| کد خبر: 226047 |

فعال‌سازی پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز از مهمترین مطالبات مردم است

وعده عملیاتی شدن این پروژه بارها مورد تأکید ریاست محترم جمهور قرار گرفته و اتصال این پروژه به شبکه ریلی سراسری از جنوب به شمال باعث تسهیل حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی و افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور خواهد شد.

تین نیوز

نماینده بوشهر با بیان اینکه فعال‌سازی پروژه راه آهن بوشهر- شیراز را یکی از مهمترین مطالبات مردم استان بوشهر است، عنوان کرد: وعده عملیاتی شدن این پروژه بارها مورد تأکید ریاست محترم جمهور قرار گرفته و اتصال این پروژه به شبکه ریلی سراسری از جنوب به شمال باعث تسهیل حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی و افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عبدالکریم جمیری در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به دیدار خود با دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه کشور گفت: در این دیدار در خصوص تکمیل اسکله ها و بنادر صیادی استان، تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شمال استان، پرداخت تسهیلات بلاعوض به آسیب دیدگان بازارچه ساحلی دیلم، تکمیل پروژه راه آهن بوشهر شهر و تکمیل فاضلاب شهرهای بوشهر، عالیشهر و چغادک بحث و گفت‌و گو شد.

وی با بیان اینکه استان بوشهر ۴۲ درصد کل صادرات کشور را بر عهده دارد، اذعان کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های رو به رشد برای توسعه صنعت پتروشیمی در مناطق پارس جنوبی و شمالی و افزایش مبادلات تجاری نفتی و غیرنفتی از طریق استان استان بوشهر لزوم اتصال به خط مواصلاتی اصلی و ارزان بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه ایجاد بندر جامع استان با همکاری وزارت نفت در حال پیگیری است و بدون تردید ایجاد این بندر با بهره‌گیری از حمل و نقل ریلی بهترین کار کرد و توجیه اقتصادی را خواهد داشت.

جمیری گفت: برای تکمیل این پروژه باید در فرآیند تامین تسهیلات مالی خارجی فاینانس این پروژه تسریع شود و زمینه واگذاری و اجرای قطعاتی از پروژه به شرکت‌هایی که آمادگی تهاتر مبادلات خود با نفت و استفاده از ظرفیت بند و تبصره ۵ قانون بودجه سال جاری را دارند فراهم شود. همچنین برای فعال ماندن پروژه ردیف اعتباری آن در لایحه بودجه سال آینده حداقل باید به میزان ۵ هزار میلیارد ریال تقویت شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بازسازی و نوسازی اسکله های جفره، بندرگاه، شیف و خارگ گفت: هفت اسکله صیادی در بندر بوشهر و جزیره خارگ نقش مهمی در اشتغال ۵۷۰۰ صیاد و تامین امنیت غذایی مردم دارد که چهار اسکله نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

وی افزود: برای تکمیل پروژه اسکله صیادی جفره، تکمیل اسکله صیادی بندرگاه، تکمیل فاز یک و احداث فاز دوم اسکله صیادی شیف، تکمیل اسکله صیادی خارگ که ۴۳ درصد پیشرفت دارد، جمعا به مبلغ ۱۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جمیری در خصوص پروژه های بنادر صیادی در استان بوشهر نیز گفت: پروژه های زیادی در حوزه بنادر صیادی روی زمین مانده که در صورت تأمین اعتبار و همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی قبل از پایان این دولت شاهد بهره برداری از آنها خواهیم بود و تحول قابل توجهی در وضعیت معیشتی صیادان مناطق ساحلی به وجود خواهد آورد.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر با اشاره به تمرکز سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت، گاز و پتروشیمی جنوب استان اذعان کرد: توسعه صنعتی در استان نامتوازن است و مناطق مرکزی و شمالی علیرغم داشتن ثروت طبیعی با ظرفیت‌های متنوع از فقر شدید سرمایه گذاری در بخش صنعت رنج می برند.

وی گفت: بخش کشاورزی نیز با وجود برنامه‌ها و اقدامات قابل تقدیر در زمینه توسعه کشت گلخانه‌ای و آبزی پروری به دلیل محدودیت منابع آب تا زمان تعیین تکلیف وضعیت تامین آب از سد چمشیر امکان بهبود آبیاری اراضی موجود و افزایش سطح زیرکشت را ندارد.

جمیری اظهار داشت: با وجود همجواری با دریا و مزیت حمل و نقل دریایی، کمبودها و مشکلات زیرساختی بندری موجب شده تا فعالیت های عمده بخش بازرگانی خارجی محدود به واردات "ته‌لنجی" باشد و بخش قابل توجهی از اشتغال و معیشت اهالی بومی شهرستان های دیلم گناوه به خرده‌فروشی کالای ملوانی متکی شود.

وی ناپایداری مشاغل و عدم سرمایه گذاری مناسب برای توسعه صنایع را از عوامل موثر بر افزایش نرخ بیکاری دانست و گفت: در سال ۱۳۹۸ نرخ بیکاری شهرستان دیلم بالغ بر ۲۰ درصد و در شهرستان گناوه در حدود ۱۴ درصد بوده در حالی که این شاخص در سطح استان و کشور حدود ۱۰ درصد است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای استفاده از ظرفیت های توسعه بخش صنعت در شمال استان و بسترسازی برای سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال مولد و ارزش افزوده منطقه ویژه اقتصادی شمال استان با رویکرد نفت، گاز و پتروشیمی در مساحت ۳۹۰۰ هکتار در شهرستان دیلم به تصویب هیئت وزیران، شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و مجلس شورای اسلامی رسیده است.

جمیری گفت: تاکنون مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی، مطالعات طرح جامع فاز ۱ و ۲ انجام شده و تاییدیه های لازم از شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی، سازمان صنایع، شهرک های صنعتی، سازمان حفاظت از محیط زیست دریافت شده و باید بودجه لازم جهت احداث زیر ساخت ها و تأسیسات لازم برای این منطقه در نظر گرفته شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به عملیات احداث و تکمیل شبکه فاضلاب شهرهای بوشهر، عالیشهر و چغادک گفت: شهر جدید عالیشهر و چغادک به لحاظ قرار گرفتن در محدوده شهر بوشهر همچنان از شبکه فاضلاب برخوردار نیستند و مشکلات زیست محیطی فراوانی برای این شهرها ایجاد شده است.

وی افزود: تکمیل شبکه فاضلاب شهر بوشهر بیش از سه دهه به طول انجامیده ولی با عملکرد مطلوب دولت از سال ۹۲ تاکنون سه برابر بیشتر از دو دهه قبل در این پروژه هزینه شده، با توجه به پیگیری‌هایی که از طریق وزارت نیرو انجام شده توسعه شبکه فاضلاب شهر بوشهر و احداث شبکه در دو شهر چغادک و عالیشهر مستلزم اصلاح اهداف کمی مندرج در قانون بودجه است و باید علاوه بر تغییر احجام عملیاتی نسبت به تقویت ردیف اعتباری شهر بوشهر نیز اقدام شود.

جمیری در خصوص خسارات آتش سوزی مهرماه گذشته به بازاریان دیلمی گفت: در آتش سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم ۱۶۹ واحد صنفی شامل واحدهای پوشاک، لوازم آرایشی، کیف، کفش و وسایل برقی دچار آتش‌سوزی شدند که به علت شرایط نامناسب، تمام واحدها به طور کامل از بین رفت و باعث آسیب دیدن و بیکاری صاحبان این مشاغل شد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: طبق برآوردها حدود ۶۰ میلیارد تومان خسارت کالایی به غرفه داران وارد شده و بدهی بانکی آنها نیز حدود ۱۱ میلیارد تومان است، با توجه به شرایط نامناسب معیشتی شاغلان این بازارچه و زمینه سازی برای تداوم فعالیت آنها باید حداقل ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت بلاعوض در اختیار خسارت دیدگان قرار گیرد.

وی با اشاره به دستوراتی که رئیس سازمان برنامه و بودجه در این نشست صادر کرد گفت: دکتر نوبخت برای احداث زیرساخت های لازم برای منطقه ویژه اقتصادی شمال استان و تخصیص تسهیلات بلاعوض به آسیب دیدگان آتش سوزی بازارچه ساحلی دیلم دستورات لازم را صادر کرد. همچنین مقرر شد از محل مصوبات سفر هیئت دولت به استان بوشهر برای تکمیل شبکه فاضلاب بوشهر استفاده شود.

جمیری در پایان گفت: معاون رئیس جمهور در این نشست وعده داد از همه امکانات و ظرفیت های موجود برای تکمیل راه آهن بوشهر – شیراز ، تکمیل اسکله ها و بنادر صیادی استان استفاده شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.