات وزیران در آذر سال ۹۷ در اختصاص ۱۵ درصد سهم کارفرما برای پروژه راه آهن گرگان - مشهد از محل صندوق توسعه ملی و ۸۵ درصد فاینانس بود.
مشکلات و تنگناهای مالی دولت که به گفته هادی حق شناس استاندار گلستان ۵.۵ سال از ۷.۵ سال فعالیت آن با تحریمهای اقتصادی دشمنان مواجه بوده و درآمدهای کشور به یک سوم کاهش یافته سبب شد اجرای پروژه راه آهن گرگان - مشهد با پیش بینی هزینه اولیه ۵۰ هزار میلیارد ریال درسال ۹۳ همچنان در بلاتکلیفی باقی بماند.
با این حال در سفر ۹ اسفند امسال اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به گلستان با همراهی وزیر راه و شهرسازی، خبر احداث راه آهن گرگان - مشهد ظرف پنج سال با کمک بازار سرمایه داده شد تا امید دوبارهای در دل مردمان این استان شمالی ایجاد شود.
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح فاز نخست طرح تعریض جاده کردکوی به بندرترکمن گفته بود که عزم دولت برای برقراری مسیر ریلی گرگان - مشهد جدی است و آنرا با کمک بازار سرمایه طی مدت پنج سال ساخته و به بهرهبرداری خواهیم رساند.
محمد اسلامی با بیان اینکه دولت تلاش میکند با ترسیم ساز و کار اجرایی قدرتمند و استفاده از فرصت بازار سرمایه، مسیر تکمیل این راه آهن را ترسیم کند، افزود: کارهای مالی و حقوقی برای تامین سرمایه مورد نیاز این پروژه از بازار سرمایه به مراحل پایانی رسیده و اگر در تامین منابع مالی وقفه ایجاد نشود، این مسیر ریلی در مدت زمان پنج سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی همچنین گفت: دولت از تمام ظرفیت خود برای تحقق آرزوی دیرین مردم گلستان و برقراری راه دسترسی ریلی به مشهد تلاش خواهد کرد.
در همین پیوند نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: اجرای این پروژه علاوه بر تکمیل زیرساختهای ریلی که نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد، از منظر اجتماعی و جابجایی ایمن مسافر نیز اهمیت ویژهای دارد.
امانقلیچ شادمهر افزود: گلستان از استانهای پرترافیک شمال کشور است و با توجه به مناسب نبودن وضعیت جادههای ارتباطی آن هرساله شاهد حوادث رانندگی زیادی هستیم که اجرای خط ریلی گرگان - مشهد علاوه بر کاستن از بار ترافیکی محورهای ارتباطی استان، در کاهش آمار سوانح رانندگی و خسارات جانی و مادی آن نیز موثر خواهد بود.
وی اضافه کرد: اکنون چند طرح ریلی شامل برقی کردن راه آهن اینچه برون - گرمسار با سرمایه ۱.۳ میلیون یورویی شرکت روسی، احداث راه آهن اینچه برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود با مشارکت بخش خصوصی و اتاق بازرگانی گلستان و احداث راه آهن گرگان - گنبد - مشهد در استان مطرح است که به جز برقی کردن راه آهن اینچه برون - گرمسار که در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد، ۲ طرح دیگر باید هرچه سریعتر اجرا شود.
شادمهر پیشنهاد کرد دولت هزینه برقی کردن راه آهن اینچه برون - گرمسار را در ۲ پروژه ریلی دیگر گلستان هزینه کند.
همچنین نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوهتپه در مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: برای اجرای این پروژه مجمع نمایندگان گلستان در هشت ماه گذشته چندین نشست با مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی و وزارت راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، آستان قدس رضوی و سازمان مدیریت و برنامهریزی برای پیدا کردن راهکار تامین منابع مالی احداث این پروژه برگزار کردند.
رضا آریانپور افزود: مطابق برآوردهای انجام شده براساس فهرست بهای امسال، هزینه اجرایی پروژه راه آهن گرگان - مشهد ۳۵۰ هزار میلیارد ریال است که دولت با توجه به مشکلات و تنگناهای مالی به تنهایی قادر به تامین اعتبار این طرح نیست و باید از ظرفیت بخش خصوصی و بازار سرمایه در اجرای پروژه استفاده کرد.
وی با تاکید بر ضرورت اجرای این پروژه ملی اضافه کرد: نمایندگان مردم سه استان گلستان، خراسان شمالی و رضوی خواستار ساخت راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد هستند و در این راه به دولت کمک خواهند کرد.
به نظر می رسد، اجرایی شدن پروژه ملی راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد از سوی دولت با مشارکت بخش خصوصی داخلی یا سرمایهگذاری خارجی مزایای زیادی از جمله جابجایی ایمن و سریع مسافر و بار، کاهش بار ترافیکی و سوانح رانندگی دارد.
علاوه بر آن با اتصال این خط ریلی به کریدور راه آهن شمال - جنوب، ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به گلستان و خراسان شمالی رونق بیشتری گرفته و انجام آن می تواند زمینه ساز توسعه و رونق اقتصادی هرچه بیشتر این ۲ استان و ایجاد اشتغال برای هزاران جویای کار منطقه شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.