| کد خبر: 223290 |

فرماندار: راه‌آهن خواف - هرات جایگاه خاص در مبادلات بین‌المللی دارد

فرماندار خواف گفت: بهره‌برداری از خط ریلی خواف - هرات نه تنها برای ایران و افغانستان بلکه در کل منطقه و جهان بخاطر تاثیر بر امور اقتصادی و فرهنگی، دارای جایگاه خاص در توسعه مبادلات بین‌المللی است.

تین نیوز

 فرماندار خواف گفت: بهره‌برداری از خط ریلی خواف - هرات نه تنها برای ایران و افغانستان بلکه در کل منطقه و جهان بخاطر تاثیر بر امور اقتصادی و فرهنگی، دارای جایگاه خاص در توسعه مبادلات بین‌المللی است.

به گزارش تین نیوز، حسین سنجرانی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: خط ریلی خواف - هرات و ظرفیت اتصال آن به کریدور بین المللی شرق و شمال به جنوب از نظر موقعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی اهمیت بسیار برای کشورهای منطقه و حتی جهان دارد.

وی ادامه داد: اهتمام ایران در احداث و راه اندازی این طرح که برای نخستین بار آسیای میانه و آسیای دور را از طریق راه آهن به خلیج فارس متصل می کند، به نوعی پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه و جهان است.

فرماندار خواف گفت: ایران از گذشته و در طول تاریخ به عنوان چهارراه اقوام و فرهنگها مطرح بوده و موقعیت ژئوپلتیکی کشورمان موجب شده امروزه به عنوان نقطه امن در توسعه مبادلات اقتصادی مطرح باشد و با بهره برداری از خط ریلی خواف - هرات بار دیگر اهمیت و جایگاه ایران در سطح مناسبات اقتصادی و فرهنگی نشان داده می‌شود.

وی افزود: ادامه اتصال خط ریلی خواف - هرات به مزار شریف و کابل و قندهار و تاجیکستان و حتی ایالت غربی چین و هم مرز با افغانستان در افزایش صادرات و واردات کالا در منطقه نقش بسیار دارد.

سنجرانی ادامه داد: اراده دو کشور ایران و افغانستان افزایش روابط تجاری و ترانزیتی است و راه اندازی خط ریلی خواف - هرات نوید بخش افق روشن برای توسعه مبادلات محسوب می شود.

وی گفت: بهره برداری از خط ریلی خواف - هرات علاوه بر توسعه صادرات و واردات نوید بخش رونق گردشگری و امور فرهنگی بین کشورهای ایران و افغانستان و سایر کشورهای منطقه و جهان است و فرصتی فراهم می کندکه آثار تمدن خراسان بزرگ که هرات هم بخشی از آن محسوب می شود در کنار ظرفیتهای کشورمان به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.

فرماندار خواف افزود: اقتصاد رشد یافته چین و اقتصاد هندوستان که به تازگی خیز برداشته و از آنها به عنوان ابرقدرت اقتصادی جهان یاد می شود، با بهره برداری از خط ریلی خواف - هرات می تواند از این ظرفیت بهره ببرند و با بهره برداری از این طرح آرزوی دیرینه مردم آسیای میانه برای اتصال به آبهای خلیج فارس محقق می شود و این نقطه عطفی در توسعه و رونق اقتصادی منطقه به شمار می رود.

وی با اشاره به ارسال نخستین محموله صادراتی به میزان حدود ۵۰۰ تن سیمان از طریق خط ریلی خواف به هرات برای آزمایش این مسیر ریلی طی چند روز گذشته ادامه داد: تعدادی از تجار بزرگ از هم اکنون طی تماسهای متعدد مشغول رایزنی برای استفاده از ظرفیتهای این خط ریلی برای صادرات کالاهای خود به آسیای میانه و افغانستان هستند و این نشان دهنده اهمیت این طرح در توسعه مبادلات کالا است.

سنجرانی گفت: با بهره برداری از این خط ریلی سالانه سه میلیون تن کالا از کشورمان به هرات صادر می شود که در صورت فعالیت به صورت سه نوبت کاری این میزان به مراتب افزایش می یابد.

وی افزود: با بهره برداری از خط ریلی خواف - هرات بازار بزرگی به روی دو کشور ایران و افغانستان و حتی کشورهای منطقه باز می شود و با توجه به ایمنی انتقال حمل و نقل ریلی ، این مساله در کاهش سوانح جاده ای هم نقش بسیار دارد.

فرماندار خواف ادامه داد: با راه اندازی خط ریلی خواف - هرات و رشد صادرات ناشی از آن شاهد جهش و افزایش تولید در بخشهای مختلف خواهیم بود که این از مصادیق تحقق جهش تولید به شمار می رود و اقتصاد و معیشت را تقویت می کند.

وی گفت: در شرایط تحریم کشورمان توسط دشمنان بهره برداری از این خط ریلی افق روشنی پیش روی بخشهای اقتصادی و فرهنگی ما در سطح ملی و بین المللی ایجاد می کند.

سنجرانی افزود: طرح خط ریلی خواف - هرات به احتمال زیاد ۲۰ آذرماه جاری به صورت رسمی به بهره برداری می رسد و هم اکنون شرکت راه آهن ایران مشغول انجام تست خط و میزان سرعت حرکت قطارها بر روی این ریل است.

راه آهن خواف - هرات به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرا می‌شود که ۷۷ کیلومتر آن در قالب دو قطعه در داخل خاک ایران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنگ افغانستان به طول ۶۶ کیلومتر ادامه یافته و هم اکنون آماده بهره برداری است و در چند روز آینده با حضور مسوولان دو کشور به بهره برداری می رسد.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.