| کد خبر: 218763 |

ریل‌گذاری دولت و مسیر هموار گیلان تا بازار اوراسیا

دولت با استمرار راهبرد توسعه محورهای حمل و نقل و شاهراه‌های ارتباطی نظیر کریدور ریلی شمال - جنوب و افتتاح ۶۳ پروژه ریلی کشور در هفته دولت، بستر رونق ترانزیت و تجارت داخلی و در عین حال ظرفیت‌های اقتصاد برون مرزی استان گیلان را نیز برای دستیابی به بازار پر تقاضای اتحادیه اوراسیا مهیا کرده ‌است.

تین نیوز

دولت با استمرار راهبرد توسعه محورهای حمل و نقل و شاهراه‌های ارتباطی نظیر کریدور ریلی شمال - جنوب و افتتاح ۶۳ پروژه ریلی کشور در هفته دولت، بستر رونق ترانزیت و تجارت داخلی و در عین حال ظرفیت‌های اقتصاد برون مرزی استان گیلان را نیز برای دستیابی به بازار پر تقاضای اتحادیه اوراسیا مهیا کرده ‌است.

راه ها همواره زمینه ساز ارتباط و توسعه بوده اند و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران با دوراندیشی و تدبیر برای فرداهایی روشن تر، افزایش خطوط ریلی سراسر کشور را هدفگذاری کرده اند و دولت تدبیر و امید با وجود تنگناهای ناشی از تحریم های ظالمانه غرب و محدودیت های حاصل از شیوع جهانی ویروس کرونا هرگز از رویکرد کلان خود مبنی بر توسعه راه های ریلی عقب نشینی نکرد و تلاش شبانه روزی خدمتگزاران صادق ملت، بسترهای حمل و نقل و تجارت داخلی و خارجی را فراهم نمود.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ تحولات ریلی کشور به حدی چشمگیر است که بر اساس اعلام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در هفته دولت امسال ۶۳ پروژه ریلی با پنج هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در سراسر کشور به بهره برداری رسید و این خود نویدبخش آینده ای روشن تر برای ارزآوری و اقتصاد منطقه ای و فرامنطقه ای است.

در این راستا استان مرزی گیلان در شمال کشور نیز با ۱۴ هزار و ۷۱۱ کیلومتر مربع مساحت و ۲۷۰ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر از چابکسر تا آستارا دارای بندرها و اسکله هایی همچون کاسپین، انزلی، کیاشهر، چمخاله و آستارا و همچنین منطقه آزاد تجاری و صنعتی بندر انزلی و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا است و ارتباطات دریایی، زمینی و ریلی گیلان، امکان روابط تجاری استان با کشورهای شمالی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مهیا کرده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیمانی منطقه‌ای است که در سال ۲۰۱۴ میلادی رهبران روسیه، قزاقستان و بلاروس مفاد آن را امضا کردند و به فاصله یک سال بعد ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند و این اتحادیه کار رسمی خود را از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد.

هم اکنون وسعت کشورهای عضو اوراسیا ۲۰ میلیون کیلومتر مربع است و ۵.۲ درصد جمعیت جهان را شامل می شود.

این پیمان منطقه ای با هدف مقابله با دخالت‌های اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا و کشورهای غربی در امور کشورهای آسیای مرکزی ایجاد شده و تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی را دنبال می کند.

ایران در سال ۱۳۹۵ پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان کشورمان و این اتحادیه را به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا ارائه کرد، پیشنهادی که مورد استقبال اعضای این اتحادیه قرار گرفت و پس از ۲ سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

رونق صادرات و تکاپوی عرضه کالا به بازار اوراسیا

به گفته ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی در چهار ماه نخست سال جاری ۲۹۷ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۶۳ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده و این میزان صادرات در قیاس با زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۲۲ درصد و از نظر ارزش اقتصادی بر مبنای دلار ۲۶ درصد رشد داشته است.

ابوالقاسم یوسفی نژاد افزود : مقدار واردات کالاهای اساسی از گمرکات گیلان در زمان یاد شده نیز ۵۹۱ هزار تن به ارزش ۲۷۸ میلیون دلار بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش اقتصادی بر مبنای دلار ۲۵ درصد و از نظر وزن ۵۷ درصد افزایش یافته است.

وی عنوان کرد : مقصد بیشتر کالاهای صادراتی از گیلان کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان و عراق بوده و سهم گمرکات گیلان در صادرات به اوراسیا از سهم کشور از نظر وزن ۲۹ درصد و از حیث ارزش اقتصادی بر حسب دلار ۳۹ درصد بوده است و در زمینه واردات نیز ۲۰ درصد واردات از کشورهای اوراسیا به کشور متعلق به گمرکات گیلان بوده است.

ناظر گمرکات گیلان گفت: سهم گمرکات گیلان در صادرات به اوراسیا از سهم کشور، از نظر وزن ۲۹ درصد و از حیث ارزش اقتصادی بر حسب دلار ۳۹ درصد بوده است و در زمینه واردات نیز، ۲۰ درصد واردات از کشورهای اوراسیا به کشور، متعلق به گمرکات گیلان بوده است.

وی ادامه داد: اکنون ایران عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیاست و بر اساس توافق بین ایران و اوراسیا تعرفه هایی بین گمرک ایران و کشورهای عضو اوراسیا شکل گرفته و بیش از ۳۵ قلم اصلاح ارزش به روسیه و اوراسیا اعلام شده است.

وی با اشاره به موقعیت قابل توجه گیلان در دسترسی به کشورهای اوراسیا بر هدفگذاری برای افزایش صادرات به روسیه به عنوان کشور هدف اقتصادی تاکید کرد و با اشاره به تنوع محصولات و چهار فصل بودن ایران و نیاز روسیه به تولیدات ما، همت بیشتر برای افزایش صادرات را از طریق اتحادیه اوراسیا خواستار شد و تولیدکنندگان را به ارتقای کیفیت تولیدات و به روز رسانی برند کالاها توصیه کرد.

در عین حال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی از استان را موید قابلیت های اقتصادی گیلان می داند و از انجام و اعمال پیگیری های لازم برای رفع مشکلات بنادر استان خبر می دهد.

فرهاد دلق پوش روند رو به رشد صادرات کالاهای غیرنفتی را نشانگر تحرک و نشاط اقتصادی و بهره وری ظرفیت هایی همچون بنادر منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی و راه آهن گیلان اعلام کرد.

دولت و تداوم احیای ظرفیت های اقتصادی گیلان

حدود ۲ هزار و ۹۴۸ واحد صنعتی در گیلان فعال و کار نزدیک به ۵۰ واحد در این استان صادرات محور است و این ها دلیل بر تامین زیرساخت های صادرات کالا از سوی دولتمردان است.

 استاندار گیلان گفت: اعتمادی که کشورهای همسایه به تجار و بازرگانان گیلانی دارند، می تواند به عنوان ظرفیتی زمینه ساز فعالیت گسترده در عرصه بین المللی و اوراسیا باشد و با عزم دولت دوازدهم و سند راهبردی که نقشه راه است، می توانیم در حوزه های مختلف اقتصادی برای جهش تولید، افزایش امید مردم و ظرفیت های اشتغال تلاش کنیم.

زارع ادامه داد: تکمیل کریدور شمال - جنوب با پیگیری های دولت در دست اجراست و در این رابطه عملیات ساخت قطعه ریلی رشت به آستارا از سر گرفته شده است و این پروژه نه تنها برای استان و کشورمان بلکه برای بسیاری از کشورهای جهان اهمیت دارد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، در این استان امکانات و ظرفیت‌های ترانزیتی زمینی، ریلی، دریایی و بندری برای حمل و نقل کالا و ماشین آلات مهیاست و گیلان بعنوان قطب صادرات غیرنفتی از صادرات محصولات سایر استان های کشور استقبال می کند.

 دلق پوش اظهار کرد: تجار و صادرکنندگان گیلانی به تمام فعالان اقتصادی کشور ثابت کرده اند که در بدترین وضعیت تحریم های خصمانه می توانند با بکارگیری تاکتیک های تجاری مناسب، شرایط را به نفع کشور تغییر دهند و استراتژی خصمانه دشمن را بی اثر کنند.

 دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان به برخی دشواری های ناشی از تحریم ها در مبادلات تجاری و اعتباری اشاره کرد و گفت: تشکیل شرکت های مدیریت صادرات و کنسرسیوم های حرفه ای صادراتی که به صورت منظم به مطالبات تولیدکنندگان در زمینه صادرات با کیفیت، جامعه عمل بپوشاند و ارزآوری مناسب داشته باشد، در دستور کار ماست.

مرزهای سه گانه آستارا ظرفیتی مضاعف برای صادرات

نگاه دوراندیشانه دولت به احیای ظرفیت های مرزی بندر آستارا سبب فعالیت شبانه روزی گمرک در مرزهای زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان شده است به طوری که شیوع کرونا نیز از رونق ارزآوری آن چیزی کم نکرد.

استاندار گیلان در این باره گفت: آستارا با برخورداری از سه مرز زمینی، دریایی و ریلی می تواند در صادرات کالاهای غیر نفتی نقش آفرین باشد و مرزهای این شهرستان در ایام مقابله با کرونا جزو مرزهای فعال کشور بود.

زارع افزود: باید صادرات و واردات کالا از طریق مرزهای آستارا تسهیل و در این مسیر از ظرفیت دبیرخانه اوراسیا در گیلان به درستی استفاده شود و مشارکت تجار، بازرگانان و بخش خصوصی در حوزه های اقتصادی ضروری است.

او تاکید کرد: هم افزایی بیشتر برای تقویت صنایع تبدیلی و برندسازی کالاهای مختلف با هدف حضور موفق در بازارهای اوراسیا از طریق مرز آستارا، باید جزو برنامه های مسئولان شهرستانی و استانی باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: بندر آستارا در مسیر کریدور شمال به جنوب، در توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری در سطح کشور جایگاهی ممتاز و ظرفیتی ویژه‌ دارد و بیش از ۴۵ درصد امور تجاری استان گیلان از مرز آستارا انجام می گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: بندر آستارا در مسیر کریدور شمال به جنوب، در توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری در سطح کشور جایگاهی ممتاز و ظرفیتی ویژه‌ دارد و بیش از ۴۵ درصد امور تجاری استان گیلان از مرز آستارا انجام می گیرد.

 دلق پوش افزود: چنانچه  اراده بخش دولتی و همراهی بخش خصوصی به شکل مطلوب تحقق یابد،  این ظرفیت می تواند با هدف گذاری مناسب صادراتی و تکمیل زیرساخت ها تجاری،  وضعیت اقتصادی شمال کشور را متحول سازد.

درخشش تعاونی ها در تولید و صادرات، نماد همراهی بخش خصوصی

بسترسازی برای اقتصاد و تجارت کلان توسط دولت، پای بخش خصوصی را برای ورود به میدان کار و تلاش راغب تر کرده است به طوری که شکل گیری تعاونی های متعدد در بخش غیردولتی در گیلان، نشانه رغبت بخش خصوصی و سرمایه گذاران فعال به تولید و تجارت برون مرزی است.

طبق آمارهای رسمی؛ بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت تعاونی با بیش از ۲۶۴ عضو در گیلان فعال هستند و این ظرفیت در کنار بخش های اقتصادی، پیشرانی جهت جهش تولید و صادرات محسوب می شود و استاندار گیلان در این خصوص با اشاره به ظرفیت شرکت های تعاونی استان، افزایش سهم این بخش در صادرات را خواستار شده است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، شمار شرکت های تعاونی در فصل نخست سال جاری ۳۳ درصد افزایش داشته است و در مدت یاد شده افزون بر ۲ هزار و ۵۰۸ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۶۹۴ هزار دلار شامل مواد غذایی و پارچه صادر شده است.

عباس علیزاده افزود: مقصد کالاهای صادراتی شرکت تعاونی های گیلان کشورهایی نظیر گرجستان، روسیه، آذربایجان، عراق، افغانستان، پاکستان ترکیه، انگلستان فرانسه و بلژیک است و مقایسه میزان صادرات سه ماه نخست امسال با مدت مشابه سال قبل، بیانگر افزایش ۳۳ درصدی است و این موفقیت در شرایط محدودیت های ناشی از شیوع کرونا قابل توجه است.

آری با وجود مخاف خوانی های دشمن و سنگ اندازی های بیگانگان، همنوایی بین بخش های اقتصادی گیلان برای تحقق جهش تولید همچنان ادامه دارد و تولیدکنندگان و کارآفرینان گیلانی نیز همچون سایر هموطنان با عشق و غیرت به آب و خاک خود، دل در گرو آبادی و عمران بیشتر این مرز و بوم بسته اند و پا به پای مردان تدبیر و امید برای سربلندی هر چه بیشتر ایران عزیز تلاش می کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.