| کد خبر: 217765 |

فعال شدن خط ریلی ایران-اروپا از مسیر ترکیه

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از فعال شدن خط ریلی ایران – اروپا از طریق ترکیه و در قالب کریدور ترانزیتی چین به ترکیه و اروپا برای حمل و نقل بار و ترانزیت خبر داد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از فعال شدن خط ریلی ایران – اروپا از طریق ترکیه و در قالب کریدور ترانزیتی چین به ترکیه و اروپا برای حمل و نقل بار و ترانزیت خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سعید رسولی اظهار کرد: از اواخر سال گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا پروتکل پنج‌ جانبه‌ای در آنکارا بین کشورهای ایران، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان امضاء شد که قرار بود براساس این پروتکل کریدوری از چین به ترکیه و اروپا برای حمل و نقل بار و ترانزیت راه‌اندازی شود. بر اساس این توافق نرخ تعرفه یکسان  تدوین و دیگر هماهنگی‌های لازم در زمینه مربوط به این حمل و نقل انجام شد.

وی ادامه داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرز ترکمنستان اجرایی شدن این پروتکل و فعال سازی کریدور مورد نظر به تعویق افتاد، اما اخیرا مرز ترکمنستان باز شده و باید منتظر اجرای عملیات فورواردی و جذب بار برای آغاز فعالیت در این کریدور باشیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که هیچ مشکل زیرساختی در این کریدور وجود ندارد و حمل و نقل بار و ترانزیت از طریق خط ریلی موجود بین ایران و ترکیه قابل انجام است، ادامه داد: طی ماه‌های گذشته ترانزیت از ترکیه به پاکستان و از کشورهای CIS به سمت جنوب یعنی خلیج فارس و بندر شهید رجایی مهیا و فعال است و از نظر شرایط و تعرفه هم هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی این‌که راه‌اندازی کریدور ترانزیتی چین به اروپا که از مسیر ریلی ایران و ترکیه می‌گذرد تا چه حد در این زمینه و افزایش ترانزیت اثرگذار است، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی همه پنج کشور امضاء کننده پروتکل مشترک با توجه به سهم بسیار زیاد ترانزیت چین به اروپا و نقص‌هایی که کریدورهای دیگر دارد، این کریدور می‌تواند سهم بسیار زیادی در این زمینه را از آن خود کند، چرا که کریدور رقیب، کریدور شمال دریای خزر است که از آکتائو و روی خزر عبور می‌کند و در زمستان مشکلات عدیده‌ای از جمله یخ‌زدگی و حمل و نقل ترکیبی ریلی – دریایی- ریلی دارد و این موانع باعث می‌شود که کریدوری که با امضای پروتکل پنج جانبه فعال کرده‌ایم مسیر بسیار مناسب‌تری باشد، بنابراین باید منتظر فعال شدن این کریدور در آینده نزدیک و با توجه به بازگشایی مرزها باشیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.