| کد خبر: 218934 |

◄ عملکرد مثبت صنعت ریلی در بازار سرمایه، به‌رغم سقوط شاخص‌ها

تا پایان سال گذشته سهام ۴ شرکت در بورس و فرابورس عرضه اولیه شد. در مرحله اول شرایط فنی ورود شرکت‌های ریلی به بورس فراهم شد و سپس سوددهی شرکت های ریلی که در بورس فعال بودند آغاز شد. این در حالی است که شاخص بورس در حال حاضر افت 40درصدی را در همه بخش ها نشان می دهد.

تین نیوز

تا پایان سال گذشته سهام ۴ شرکت در بورس و فرابورس عرضه اولیه شد. در مرحله اول شرایط فنی ورود شرکت‌های ریلی به بورس فراهم شد و سپس سوددهی شرکت های ریلی که در بورس فعال بودند آغاز شد.

 به گزارش تین نیوز، این شرکت ها که نوعا شرکت های باری هستند، بر اساس اهداف و سیاست های راهبردی راه آهن در جهت ارتقای سطح مدیریتی شرکت‌ها و افزایش درآمد آنها از طریق تامین مالی بازارسرمایه و کاهش ریسک وارد بازار بورس شدند.

در حال حاضر که شاخص کلی بورس افت 40 درصدی را تجربه می کند، دو سالی است که سهام شرکت‌های ریلیِ باری که عموما سودده بوده اند نیز در بورس ارائه شده است.

یک عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی ریلی درباره دلایل سوددهی شرکت های ریلی به خبرنگار ما گفت: حضور در بورس به معنی سودده بودن یک شرکت است. به بیان دیگر چرخ اقتصادی شرکت ها باید بچرخد تا بتوانند وارد بازار سهام شوند.

محمد کریمی اضافه کرد: بر اساس این قاعده ساده اقتصادی، شرکت های ریلی سودده بودند، اگرچه در حال حاضر بورس بطور کلی در مراحله رکود است.

کریمی افزود: صنعت ریلی در دو سال اخیر رشد قابل توجهی در بومی‌سازیِ تولید ناوگان، تولید ریل، توسعه کیفیِ فرایند تعمیر و نگهداری و اتخاذ سیاست های مالی برای صرفه‌جویی اقتصادی در شرایط تحریم داشته است و این مهم می تواند در رشد این بخش در بورس موثر باشد.

این در حالی است که کارشناسان حوزه اقتصادی درباره رشد بازار بورس در ماه های گذشته و سقوط آن در دو ماه اخیر در ایران معتقدند: زمانی که قیمت سهام بخش خاصی از شرکت‌های بورسی یا همه آنها بی‌وقفه افزایش می‌یابد و نسبت قیمت به عایدی (P. E) به‌شدت بالا می‌رود، حباب قیمت شکل می‌گیرد. این نسبت در ایران براساس ttm برای کل شرکت‌های بورسی و طبق آمار موجود تا پایان فروردین امسال، به ۲۶. ۱۴ مرتبه رسیده است که وضعیت ناپایداری است.

بنابراین حتی اگر پس از صعود قیمت سهام های عرضه شده در بورس، به حباب قیمتی و سقوط برسیم، این اتفاق بیش از آنکه به شیوه عرضه سهام شرکت ها ریلی مربوط باشد، به پارامترهای کلان اقتصادی مرتبط است.

گفتنی است که تمهیداتی که دولت برای پایداری ثبات در بورس به منظور تعدیل قیمت از طریق انتقال پاره‌ای از وظایف تصدی‌های دولتی به بخش خصوصی، جذب نقدینگی و گردآوری منابع و پس‌اندازهای پراکنده و هدایت آن به سوی مصارف سرمایه‌گذاری، تجهیز منابع موردنیاز برای توسعه اقتصادی و ایجاد انگیزه موثر بخش خصوصی برای مشارکت فعالانه در فعالیت‌های اقتصادی، در نظر می‌گیرد، نقش مهم و اساسی در ایجاد ثبات اقتصادی در عرضه سهام شرکت های ریلی در بورس خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.