| کد خبر: 218887 |

◄ رفع موانع و هوشمندسازی خطوط ریلی؛ دو هدف مهم

هوشمندسازی خطوط ریلی با کمک پهپادها و دیجیتالی کردن لوکوموتیوها در حال حاضر از برنامه های راه آهن ایران است که قرار است با کمک شرکت های دانش بنیان عملیاتی شود. اما به منظور هوشمندسازی خطوط ریلی، نخست لازم است چالش های موجود در حوزه ریلی رفع شوند.

تین نیوز

در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله چین، سوییس، نروژ و روسیه در پی هوشمندسازی خطوط ریلی سراسری خود و اتصال به اینترنت پرسرعت جی5 هستند. در این زمینه کشورهایی در طول یک دهه آینده موفق خواهند بود که در این زمینه خود را به روز کنند تا بتوان از طریق شبکه اینترنت ملی و بین الملل سرعت حمل کالا و مسافر را بالا برد.

به گزارش تین نیوز، یک عضو پژوهشکده حمل ونقل ضمن بیان نکات فوق، در اینباره گفت: هوشمندسازی خطوط ریلی با کمک پهپادها و دیجیتالی کردن لوکوموتیوها در حال حاضر از برنامه های راه آهن ایران نیز هست که قرار است با کمک شرکت های دانش بنیان عملیاتی شود.

 

بیشتر بخوانید:

کاهش تلفات جاده‌ای با هوشمندسازی پلیس

 

 امضای تفاهم‌نامه همکاری بین راه‌آهن و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

سعید خادمیان راوندی افزود: اما به منظور هوشمندسازی خطوط ریلی، نخست لازم است چالش های موجود در حوزه ریلی رفع شوند.

این کارشناس حمل ونقل مشارکت جویی بیشتر بخش خصوصی با تدوین بسته های تشویقی، تولید لکوموتیو در داخل کشور در تیراژ موردنیاز و همچنین افزایش سرعت سیر را از جمله این چالش ها عنوان و تصریح کرد: البته چالش های زیرساختی، افزایش بهره وری، مشکلات تامین مالی پروژه ها، توسعه لجستیک ریلی، اصلاح موارد قانونگذاری و نظارت و تلاش برای کاستن از بروکراسی نیز وجود دارد که امیدواریم با روندی که توسعه حمل ونقل در یک سال گذشته پیش گرفته، این موارد نیز حل شوند.

خادمیان ادامه داد: در مورد هوشمندسازی خطوط ریلی آخرین فناوری، PTC «کنترل مثبت ترن» است که اگر روی قطارها مورد استفاده قرار گیرد، در هنگام بروز حوادث ریلی، خطای انسانی را تا 40 درصد کاهش می‌دهد و به همین میزان ایمنی در خطوط راه‌آهن افزایش می‌یابد. در حال حاضر در امریکا کلیه شرکت‌های ریلی موظف بودند که از دسامبر 2015 به فناوری PTC مجهز شوند.

وی افزود: همه سیستم‌های هوشمند از داده‌های دیجیتال، فناوری‌های ارتباطی، گیرنده‌های ماهواره‌ای و رایانه‌ها استفاده می‌کنند و یک مرکز کنترل آنها را زیر نظر دارد و در مجموع عملکرد آنها از انسان بهتر است.

گفتنی است که از یک ماه گذشته تفاهم‌نامه هوشمندسازی حمل و نقل ریلی کشور با هدف هوشمندسازی خطوط ریلی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امضا شد. در این همکاری مشترک قرار است از توان و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای بومی‌سازی قطعات و سنسورهای مورد استفاده در لوکوموتیوها استفاده شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.