| کد خبر: 227612 |

ازسرگیری حرکت قطارهای باری پاکستان-ایران- ترکیه از پنج شنبه

راه آهن پاکستان تصمیم گرفته است تا خط قطار باری کانتینری که این کشور را به ایران و ترکیه مرتبط می کند از پنج شنبه 4 مارس از سربگیرد.

تین نیوز

راه آهن پاکستان تصمیم گرفته است تا خط قطار باری کانتینری که این کشور را به ایران و ترکیه مرتبط می کند از پنج شنبه 4 مارس از سربگیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، راه آهن پاکستان تصمیم گرفته است تا خط قطار باری (کانتینری) که این کشور را به ایران و ترکیه مرتبط می کند از 4 مارس (پنج شنبه) از سربگیرد. ستاد راه آهن، دستورالعمل هایی را برای نهایی کردن ترتیبات در این زمینه صادر کرده است.

حبیب الرحمان گیلانی، رئیس راه اهن پاکستان این خبر را تایید و اعلام کرد: «حرکت این قطار از 4 مارس از استانبول آغاز می شود و پس از 180 ساعت وارد زاهدان خواهد شد. گفته می شود مقصد این قطار کراچی است اما هنوز تایید نشده است. این قطار 24 کانتینر 40 فوتی را حمل خواهد کرد.»

وی افزود: « ما واگن های خود را به زاهدان می فرستیم تا از آنجا انتقال محموله های انجام شود...ایستگاه راه آهن کویته ترتیبات این اقدام را انجام می دهد.»

این مسیر در میان سه کشور مسافتی به طول 6 هزار و 566 کیلومتر است. قطار کانتینری مسافت 1990 کیلومتری اسلام آباد را طی می کند و به ایران می رسد و از آنجا از طریق تهران به ترکیه عزیمت می کند.

نخستین قطار باری در 14 آگوست 2009 از این مسیر حرکت کرده بود. پس از افتتاح، در مجموع حرکت 8 قطار عملیاتی شدند اما پس از مدتی به دلایل امنیتی، حرکت قطارها متوقف شد.

به گزارش فارس، فعالیت آزمایشی خط آهن ITI در سال 2009 تحت پروژه سازمان همکاری‌های اقتصادی آغاز شد. مسیر این خط آهن از سوی سازمان بین‌الملل به عنوان کریدور بین المللی این سه کشور شناخته و تاکنون فقط برای سفرهای آزمایشی استفاده شده است.

* کاهش مسیر زمان و هزینه انتقال بار

این خط آهن قصد دارد به میزان چشمگیری مسیر ترانزیت کالا از استانبول به اسلام آباد را کاهش دهد. در زمان آزمایش آن، قطار باری از اسلام آباد پس از نزدیک به 13 روز و طی مسافت 6500 کیلومتر به استانبول رسید. این مسیر بعدها بیشتر و به 11 و نیم روز کاهش یافت.

در مقایسه، انتقال کالا از کشورهای اروپایی به پاکستان از طریق راه دریایی تقریبا 45 روز زمان می‌برد. حداکثر ظرفیت این قطار 20 واگن 40 فوتی است.

* تقویت مبادلات تجاری

گفته می‌شود تمامی این خط آهن برای هر سه کشور «فوق العاده پرمنفعت» است. هدف این خط لوله در ابتدا تقویت همکاری اقتصادی میان پاکستان، ایران و ترکیه و پس از آن با سایر کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی است.

* امکان توسعه تا اروپا

هرچند این پروژه با هدف تقویت روابط اقتصادی میان کشور موسس عضو «اکو» راه اندازی شده است، با این حال، یک مسیر کوتاه، امن و مقرون به صرف انتقال کالا میان آسیا و اروپا ارائه می دهد و منافعش به کشورهای دیگر هم می‌رسد. این کریدور از ترکیه از طریق تونل زیر آبی «مارمارای» می تواند به شبکه ریلی اروپا متصل شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.