| کد خبر: 221194 |

◄ آخرین دستاوردهای ساخت راه‌آهن توسط ایران در کشورهای همسایه

هم اکنون خطوط ریلی ایران جز عراق و افغانستان به سایر کشورهای همسایه نیز متصل است. عملکرد خط آهن افغانستان، در حال حاضر بصورت حمل ونقل ترکیبی (ریلی-جاده ای) است اما در آینده بسیار نزدیک البته مسیر ریلی خواف-هرات افتتاح می‌شود.

تین نیوز

هم اکنون خطوط ریلی ایران جز عراق و افغانستان به سایر کشورهای همسایه نیز متصل است. عملکرد خط آهن افغانستان، در حال حاضر بصورت حمل ونقل ترکیبی (ریلی-جاده ای) است اما در آینده بسیار نزدیک البته مسیر ریلی خواف-هرات افتتاح می‌شود.

به گزارش تین نیوز، اتصال راه آهن ایران به روسیه و کشورهای حوزه سی آی اس بیشتر به منظور توسعه حمل ونقل باری مطرح می شود اما یک خط ریلی هم از شلمچه به بصره در حال احداث است که به لحاظ جابه‌جایی مسافری نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

در حال حاضر راه آهن ایران به کشورهای فوق، به صورت حمل ونقل ترکیبی با غلبه اتصالات ریلی بر جاده ای متصل است اما از حدود دو سال قبل اهتمام جدی تری در راه آهن بوجود آمده تا ادامه اتصالات ریلی به جهت توسعه ترانزیت منطقه ای و بین المللی سرعت گیرند.

یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایی که در طول سال‌های گذشته برای راه آهن ایران تعریف شده اتصال به خطوط ریلی کشورهای همسایه و استفاده حداکثری از این توان برای سفرهای توریستی و قطارهای باری است.

در این مسیر ایران توافق نامه‌هایی را برای اتصال به کشورهایی مانند افغانستان، عراق و آذربایجان به امضا رسانده و تلاش کرده در مرزهای مشترک با ترکمنستان نیز ظرفیت ها را افزایش دهد.

در کنار این خطوط جدید اما یکی از کشورهایی که از سال‌ها پیش به خطوط ریلی ایران متصل بود و حتی برنامه‌های دائمی و منظمی نیز داشت، کشور ترکیه بود و است. اگرچه اعمال تحریم ها و همچنین شیوع کرونا از سرعت ادامه سیر این قطارها کاسته است.

قطارهای مسافری تهران – استانبول و هم چنین قطارهای باری فعال میان دو کشور باعث شده بودند ایران یکی از اصلی ترین شرکای ریلی خود را غرب کشور پیدا کند.

همچنین رایزنی برای اجرای پروژه بارانداز راه‌آهن آستارا در مسیر کریدور ریلی شمال - جنوب و در همسایگی جمهوری‌آذربایجان در روزهای گذشته در روزهای گذشته مطرح شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در اینباره گفته است: هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در ایران نیز برای تکمیل طرح بارانداز راه آهن آستارا ضروری است و جهت به سرانجام رساندن این طرح مهم تجاری، باید همت جدی وجود داشته باشد.

سید عباس موسوی افزود: شهرستان آستارا به عنوان پیشانی نظام جمهوری اسلامی از سه مرز ریلی، زمینی و دریایی برخوردار است و اجرای خط آهن آستارا به رشت نیز به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار دارد.

 رییس جمهور کشور نیز اتصال راه‌آهن به همسایگان ایران را یک پیام سیاسی دانسته و اظهار داشته که این اقدام پیوند کشورمان را با دیگران بهتر می‌کند.

در روزهای گذشته معاون حمل‌و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه قطعه سوم خط ریلی خواف- هرات به‌عنوان یکی از پروژه‌های برون‌مرزی در حوزه ریلی محسوب می‌شود که تجربه‌های ارزشمندی از آن، برای مجموعه دست‌اندرکاران، اعم از دولت و مشاورین و پیمانکاران گفت: انتظار داریم از این تجربیات، در پروژه‌های مشابه با این اندازه به‌ویژه پروژه‌های ریلی اتصال به دیگر همسایگانمان، استفاده مؤثری بشود.

این اظهارنظرها در کنار راه اندازی و افتتاح پروژه های مهم ریلی در یکی دو سال گذشته، از جمله افتتاح راه آهن قزوین-رشت در انتهای سال 97 و افتتاح خواف-هرات در روزای آتی، اهتمام جدی مسئولان این صنعت در کشور را نشان می دهد. اگرچه راه زیادی تا اتصال کامل ریلی به کشورهای همسایه وجود دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    خطوط ترانزیت ارزخارجی کسب کنیم وخطوط تکمیلی داخلی احداث کنیم

  • ناشناس 0 0

    خط اهن جلفا احیای ان میتوانست مشکل دریاچه وان حل کند ،


    الان خط اهن قدیمی ترکیه به خط گیومری ارمنستان تعطیل هست ، ترکیه به گرجستان اتصال ریلی دارد ، باز میتوانستیم از انجا هم متصل به ترکیه شویم که این خط ریلی بدون توقف تا استانبول میرفت مشکل دریاچه وان هم ندارد یا از طریق بندر پوتی گرجستان به دریای سیاه متصل میشدیم ، حتی راه اهن جمهوری آذربایجان هم دوباره احیا میشد .

    راه اندازی خط اهن جلفا واقعا ثمرات بزرگی دارد :

    ۱_اتصال ریلی ما به ارمنستان حل میشود بدون هزینه ساخت خط جدید
    ۲- مشکل دریاچه وان حل میشود قطارهای ما بدون توقف تا استانبول و اروپا میروند

    ۳- اتصال به گرجستان و امکان تعریف کریدورهای جدید ترانزیتی

    ۴- اتصال به راه اهن جمهوری آذربایجان و روسیه و کریدور دیگر ترانزیتی شمال اروپا

    اما مشکلات هست منافع گاها متضاد ترکیه و روسیه و کشورهای قفقاز باهم و با ایران هست .

    دستگاه دیپلماسی کشورمان اگر تلاش و اهتمام زیادی بکند میلیاردها دلار هزینه ساخت خطوط ریلی جدید ممانعت میشود صرفه جویی ارزی بزرگی عاید کشور میشود در کنار ان درامد های جدید برای همه کشورها از جمله خودمان گشوده میشود.

    نشست ها دو جانبه ایران ترکیه ، ایران روسیه ، و سپس با کشورهای قفقاز و تبدیل ان به نشست چندجانبه میتواند قفل این مسیر ریلی را بشکند .

    کشور ترکیه بدلیل کرونا با کاهش گردشگری خارجی و درامد روبروست که سقوط لیر نشانه ان هست ، ارمنستان هم وضعیت خوبی ندارد ، جمهوری آذربایجان هم وضعیت اقتصادی شکننده ای داشته ، یک علل اغاز جنگ قره باغ به همین دلیل بوده است چون اعتراضات جسته و گریخته مردمی دولتمردان باکو دچار نگرانی کرده بود . روسها هم مشکلات خودشان دارند .

    درحالیکه کشوری مثل هندوستان بیشترین رشد اقتصادی در دنیا داشته است ، نمیتوانیم بگوییم اینجا ترکها و روسها بدلیل خط ابریشم چین مخالفند ، مطمئنا نشست بزرگی که بین ایران هند ترکیه و روسها و کشورهای قفقاز برگزار شود میتواند بازگشایی این مسیر ریلی سریعتر بکند

    وزارت خارجه با سیاست درست میتواند یک انگیزه برای بازگشایی این خط ریلی ایجاد کند . خط اهن استارا یک انگیزه ان کاهش درامد نفتی جمهوری آذربایجان بود ، شناخت درست این مسائل میتواند راهگشا برای همکاری ها باشد .