| کد خبر: 223303 |

راه‌آهن خواف – هرات زمینه‌ساز توسعه تجاری ایران و افغانستان است

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء راه‌آهن خواف - هرات را زمینه‌ساز توسعه تجاری ایران و افغانستان ارزیابی کرد و گفت: اقتصاد روبه رشد و ظرفیت بازار افغانستان، فرصت‌های صادراتی قابل‌توجهی برای کشورهای همسایه فراهم ساخته است و کشور ایران می‌تواند در این بین نقش بسزایی ایفا کند.

تین نیوز

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء راه‌آهن خواف - هرات را زمینه‌ساز توسعه تجاری ایران و افغانستان ارزیابی کرد و گفت: اقتصاد روبه رشد و ظرفیت بازار افغانستان، فرصت‌های صادراتی قابل‌توجهی برای کشورهای همسایه فراهم ساخته است و کشور ایران می‌تواند در این بین نقش بسزایی ایفا کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)؛ «سعید محمد» با اشاره به افتتاح پروژه راه‌آهن خواف – هرات در آینده نزدیک اظهار داشت: افغانستان، با ۹۳۶ کیلومتر مرز مشترک با ایران، از مهمترین همسایه‌های ایران محسوب می‌شود اما علاوه بر مشکلات ساختاری و مشکلات امنیتی حاکم بر جامعه افغانستان، نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل در داخل این کشور و عدم دسترسی به آب‌های آزاد، از محدودیت‌های اصلی افغانستان در توسعه و پیشرفت اقتصادی بوده است.

وی افزود: پروژه بین‌المللی راه‌آهن خواف - هرات بر اساس منویات مقام معظم رهبری و به منظور اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران و با هدف برقراری ارتباط این کشور با بندرعباس و بندر چابهار که مبادی دسترسی به آب‌های آزاد و تجارت بین‌المللی هستند، تعریف شده است و از طرفی، امکان ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای افغانستان فراهم می‌سازد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)   اضافه کرد: راه‌آهن خواف – هرات به طول حدود ۲۲۵ کیلومتر، به صورت یک خطه، بـا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است و خواف در خراسان رضوی را به هرات در غرب افغانستان متصل خواهد کرد.

 محمد افزود: راه‌آهن خواف – هرات در قالب ۴ قطعه تعریف شد که زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم آن مجموعاً به طول ۱۳۸ کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اجرا شد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه قطعه سوم این پروژه جدیداً به بهره‌برداری رسیده است افزود: این قطعه شامل تهیه مصالح، خرید و نصب تجهیزات و اجرای روسازی به همراه ساخت ایستگاه‌هاست و از منطقه صفر مرزی در شمتیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر ادامه دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اظهار کرد: اگر چه تنگناهای مختلف و شرایط خاص امنیتی و اجرایی حاکم بر پروژه و منطقه، اجرای این پروژه ملی را با مشکلاتی روبه‌رو کرد اما عزم بلند و همت راسخ متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) زمینه اتمام این پروژه را در سال جهش تولید فراهم کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور افغانستان فاقد شبکه راه‌آهن است و پروژه راه‌آهن خواف – هرات اولین خط راه‌آهن با عرض استاندارد در این کشور محسوب می‌شود، احداث این پروژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و علاوه بر ثمرات گوناگون برای افغانستان، زمینه رشد و توسعه استان‌های شرقی ایران را نیز فراهم می‌کند و مبادلات تجاری بین دو کشور در مرزهای شرقی را در بستر حمل و نقل ریلی توسعه خواهد داد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.